گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم سال 2016 - افت 95 درصدی در بخش موبایل، ره‌آورد نوت7

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 27 اکتبر 2016 (6 آبان 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2016 -- پایان یافته در 30 سپتامبر -- منتشر کرد. نتایج مالی این فصل -- که تقریبا همراستا با پیش‌بینی چند هفته قبل سامسونگ از عملکرد مالی شرکت در سه‌ماهه سوم بوده -- نشان از افت چشمگیر درآمد سامسونگ در نتیجه بحران ناشی از انفجار گوشی‌های نوت7 دارد. طبق این گزارش درآمد سامسونگ در سه‌ماهه اخیر 47.82 تریلیون وان کره (با نرخ تبدیل فعلی ارز در حدود 41.9 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با درآمد سامسونگ در مدت مشابه سال گذشته حدود 3.87 تریلیون وان (حدود 3.4 میلیارد دلار) کمتر شده که نشان از افت 7.5 درصدی دارد.

samsung q3 2016 financial result

همچنین سود عملیاتی شرکت طی این مدت معادل 5.20 تریلیون وان (حدود 4.5 میلیارد دلار) عنوان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.19 تریلیون وان کمتر شده که این به معنی افت سالانه 30 درصد است. گفتنی است این بدترین سود عملیاتی سامسونگ در دو سال گذشته محسوب می‌شود.

samsung q3 2016 financial result

مجموع فروش و سود عملیاتی در بخش‌های مختلف سامسونگ در حد فاصل سال‌های 2014 تا 2016

در ادامه جزییات نتایج مالی مربوط به هر سه بخش شرکت سامسونگ تشریح می‌شود:

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

مجموع فروش (Consolidated Revenue) سامسونگ در بخش "فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه" چیزی حدود 22.54 تریلیون وان گزارش شده و همچنان بیشترین میزان فروش را در بین سایر بخش‌های سامسونگ به دست آورده است. اما تأثیر توقف تولید گلکسی نوت7 در سود عملیاتی این بخش غیرقابل انکار است. سود عملیاتی سامسونگ از رهگذر بخش موبایل در سه‌ماهه اخیر تنها 100 میلیارد وان (حدود 87.8 میلیون دلار) عنوان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (2.40 تریلیون وان) حدود 95 درصد کاهش داشته و پایین‌ترین میزان سود عملیاتی است که سامسونگ در 8 سال اخیر کسب نموده است. با این حال به گفته سامسونگ، به لطف فروش ادامه‌دار و با ثبات پرچمدارهایی نظیر Galaxy S7 و S7 edge و رشد پایدار گلکسی‌های میان‌رده سری‌های A و J، عرضه اسمارت‌فون در فصل اخیر از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است.

samsung galaxy note7 before and after

سامسونگ امیدوار است در سه‌ماهه چهارم -- که فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی به شمار می‌رود -- تقاضا برای اسمارت‌فون و تبلت افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود سودآوری کسب‌وکار بخش Networks، به لطف گسترش شبکه 4G LTE در بازارهای سراسر دنیا ادامه داشته باشد.

• Device Solutions

سامسونگ در بخش Device Solutions (متشکل از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشگر) موفق شد فروش مجموعی معادل 20.29 تریلیون وان کسب کند که از این میزان 4.40 تریلیون وان، سود عملیاتی این بخش بوده است.

فروش و سود عملیاتی سامسونگ در کسب‌وکار نیمه‌رساناها در سه‌ماهه اخیر به ترتیب 13.15 تریلیون و 3.37 تریلیون وان اعلام شده است.

به گفته سامسونگ، شرکت به رشد قابل‌ملاحظه‌ای در کسب‌وکار نیمه‌رساناها دست یافته است. در نتیجه تولید محصولات با عملکرد بالا در زمینه موبایل و سرور -- از جمله درایوهای SSD مبتنی بر V-NAND -- تقاضا برای تراشه‌های حافظه به شکل چشمگیری در فصل اخیر افزایش یافت.

samsung introduces first 8gb lpddr4 mobile dram package

نخستین پکیج DRAM هشت گیگابایتی از نوع LPDDR4 ساخته شده توسط سامسونگ

کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ)، به لطف تقاضا برای پروسسورهای 14 نانومتری و افزایش فروش چیپ‌ست‌های میان‌رده و رده پایین و سنسورهای تصویری، در سه‌ماهه اخیر از وضعیت خوبی برخوردار بود.

به لطف گرایش به سمت استفاده از درایوهای SSD در همه قسمت‌ها (اعم از شرکت‌های سازمانی، مراکز داده و رایانه‌های شخصی) و همچنین نیاز فزاینده به تراشه‌های با تراکم بالا برای دیوایس‌های موبایل، سامسونگ پیش‌بینی کرده که در سه‌ماهه چهارم تقاضای بالا برای رده محصولات NAND همچنان ادامه داشته باشد. با توجه به عرضه اسمارت‌فون‌های جدید و افزایش عرضه تراشه‌های حافظه با تراکم بالا، انتظار می‌رود تقاضا برای رم‌های دینامیکی موبایل (mobile DRAM) زیاد باشد، لذا شرایط بازار برای محصولات DRAM پایدار باقی خواهد ماند. همچنین سامسونگ قصد دارد ترکیب محصولات خود در زمینه حافظه را با ارائه تولیداتی متمایز -- نظیر V-NAND و DRAM بیست نانومتری -- بیش از پیش بهبود بخشیده و درآمد خوبی از این رهگذر کسب کند.

مجموع فروش و سود عملیاتی سامسونگ در بخش پنل‌های نمایشگر به ترتیب برابر با 7.06 تریلیون و 1.02 تریلیون وان گزارش شده است. طبق گزارش اخیر، درآمد و سود این بخش در سه‌ماهه سوم به افزایش عایدی حاصل از فروش پنل‌های OLED و افزایش عرضه پنل‌های بزرگ تلویزیونی LCD نسبت داده شده است.

در زمینه کسب‌وکار OLED، به دنبال افزایش عرضه و فروش گسترده محصولات رده بالا -- از جمله نمایشگرهای انعطاف‌پذیر -- عایدی‌های سه‌ماهه اخیر بهبود یافت.

در کسب‌وکار LCD، شاهد رشد چشمگیر عرضه پنل‌های تلویزیونی بودیم که در نتیجه آن سامسونگ در این قسمت به سودآوری رسیده و پروسه ریکاوری کسب‌وکار LCD را ادامه می‌دهد. سامسونگ با افزایش عرضه محصولاتی با ارزش افزوده -- نظیر پنل‌های UHD با اندازه بزرگ -- سودآوری خود را تضمین کرده و در کنار آن از شرایط مطلوب عرضه و تقاضا، بازدهی بیشتر تولید و کاهش هزینه‌ها نهایت استفاده را می‌کند.

samsung oled tv

ناگفته نماند کسب‌وکار قطعه‌سازی سامسونگ یا DS در سه‌ماهه سوم سال 2015 به سود عملیاتی معادل 4.65 تریلیون وان دست یافته بود، ولی این میزان به 4.40 تریلیون وان در سه‌ماهه اخیر کاهش یافت. گفته می‌شود این افت اندک در نتیجه تغییر در قیمت‌گذاری DRAM به وجود آمده است. البته سامسونگ با اشاره به قدرت واحد پول خود (وان کره) در برابر دیگر واحدهای پولی، این مسأله را به عنوان علت افت اندک در سود عملیاتی این بخش مطرح کرده است.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

بخش "اقلام الکترونیکی مصرفی" (شامل کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال) توانست فروش مجموعی معادل 11.24 تریلیون وان و سود عملیاتی برابر با 0.77 تریلیون وان را در سه‌ماهه سوم سال 2016 برای سامسونگ رقم بزند.

در نتیجه فروش گسترده محصولات پیشرفته مانند تلویزیون‌های SUHD و خمیده، درآمد حاصل از کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری سامسونگ در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافت. این در حالی است که تقاضای جهانی برای تلویزیون در قیاس با سومین فصل از سال 2015 کمتر شده است.

سامسونگ امیدوار است در سه‌ماهه چهارم با تمرکز روی افزایش فروش محصولات پیشرفته -- نظیر تلویزیون‌های SUHD که با تکنولوژی "نقطه کوانتومی" یا در اصطلاح Quantum Dot تولید می‌شوند -- و همچنین تقویت فعالیت‌های تبلیغاتی در پایان سال، به عملکرد قدرتمند خود در این حوزه ادامه دهد. به‌علاوه، این شرکت کره‌ای قصد دارد از طریق تمرکز روی محصولات "بیزینس به بیزینس" یا در اصطلاح B2B -- مانند تابلوهای اطلاع‌رسانی LED و مانیتورهای بازی -- و همچنین گسترش کانال‌های فروش آنلاین، به فروش خود تنوع ببخشد.

در پایان گفتنی است به دنبال افزایش فروش محصولات پیشرفته و نوآورانه‌ای نظیر تجهیزات آشپزخانه‌ای Chef Collection و مدل‌های جدید دستگاه‌های تهویه هوا، عایدی کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال سامسونگ در سه‌ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا