معرفی Xiaomi Mi 6X – میان‌رده‌ جذاب شیائومی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : چین China ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، پروژه تربل Project Treble ، Xiaomi Mi A2 (Mi 6X) ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : پس از انتشار شایعات و درز تصاویری از گوشی جدید شیائومی، این کمپانی چینی سرانجام در روز چهارشنبه 25 آوریل 2018 (5 اردیبهشت 1397) طی مراسمی که در دانشگاه ووهان چین برگزار شد، از جدیدترین اسمارت‌فون خود با نام Xiaomi Mi 6X رونمایی کرد. این گوشی – که مدل بعدی Mi 5X محسوب می‌شود – یک اسمارت‌فون میان‌رده بوده و به گفته شیائومی نمونه‌ای‌ست از رویکرد شرکت برای ساخت محصولاتی با همان مشخصات [بالا] با نصف قیمت (هرچند که قیمت آن از Redmi Note 5 Pro گران‌تر است). ناگفته نماند Mi 6X در بازارهای بین‌المللی با نام Mi A2 عرضه خواهد شد. دوربین قدرتمند و بدنه یک‌تکه آلومینیومی از جمله بارزترین ویژگی‌های اسمارت‌فون جدید شیائومی محسوب می‌شوند. در ادامه با جزییات بیشتری از این گوشی آشنا می‌شویم.

Introducing Xiaomi Mi 6X

Xiaomi Mi 6X با ضخامت 7.3 میلی‌متر، جزو گوشی‌های نازک بوده و علی‌رغم اینکه از آلومینیوم یک‌تکه ساخته شده است، تنها 168 گرم وزن دارد. باندهای آنتن در بالا و پایین بدنه پنهان و حسگر اثر انگشت نیز در پشت دستگاه تعبیه شده است. شیائومی در ساخت این اسمارت‌فون از یک نمایشگر ال‌سی‌دی با فناوری IPS و نسبت تصویر 18:9 استفاده کرده است. رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (2,160×1,080 پیکسل) بوده که با توجه به قطر 5.99 اینچی نمایشگر، تراکم 403 پیکسل در اینچ را به دست می‌دهد.

Introducing Xiaomi Mi 6X

قبلا شایعه شده بود که اسنپ‌دراگون 626 در Mi 6X کار گذاشته می‌شود، اما خوشبختانه شرکت سازنده از تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 660 استفاده نموده است. این SoC از 4 هسته پردازشی 2.2 گیگاهرتزی Kryo 260 (مبتنی بر ARM A73) و 4 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی Kryo 260 (مبتنی بر ARM A53) تشکیل شده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 512 بهره می‌برد. نکته‌ای که شرکت سازنده روی آن تأکید می‌کند، آن است که اسنپ‌دراگون 660 به یک "موتور هوش مصنوعی" یا AIE مجهز بوده و در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این گوشی در زمینه هوش مصنوعی، آن است که دستیار دیجیتال شیائومی با نام Xiao Ai در این گوشی فعال است. Xiao Ai می‌تواند صدها فرمان صوتی در 6 دسته مختلف را به خوبی بفهمد. ویژگی جالب دیگر آن است که اگر متن یا نوشته‌ای به زبانی باشد که آن را متوجه نمی‌شوید، کافی‌ست دوربین را جلوی آن بگیرید تا متن برای شما ترجمه شود. این قابلیت به ویژه برای منوی رستوران‌ها و دفترچه راهنمای محصولات کاربرد دارد.

فرض کنید در حال تماشای ویدئویی باشید و یکی از کالاهای موجود در ویدئو نظرتان را جلب ‌کند. به گفته شرکت سازنده، با استفاده از قابلیت خرید هوش مصنوعی، می‌توان کالای مورد نظر را شناسایی کرد و بلافاصله به شکل آنلاین آن را خریداری نمود. یکی دیگر از امکانات جالب هوش مصنوعی در این گوشی "AI Identify" یا شناسایی هوش مصنوعی نام دارد. طبق ادعای شیائومی، AI Identify می‌تواند میزان کالری برخی غذاها را محاسبه کرده و به کاربر اطلاع دهد. مطمئنا افرادی که قصد کاهش وزن دارند، از این قابلیت زیاد استفاده خواهند کرد.

Mi 6X در سه مدل به تولید خواهد رسید؛ 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، پیکربندی مدل اول است. در مدل بعدی شیائومی در کنار 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از 6 گیگابایت RAM استفاده کرده است. اما پیکربندی مدل سوم بیشتر به گوشی‌های پرچمدار شبیه است، تا میان‌رده: 6 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی. در هر سه مدل، با کار گذاشتن یک کارت میکرو اس‌دی، می‌توان حافظه داخلی را ارتقا داد.

Introducing Xiaomi Mi 6X

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، شاید دوربین این مجموعه بیش از سایر بخش‌ها جلب توجه کند. شیائومی تا جایی از دوربین‌ Mi 6X دفاع کرده که آن را از دوربین پرچمدارهایی چون آیفون X و Oppo R15 هم بالاتر می‌داند. در پشت دستگاه، دو دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی در بین آنها، به شکل عمودی قرار گرفته‌اند که ظاهر Redmi Note 5 Pro را تداعی می‌کند. رزولوشن دوربین‌ها 12 و 20 مگاپیکسلی اعلام شده است. سنسورهای هر دو دوربین محصول شرکت سونی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آنها f/1.75 است.

با اینکه دوربین 12 مگاپیکسلی، دوربین اصلی این گوشی است اما به گفته شیائومی، بسته به شرایط مختلف نورپردازی، اسمارت‌فون به طور خودکار تصمیم می‌گیرد که کدام دوربین، نقش سنسور اصلی را ایفا کند. گفتنی‌ست در محیط‌های کم‌نور، سنسور 20 مگاپیکسلی (Sony IMX376) – که به تکنولوژی pixel binning یا ترکیب پیکسل مجهز است – اطلاعات مربوط به هر 4 پیکسل را در یک پیکسل جای داده و به این ترتیب، با افزایش اندازه پیکسل‌ها به 2 میکرون، توانایی آنها در جذب نور نیز بالاتر می‌رود. نظیر این تکنولوژی را قبلا در گوشی‌هایی مثل وان‌پلاس 5T و Oppo R15 دیده بودیم.

Introducing Xiaomi Mi 6X

قابلیت‌های هوش مصنوعی Mi 6X در دوربین 20 مگاپیکسلی سلفی گوشی نمود دارد. به عنوان مثال، این دوربین می‌تواند با تشخیص 12 منظره مختلف، عکس نهایی را بهینه‌سازی کند. به گفته شیائومی، این دوربین – حتی بدون وجود دوربین ثانویه برای تشخیص عمق – می‌تواند سوژه را از پس‌زمینه تشخیص دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، این کار به قدری دقیق است که حتی حالت‌های معروف اشاره با دست و موبند‌ روی سر هم را هم جزئی از سوژه به حساب می‌آورد. جالب است بدانید، این سنسور 20 مگاپیکسلی که در جلوی اسمارت‌فون نیز به کار رفته از Face Unlock پشتیبانی می‌کند و مشابه دوربین دوم بخش پشتی ست.

پذیرش دو سیمکارت، وای-فای 802.11ac، بلوتوث نسخه 5، فرستنده مادون قرمز و پورت USB Type-C از جمله امکانات ارتباطی Mi 6X بر شمرده شده‌اند. شاید این گوشی چندان باب میل علاقه‌مندان به جک هدفون نباشد، چون Mi 6X نخستین میان‌رده شیائومی است که جک 3.5 میلی‌متری هدفون از آن حذف شده است. NFC نیز دیگر غایب بزرگ در این گوشی محسوب می‌شود.

سیستم عامل این اسمارت‌فون جدید، نسخه 8.1 اندروید اوریو است که ساختار منویی آن بر اساس پوسته اختصاصی شیائومی (MIUI 9.5) توسعه یافته و از پروژه Treble نیز پشتیبانی می‌کند. ظرفیت باتری 3,010 میلی‌آمپر ساعت بوده که با توجه به پشتیبانی از استاندارد QC 3.0، با 30 دقیقه شارژ کردن، می‌توان ذخیره باتری آن را از 0 به 50 درصد رساند. البته ناگفته نماند، ظرفیت این باتری نسبت به باتری 3,080 میلی‌آمپر ساعتی مدل قبلی (Mi 5X) افت کرده است.

Introducing Xiaomi Mi 6X

اسمارت‌فون Xiaomi Mi 6X در رنگ‌های مشکی، طلایی، صورتی طلایی، آبی و قرمز به تولید خواهد رسید. این گوشی از 27 آوریل (7 اردیبهشت) در چین عرضه می‌شود. مدل نخست آن (با 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی) 1,599 یوان چین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 253 دلار) قیمت دارد. مدل 6GB/64GB قیمتی برابر با 1,799 یوان (285 دلار) داشته و قیمت مدل پیشرفته با پیکربندی 6GB/128GB نیز 1,999 یوان (316 دلار) خواهد بود. بد نیست بدانید همزمان با انتشار این خبر، شیائومی اعلام کرد که از این پس، حاشیه سود خالص پس از مالیات، برای تمام محصولات سخت‌افزاری این شرکت (اعم از اسمارت‌فون‌ها، دیوایس‌های اینترنت اشیا و ...) به 5 درصد محدود خواهد شد. به گفته شیائومی، چنین اقدامی در تاریخ کسب‌وکار کمتر مشاهده شده است.  

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا