گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه پایانی سال 2015 - فروش خوب تبلت‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 28 ژانویه 2016 (8 بهمن 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه پایانی سال 2015 منتشر کرد. طبق این گزارش مجموع درآمد سامسونگ در سه ماهه اخیر -- پایان یافته در 31 دسامبر 2016 -- معادل 32.53 تریلیون وان و سود عملیاتی شرکت در این بازه زمانی، حدود 6.14 تریلیون وان اعلام شده است.

در متن گزارش آمده است که در مواجهه با ناملایمات اقتصاد جهان -- از جمله سقوط شدید قیمت نفت – درآمد (earning) این شرکت کره‌ای نیز در سه ماهه چهارم سال نسبت به سه ماهه قبلی کاهش یافته است.

samsung logo

علت این امر آن است که در نتیجه کاهش تقاضا در بازار IT و PCها، قیمت تراشه‌های DRAM و پنل‌های LCD سامسونگ تضعیف شده و متعاقبا کسب‌وکار قطعه‌سازی این کمپانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. با در نظر گرفتن شرایط ارزی می‌توان گفت به علت قوی‌تر بودن وانِ کره در مقایسه با دیگر واحدهای پولی برجسته در سه ماهه چهارم، تأثیر مثبتی که تبدیل ارز بر درآمد کسب ‌و کار قطعه‌سازی سامسونگ در فصل سوم سال گذاشته بود، به تأثیری منفی (تقریبا معادل 400 میلیارد وان) مبدل شد که بیشتر آن توسط کسب‌وکار دیوایس‌های سامسونگ ایجاد شده بود.

CAPEX یا هزینه سرمایه‌ای سامسونگ در سال 2015 بالغ بر 25.5 تریلیون وان ذکر شده که 14.7 تریلیون وان برای محصولات نیمه‌رسانا و 4.7 تریلیون وان برای پنل‌های نمایشی است.

samsung q4 2015 financial report

مجموع درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در قسمت‌های مختلف در سال 2014 و 2015 برحسب تریلیون وان کره‌جنوبی

مجموع درآمد و سود عملیاتی بخش IT و ارتباطات همراه سامسونگ (IM Division) در سه ماهه پایانی سال 2015، به ترتیب 25 تریلیون وان و 2.23 تریلیون وان اعلام شده است. تعداد اسمارت‌فون‌هایی که سامسونگ در سه ماهه اخیر وارد بازار نمود، نسبت به سه ماهه قبل از آن کمی کاهش داشته که دلیل این امر به تنظیم موجودی پایان سال و افزایش سهم محصولات میان رده و رده پایین نسبت داده شده است. گفتنی است پدیده فوق منجر به افت فروش شده و در عین حال افزایش هزینه‌های بازاریابی فصلی نیز، کمی سودآوری اسمارت‌فون‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. اما برخلاف اسمارت‌فون‌ها، تعداد تبلت‌های عرضه شده توسط سامسونگ و میزان فروش این دیوایس‌ها در سه ماهه اخیر افزایش داشته است. از علل این افزایش می‌توان به تقاضای فصلی و فروش پایدار تبلت‌های Galaxy Tab A و Tab S2 اشاره کرد.

samsung galaxy tab s2

تبلت سامسونگ Galaxy Tab S2

پیش‌بینی می‌شود به دلیل شرایط فصلی در سه ماهه نخست سال 2016 شاهد کاهش تقاضا برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های سامسونگ باشیم. البته با وجود کاهش عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ، انتظار می‌رود معرفی سری محصولات جدید سامسونگ (نظیر سری گوشی‌های (Galaxy A (2016) به ثبات فروش و سودآوری در این بخش کمک نماید.

با توجه به کاهش تقاضا و رقابت فزاینده در بازار، سامسونگ انتظار دارد در سال 2016 درصد رشد در هر دو دسته اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها تک رقمی باشد. البته با وجود شرایط چالش‌برانگیز بازار، این کمپانی کره‌ای قصد دارد تعداد اسمارت‌‌فون‌های بیشتری را عرضه کرده و با تولید دیوایس‌هایی که توان رقابت با دیگر محصولات را داشته باشند، حاشیه حضور در بازار دو رقمی را در این بخش حفظ نماید.

از طرفی گسترش پیوسته سرویس‌های 4G LTE در بازارهای جهانی نیز در افزایش درآمد سامسونگ در سه ماهه اخیر بی‌تأثیر نبوده است. به همین دلیل سامسونگ قصد دارد با بهره‌گیری از تجربیات خود در این زمینه، سرویس‌های LTE این برند را به طور فعال در سراسر جهان گسترش دهد.

در سه ماهه پایانی سال 2015، کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ درآمدی معادل 13.21 تریلیون وان و سودی برابر با 2.80 تریلیون وان در کارنامه خود ثبت کرده است. در این سه ماهه تقاضای ضعیف در برخی بازارها، از جمله بازار رایانه‌های شخصی، درآمد کسب‌ و کار بخش حافظه را تحت تأثیر قرار داد، اما فروش رم‌های دینامیکی (DRAM) به کاررفته در موبایل‌ها و سرورها قابل توجه بود. تقاضای روبه‌رشد برای محصولات حوزه solution، تقاضا برای NAND در موبایل‌های با حافظه بالا و هم‌چنین درایو‌های SSD سازمانی برای سرورها و رایانه‌های شخصی نیازمند به فضای ذخیره‌سازی بیشتر را افزایش داده است.

samsung enterprise ssd

گفتنی است برخلاف تقاضای ضعیف فصلی برای تراشه‌های SoC (سیستم روی یک تراشه) و LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ)، سود بخش System LSI به دلیل کسب ‌و کار موفق محصولات نیمه‌رسانای 14 نانومتری، نسبت به سه ماهه سوم سال 2015 افزایش داشته است.

سامسونگ مدعی شده که قصد دارد با عرضه محصولات متمایز -- با ارزش افزوده بالا – پیشرو بودن در بازار را حفظ کرده و فروش خود را تضمین نماید. برای نیل به این هدف، سامسونگ قصد دارد مهاجرت به معماری 20 نانومتری را بیش از پیش گسترش داده و DRAMهایی در کلاس 10 نانومتری تولید نماید. هم‌چنین تولید نسل سوم حافظه‌های V-NAND (موسوم به NAND عمودی) و محصولات SSD، به منظور بالا بردن رقابت‌پذیری در دستورکار سامسونگ قرار خواهند گرفت.

میزان درآمد کلی و سود عملیاتی بخش پنل‌های نمایشی در فصل چهارم سال 2015، به ترتیب برابر با 6.53 تریلیون وان و 300 میلیارد وان عنوان شده است. در سه ماهه چهارم سال 2015 به دلیل کاهش عرضه پنل‌های بزرگ و افت پیوسته در متوسط قیمت فروش (ASP)، شاهد کاهش درآمد بخش پنل‌های LCD در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2015 هستیم. در بخش پنل‌های OLED، افزایش فروش پنل‌های پایین رده و میان‌رده باعث کاهش متوسط قیمت فروش گشته و موجب شد عوامل مثبتی نظیر افزایش عرضه به بازار و بهبود بهره‌برداری از خط تولید، نتوانند آنچنان که باید و شاید مؤثر واقع شوند.

Samsung oled tv

وضعیت حاکم بر سه ماهه نخست سال 2016 حکایت از آن دارد که بازار LCD به احتمال زیاد، در نتیجه رقابت فزاینده میان پنل‌سازان و کاهش تقاضا -- ناشی از اوضاع نامطلوب فصلی -- تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. سامسونگ در پاسخ به این شرایط چالشی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و پس از آن، اقداماتی نظیر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مدیریت کالای موجود (Inventory Management) را در دستور کار قرار داده و در عین حال سعی می‌کند تا به شمار مشتریان ثابت خود در این حوزه بیفزاید. هم‌چنین با توجه به رکودی که در بازار نمایشگرهای اسمارت‌فون در سه ماهه نخست 2016 پیش‌بینی می‌شود، سامسونگ قصد دارد روی کاهش قیمت و پاسخ به نیاز بازار به محصولات جدید متمرکز شود.

 بخش اقلام مصرفی الکترونیکی سامسونگ -- شامل قسمت‌های "نمایشگرهای بصری"، "لوازم خانگی دیجیتال"، "راه‌حل‌های چاپ" و "تجهیزات پزشکی و سلامت" -- موفق شد در فصل پایانی سال 2015 به مجموع درآمدی معادل 13.85 تریلیون وان دست یابد که از این میزان حدود 0.82 تریلیون وان سود عملیاتی بوده است. در این سه‌ ماهه، همزمان با ورود به فصل فروش حداکثری در پایان سال، تقاضا در بازار تلویزیون‌ها به شکل چشم‌گیری بالا رفت. به لطف فروش‌های ویژه -- از جمله فروش در روز جمعه سیاه (آخرین جمعه نوامبر) در آمریکای شمالی-- و هم‌چنین افزایش فروش محصولات پیشرفته و درجه یک -- نظیر تلویزیون‌های SUHD -- درآمد کسب و کار "نمایشگرهای بصری" در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2015 افزایش قابل‌قبولی داشت.

از آنجا که برگزاری رویدادهای مهم ورزشی در سال جاری میلادی -- نظیر مسابقات المپیک 2016 ریو -- موجب رونق کسب‌ و کار تلویزیون‌ها می‌شود، سامسونگ در این فکر است که با توسعه خط تولید تلویزیون‌های SUHD و ارتقاء کیفیت تصویر و طراحی این دستگاه‌ها، سودآوری خود را در این بخش تضمین کرده و در عین حال فروش تلویزیون‌های پیشرفته، مانند تلویزیون‌های منحنی و صفحه بزرگ (60 اینچ و بالاتر)، را نیز افزایش دهد.

درآمد کسب‌ و کار لوازم خانگی سامسونگ در سه ماهه منتهی به دسامبر 2015، نسبت به سه ماهه قبل از آن افزایش یافت. به گفته سامسونگ این افزایش در نتیجه رشد مستمر بازار این محصولات در آمریکای شمالی و فروش بیشترِ محصولات پیشرفته و نوآورانه -- نظیر یخچال‌های مدل Chef Collection، و ماشین‌لباسشویی‌های activewash -- حاصل شده است. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد بازار لوازم خانگی در سال 2016 با کاهش روبرو شود، سامسونگ در نظر دارد با افزایش فروش محصولات پیشرفته و درجه یک (مانند یخچال‌های Family Hub) و گسترش کسب ‌و کار در حوزه سازمانی از جمله کولرهای گازی، عملکرد خود را در این بخش بهبود ببخشد.

samsung chef collection

سری لوازم خانگی Chef Collection سامسونگ

با توجه به شرایط دشوار کسب‌وکار و تقاضای محدود در بازار IT، سامسونگ برای حفظ درآمد خود در سال 2016 با چالش مواجه خواهد شد. از این رو این شرکت نهایت سعی خود را خواهد کرد تا با سرمایه‌گذاری روی تقاضای قدرتمند فصلی برای محصولات خود در بخش کسب‌ و کار دیوایس‌ها و هم‌چنین ارتقاء تنوع محصولات در بخش کسب ‌و کار قطعه‌سازی، بتواند در نیمه دوم سال 2016 عملکرد خود را بهبود ببخشد. البته در این میان از کسب ‌و کارهای جدید نظیر اینترنت اشیا (IoT) نیز غافل نخواهد بود. سامسونگ در این حوزه قصد دارد ابتدا روی مواردی مثل خانه هوشمند و سلامت هوشمند متمرکز شود تا از این طریق مجموعه اکوسیستم شرکت نیز تقویت گردد.

سامسونگ قصد دارد به مشتریان خود در حوزه کسب‌ و کار محصولات نیمه‌رسانا تنوع بخشیده و خط تولید SoC (سیستم روی یک تراشه) را ارتقا دهد. این کمپانی می‌خواهد شتاب رشد میان‌مدت و درازمدت خود را با بهره‌گیری از بخش پنل‌های نمایشی تضمین کند. این امر با استفاده از تمام ظرفیت‌های تکنولوژی OLED برای توسعه نمایشگرهای جدیدی از جمله پنل‌های شفاف، آینه‌ای، head-mounted (نمایشگرهایی که روی سر نصب می‌شوند) و هم‌چنین نمایشگرهای درون خودرو محقق خواهد شد. مضاف بر اینکه سامسونگ از تقویت تکنولوژی‌ نمایشگرهای انعطاف‌پذیر نیز غافل نخواهد بود.

در بخش موبایل، در کنار تمرکز بر تقویت نرم‌افزار، جنبه‌های سخت‌افزاری، ارتقاء خدمات و محصولات پوشیدنی نیز در دستور کار سامسونگ قرار دارند. در کسب ‌و کار اقلام الکترونیکی مصرفی، سامسونگ در نظر دارد با تولید محصولات سازگار با اینترنت اشیا، بر صنعت خانه هوشمند (Smart Home) حکمرانی کند.

samsung smart home

با نگاهی به سه ماهه اول سال جاری میلادی در می‌یابیم که به دلیل تقاضای ضعیف در این فصل از سال و کند شدن صنعت IT، به احتمال زیاد شرایط چالش‌برانگیز موجود در کسب‌وکار، همچنان ادامه خواهد داشت. بنابراین، کسب‌ و کار قطعه‌سازی سامسونگ سهم تولید محصولات ارزش افزوده خود را بیشتر خواهد کرد و در عین حال کسب ‌و کار دیوایس‌های سامسونگ، روی عرضه محصولات جدید متمرکز خواهد شد.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا