گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم سال 2016 - بزرگ‌ترین جهش مالی در سه سال اخیر

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز سه‌شنبه 24 ژانویه 2017 (5 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه ماهه چهارم سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، در بازه زمانی سه سال اخیر، این سه‌ماهه بزرگ‌ترین جهش مالی سامسونگ را در سودآوری در پی داشته، به طوری که سود کسب‌شده در این سه‌ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 50 درصد افزایش داشته است. این افزایش نشان‌دهنده آن است که کمپانی سامسونگ بزرگ‌تر از آن است که داستان انفجار گلکسی نوت7 بخواهد آن را به خطر بیندازد. بنا بر آنچه در این گزارش آمده، مجموع درآمد سامسونگ در سه‌ماهه اخیر برابر با 53.33 تریلیون وان کره (با نرخ تبدیل فعلی ارز، حدود 44.6 میلیارد دلار) بوده است.

samsung q4 2016 financial result

سود سامسونگ در فصل اخیر، 9.22 تریلیون وان کره (با نرخ تبدیل فعلی ارز، حدود 7.92 میلیارد دلار) اعلام شده است. به گفته سامسونگ، کسب‌وکار قطعه‌سازی این شرکت -- که تولید تراشه‌های حافظه و پنل‌های نمایشگر را بر عهده دارد -- با افزایش 13 درصدی درآمد خود و کسب 22.26 تریلیون وان (19.12 میلیارد دلار)، درخشان‌ترین عملکرد را در بین سایر قسمت‌ها داشته است.

با توجه به اینکه این گزارش نتایج مالی سامسونگ از آخرین فصل سال 2016 نشان می‌دهد، سامسونگ نتایج مربوط به کل سال 2016 را نیز در این گزارش قید کرده که بر اساس آن، مجموع فروش این شرکت کره‌ای در پایان سال 2016، حدود 201.87 تریلیون وان (173.36 میلیارد دلار) عنوان شده که از این میزان، 29.24 تریلیون وان (25.11 میلیارد دلار) سود عملیاتی سامسونگ بوده است. بد نیست بدانیم مجموع درآمد و سود سامسونگ در پایان سال 2016، نسبت به درآمد و سود این شرکت در پایان سال قبل به ترتیب 0.6 و 11 درصد رشد داشته است.

samsung q4 2016 financial result

سامسونگ رشد قدرتمند خود در این سه‌ماهه را، به غیر از کسب‌وکار قطعه‌سازی، به عرضه قدرتمند پنل‌های نمایشگر OLED و UHD نیز نسبت می‌دهد. به‌علاوه، به اعتراف سامسونگ، ضعف وان کره نیز در بهبود نتایج بی‌تأثیر نبوده، چرا که وقتی پای کسب‌وکار قطعه‌سازی به میان می‌آید، داد و ستد باید به دلار آمریکا انجام شود. ناگفته نماند، کسب‌وکار موبایل سامسونگ هم به لطف فروش قدرتمند S7 edge ،Galaxy S7 و دیگر گوشی‌های غیرپرچمدار، عملکرد چندان بدی نداشته است. در ادامه جزییات نتایج مالی مربوط به هر سه بخش شرکت سامسونگ تشریح می‌شود:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

در سه‌ماهه اخیر، مجموع درآمد (consolidated revenue) سامسونگ در بخش "فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه" حدود 23.61 تریلیون وان بوده که 2.50 تریلیون وان از این میزان، سود عملیاتی سامسونگ بوده است. گفتنی است به دنبال اوج نوسانات فصلی پایان سال، تقاضا برای اسمارت‌فون و تبلت در سه‌ماهه اخیر افزایش یافت.

samsung galaxy s7 edge

ادامه فروش قدرتمند پرچمدارهای Galaxy S7 و S7 edge در کنار سودآوری بیشتر از راه فروش گوشی‌های میان‌رده تا پایین‌رده، درآمد سالانه سامسونگ در بخش موبایل را طی فصل اخیر افزایش داد.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای اسمارت‌فون در سال 2017 با رشد کندی رورو شود، سرویس‌های جدیدی مثل "هوش مصنوعی"، عاملی متمایزکننده و و تأثیرگذار در صنعت اسمارت‌فون در سال جاری میلادی خواهند بود. لذا این کمپانی قصد دارد با معرفی سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین گسترش سرویس‌های Samsung Cloud و Samsung Pay، در اسمارت‌فون‌های پیشرفته، ارزش‌های جدیدی را برای مشتریانش خلق کند.

با توجه به نوضیح سامسونگ در ارتباط با مشکلات گلکسی نوت7، این شرکت متذکر شده که در سال 2017 اولویت سامسونگ در آن است که امنیت مصرف‌کننده و کیفیت محصولات تضمین شود که این امر با اقداماتی از قبیل بهبود پروسه‌های تضمین محصول، اجرای تدابیر پیشگیرانه جدید و افزودن یک تیم اختصاصی از کارشناسان محقق خواهد شد.

• Device Solutions

طی سه‌ماهه اخیر، سامسونگ در بخش Device Solutions (متشکل از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشگر) موفق شد به مجموع فروش 22.26 تریلیون وان دست یابد که از این میزان، 6.34 تریلیون وان، سود عملیاتی این بخش بوده است.

مجموع درآمد و سود عملیاتی سامسونگ از راه کسب‌وکار نیمه‌رساناها طی فصل اخیر، به ترتیب برابر با 14.86 و 4.95 تریلیون وان اعلام شده است. در این میان، بخش تولید حافظه، با تمرکز بر سوددهی بالا و ترکیب متمایزی از محصولات، توانست در سه‌ماهه اخیر به رشد درآمد قدرتمندی برسد.

samsung vnand m2 ssd

در ارتباط با NAND، هرچند تقاضا برای محصولات پرتابل نظیر درایوهای SSD -- با چگالی بالا -- مثل گذشته بالا بود، اما تأمین در بخش صنعت محدود شد. سامسونگ توانست تقاضا برای SSDهای پیشرفته مبتنی بر V-NAND (در قسمت سازمانی) را تأمین کرده و درآمد خود در این بخش را نسبت به سه‌ماهه قبل، به طور چشمگیری افزایش دهد.

شرایط عرضه و تقاضا برای رم‌های دینامیکی یا در اصطلاح DRAM نیز مطلوب بوده است. سامسونگ موفق شد با تمرکز بر ترکیب محصولات سودآور و پاسخ به تقاضای بالا در بخش موبایل، به خصوص اسمارت‌فون‌ها، رایانه‌های شخصی پیشرفته و سرورهای مراکز داده، به درآمد خوبی در این بخش دست یابد.

با توجه به رشد بازار موبایل چین، کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) در شرکت سامسونگ نتایج قابل قبولی داشت و توانست با افزایش فروش پروسسور موبایلی در سطح میان‌رده تا پایین‌رده، سنسورهای تصویری و آی‌سی درایور صفحه نمایش یا در اصطلاح DDI درآمد خوبی در سه‌ماهه اخیر کسب کند. ناگفته نماند با تولید انبوه نخستین پروسه 10 نانومتری در صنعت، سامسونگ تلاش کرد تا برتری تکنولوژیکی خود در این عرصه را همچنان حفظ کند.

دیگر زیرمجموعه بخش Device Solutions یعنی بخش "پنل‌های نمایشگر" در سه‌ماهه اخیر به مجموع درآمدی معادل 7.42 تریلیون وان و سود عملیاتی برابر با 1.34 تریلیون وان دست یافت که به گفته سامسونگ عمده این درآمد، حاصل افزایش عرضه پنل‌های OLED و درآمد بهبودیافته از فروش پنل‌های بزرگ تلویزیونی ال‌سی‌دی بوده است.

samsung qled tv

تلویزیون QLED جدید سامسونگ

در بخش OLED، سامسونگ فروش خود را از طریق تنوع‌ بخشیدن به مشتریان افزایش داد و در عین حال هزینه‌ها را کمتر نمود، که نتیجه آن، درآمد خوب در این بخش بوده است.

در بخش ال‌سی‌دی، شرایط عرضه و تقاضای مطلوب باعث شد تا متوسط قیمت فروش تثبیت شود و نهایتا درآمد این بخش، در قیاس با سه‌ماهه سوم افزایش یابد. به علاوه، سامسونگ توانست از طریق بهبود بازدهی و کاهش هزینه‌ها و همچنین گسترش محصولات با ارزش افزوده (به‌ویژه پنل‌های بزرگ تلویزیونی UHD) سودآوری خود را در فصل اخیر افزایش دهد.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

مجموع درآمد بخش اقلام الکترونیکی مصرفی (شامل کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال) در سه‌ماهه اخیر برابر با 13.64 تریلیون وان گزارش شده، که 320 میلیارد وان از این درآمد را سود عملیاتی تشکیل می‌دهد.

برخلاف شرایط خوب کسب‌وکار تلویزیون در بازارهای توسعه‌یافته، ضعف بازارهای نوظهور موجب شد تا تقاضای جهانی برای تلویزیون نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی بماند. سامسونگ مدعی است که در چنین شرایطی، توانسته با ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان در اوج فصل فروش پایان سال، سهم خود را از بازار محصولات پیشرفته تقویت کرده و عملکردی فراتر از نرخ رشد بازار داشته باشد. البته سامسونگ به این نکته اعتراف دارد که به دلیل افزایش قیمت پنل و نوسانات نرخ ارز، درآمد حاصل از فروش تلویزیون در سه‌ماهه اخیر، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

samsung flex wash flex dry

مجموعه لباسشویی و خشک کن Flex Wash سامسونگ

طی فصل اخیر، تقاضا برای لوازم خانگی دیجیتال در آمریکای شمالی با رشد همراه بوده، اما در بازارهای نوظهور باز هم شاهد ضعف بودیم و همین علت باعث شد تا بخش لوازم خانگی دیجیتال با کاهشی اندک در تقاضا مواجه شود. به گفته سامسونگ، گسترش فروش محصولات پیشرفته‌ای چون ماشین لباسشویی Add Wash و لوازم آشپزخانه سری Chef Collection، فروش سامسونگ در این بخش را نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داد، اما مدل سرمایه‌گذاری بیزنس-به-بیزنس (B2B) تأثیر بدی بر درآمد سامسونگ در این بخش داشته است. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا