گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم سال 2016 - موبایل حرف اول را می‌زند

نمایش خبر

تاریخ : 1395/5/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 28 جولای 2016 (7 مرداد 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2016 -- پایان یافته در 30 ژوئن -- منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد سامسونگ در سه‌ماهه اخیر 50.94 تریلیون وان (با نرخ تبدیل فعلی ارز حدود 45 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با درآمد این کمپانی در سه‌ماهه دوم سال 2015 (که 48.54 تریلیون وان اعلام شده بود) 4.9 درصد افزایش داشته است. همچنین سامسونگ در فصل اخیر موفق به کسب سود عملیاتی معادل 8.14 تریلیون وان (با نرخ تبدیل کنونی ارز تقریبا 7.2 میلیارد دلار) شده که نسبت به سود عملیاتی شرکت در مدت مشابه سال گذشته (6.9 تریلیون وان) حدود 18 درصد رشد داشته است.

samsung q2 2016 financial result

به گفته سامسونگ طی سه‌ماهه اخیر، عایدی شرکت به سبب عملکرد قدرتمند در هر دو بخش کسب‌وکار دیوایس‌ها و کسب‌وکار قطعه‌سازی رشد چشمگیری داشته و به دلیل افزایش مستمر فروش محصولات پیشرفته، عایدی سامسونگ در کسب‌وکار دیوایس‌ها، هم نسبت به سه‌ماهه قبل و هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است.

به گفته سامسونگ، ضعف واحدهای پولی برجسته دنیا در برابر وان کره در سه‌ماهه اخیر، تأثیر نامطلوبی روی سود عملیاتی سامسونگ داشته و حدود 300 میلیارد وان به این کمپانی ضرر زده که این مسأله بیش از هر بخش دیگری در کسب‌وکار قطعه‌سازی مشهود است.

هزینه سرمایه‌ای سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2016 حدود 4.2 تریلیون وان اعلام شده که از این میزان، 2 تریلیون وان در کسب‌وکار نیمه‌رساناها و 1.6 تریلیون وان هم در کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر هزینه شده است. همچنین، مجموع هزینه سرمایه‌ای در نیمه نخست سال جاری میلادی، 8.8 تریلیون وان برآورد شده است. ناگفته نماند که منظور از هزینه سرمایه‌ای یا در اصطلاح CAPEX، هزینه‌هایی هستند که برای ارتقا توانایی‌ها و دارایی‌های یک شرکت در جهت ایجاد سود در آینده مصرف می‌شوند.

برنامه سالانه سامسونگ برای هزینه سرمایه‌ای هنوز تأیید نشده اما پیش‌بینی می‌شود این دست هزینه‌ها نسبت به سال 2015 کمی افزایش داشته باشد. به گفته سامسونگ، با توجه به تقاضای بالا برای پنل‌های OLED -- به منظور استفاده در اسمارت‌فون -- و درایوهای SSD از نوع V-NAND، عمده هزینه‌های سرمایه‌ای در سال جاری صرف این دو مورد خواهد شد.

در ادامه جزییات نتایج مالی مربوط به هر 3 بخش شرکت سامسونگ در سه‌ماهه اخیر تشریح می‌شود.

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

"فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه" سودآورترین بخش کمپانی سامسونگ در سه‌ماهه اخیر بوده و شرکت در این مدت موفق شد فروشی (Consolidated Revenue) معادل 26.56 تریلیون وان و سود عملیاتی برابر با 4.32 تریلیون وان را از این رهگذرکسب کند.

به لطف فروش قدرتمند Galaxy S7 و S7 edge، اسمارت‌فون‌های پرچمدار سامسونگ، درآمد سامسونگ در این بخش نسبت به سه‌ماهه قبل بهبود یافت. به علاوه سامسونگ با حفظ سودآوری از طریق فروش مدل‌های میان‌رده و رده‌پایین -- نظیر سری گوشی‌های Galaxy A و Galaxy J -- توانست به رشد خوبی در سه‌ماهه اخیر دست یابد. از دیگر عوامل موفقیت سامسونگ در این زمینه می‌توان به بهبود ترکیب محصولات اشاره کرد، به این ترتیب که این شرکت کره‌ای نسبت فروش اسمارت‌فون Galaxy S7 edge را در سه‌ماهه اخیر به بیش از 50 درصد رساند.

samsung q2 2016 financial result

با وجود اینکه انتظار می‌رود تقاضا برای خرید اسمارت‌فون و تبلت در نیمه دوم سال 2016 بیشتر گردد، اما پیش‌بینی می‌شود با عرضه دیوایس‌های جدید توسط دیگر شرکت‌ها، بازار رقابتی قوی‌تر شود. علی‌رغم چنین چشم‌اندازی، سامسونگ قصد دارد با تقویت محصولات رده‌بالا و حفظ سودآوری محصولات میان‌رده و رده‌پایین، درآمد سالانه خود را افزایش دهد.

عرضه یک پرچمدار صفحه بزرگ جدید در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی می‌تواند فروش قدرتمند اسمارت‌فون‌های پرچمدار این کمپانی -- به رهبری Galaxy S7 و S7 edge -- را تداوم بخشد. همچنین سامسونگ در نظر دارد تمرکز خود را روی گسترش فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت قرار دهد که در این میان می‌توان به مدل‌های جدید سری‌ گوشی‌های Galaxy A و Galaxy J و عرضه سری Galaxy C (ویژه بازار چین) اشاره کرد.

سامسونگ قصد دارد با عرضه یک مدل جدید، فروش اسمارت‌فون‌های خود را تحت نوسانات شدید فصلی افزایش دهد، ولی به این امر نیز واقف است که به دلیل نوسانات فصلی انتظار می‌رود هزینه‌های بازاریابی در قیاس با سه‌ماهه قبل افزایش یابد.

ناگفته نماند به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری عمده اپراتورهای تلفن همراه در شبکه ارتباطی LTE، درآمد سامسونگ در بخش شبکه نیز در سه‌ماهه دوم بهبود یافت.

• Device Solutions

سامسونگ در بخش "Device Solutions" (متشکل از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشگر) موفق شد فروشی معادل 18.43 تریلیون وان کسب کند که از این میزان 2.79 تریلیون وان، سود عملیاتی این بخش بوده است.

فروش (Consolidated Revenue) و سود عملیاتی سامسونگ در کسب وکار نیمه‌رساناها طی سه ماهه اخیر به ترتیب 12 تریلیون و 2.64 تریلیون وان اعلام شده است.

در فصل اخیر، تقاضا در بخش کسب وکار حافظه با رشد خوبی همراه بوده است. سفارش برای محصولات NAND و DRAM -- با چگالی بالا -- در رشد درآمد این بخش نسبت به سه ماهه قبل بی‌تأثیر نبوده است.

Samsung NAND flash

در رده محصولات NAND، با توجه به گرایش شرکت‌های سازمانی به جایگزین کردن هارددیسک با SSD به منظور پایین آوردن مجموع هزینه‌های مالکیت یا TCO (شامل قیمت کالا و هزینه‌های مرتبط با آن در طول زمان) عرضه درایوهای SSD در سه‌ماهه اخیر قدرتمند توصیف شده است. همچنین سفارش برای حافظه‌های با چگالی بالای موبایل با ظرفیت بیش از 32 گیگابایت نیز از محرک‌های فروش در فصل اخیر به شمار می‌رود که عمده آن در نتیجه روی آوردن سازندگان چینی به استفاده از این نوع حافظه‌هاست. سامسونگ مدعی شده که طی سه‌ماهه اخیر جوابگوی سفارش برای حافظه‌های با چگالی بالای موبایل (با ظرفیت بیش از 64 گیگابایت) و درایوهای SSD برای سازمان‌ها (با ظرفیت بالای 4 ترابایت) بوده و موفق شده عرضه اولین V-NAND دارای 48 لایه را افزایش دهد.

Samsung SSD

در سه‌ماهه اخیر تقاضا برای محصولات DRAM در مقایسه با سه‌ماهه قبل بیشتر بود چرا که سازندگان اسمارت‌فون به میزان بیشتری حافظه DRAM با چگالی بالا خریداری نمودند. همچنین به دنبال عرضه یک پلتفرم سرور جدید، تقاضا برای این گونه محصولات افزایش یافت. گفتنی است عرضه نامتوازن برخی کاربردها باعث شد تا تقاضا برای محصولات 20 نانومتری و با چگالی بالای سامسونگ در زمینه موبایل و سرور افزایش یابد.

کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) در سه‌ماهه اخیر، نسبت به سه‌ماهه قبل بهتر عمل کرده که این امر به لطف تقاضای قدرتمند برای پروسسورهای موبایلی 14 نانومتری -- که در اسمارت‌فون‌های پیشرفته استفاده می‌شود -- و افزایش فروش سنسورهای تصویربرداری با مگاپیکسل بالا حاصل شده است.

فروش (Consolidated Revenue) و سود عملیاتی سامسونگ در بخش پنل‌های نمایشگر به ترتیب برابر با 6.42 تریلیون و 140 میلیارد وان بوده است. طبق گزارش اخیر، درآمد و سود حاصل از این بخش به افزایش عرضه پنل‌های OLED و تکنولوژی جدید تولید پنل‌های تلویزیونی LCD نسبت داده شده است.

Samsung OLED TV

تلویزیون OLED سامسونگ

در کسب‌وکار OLED، درآمد سامسونگ در قیاس با سه‌ماهه نخست سال بهبود یافت که عوامل آن عبارتند از: فروش خوب اسمارت‌فون‌های پرچمدار و افزایش تقاضا برای پنل‌های انعطاف‌پذیر. نرخ بهره‌وری بالای کارخانه‌های تولیدی و سبد محصولات گسترده میان‌رده تا رده پایین نیز در بهبود درآمد این بخش بی‌تأثیر نبوده است.

در کسب‌وکار LCD، شاهد آن بودیم که این بخش تحت ریکاوری تدریجی در تعادل بین عرضه و تقاضا به رشد فصلی خود ادامه می‌دهد. سامسونگ مدعی شده که به لطف تکنولوژی جدید تولید پنل‌های تلویزیونی و گسترش فروش تلویزیون (به ویژه در رده پنل‌های بزرگ UHD) در این بخش به رشد خوبی رسیده است.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

بخش "اقلام الکترونیکی مصرفی" (شامل نمایشگرهای تصویری، لوازم خانگی دیجیتال، چاپگرها و تجهیزات پزشکی و سلامتی) توانست فروشی (Consolidated Revenue) معادل 11.55 تریلیون وان و سود عملیاتی برابر با 1.03 تریلیون وان را در سه‌ماهه دوم سال 2016 برای سامسونگ رقم بزند.

تقاضای جهانی برای خرید تلویزیون در سه‌ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرد؛ گفته می‌شود وضعیت کساد اقتصادی در بازارهای نوظهور مهم، رشد بازارهای کشورهای توسعه‌یافته را خنثی نموده و چنین حالتی را به بار آورده است. در این شرایط چالش برانگیز سامسونگ مدعی است که با عرضه موفق محصولات جدید، از جمله تلویزیون‌های SUHD، و افزایش فروش محصولات پیشرفته توانسته درآمد خود در این بخش را نسبت به سال گذشته افزایش دهد. به گفته سامسونگ رویدادهای ورزشی جهانی (نظیر المپیک ریو) در افزایش خرید این محصولات بی‌تأثیر نبوده است.

Samsung SUHD TV

تلویزیون SUHD سامسونگ

طی سه‌ماهه دوم، کسب‌وکار لوازم خانگی سامسونگ شتاب رشد خود را در آمریکای شمالی حفظ کرد، اما رشد آرام‌تر در چین از یک سو و تأثیر رکود اقتصادی در بازارهای نوظهور از سویی دیگر باعث شد تا تقاضای جهانی در این بخش با افت سالانه مواجه شود. البته با تمام این اوصاف، به لطف افزایش فروش محصولات پیشرفته -- مانند یخچال‌های سری Chef Collection و ماشین لباسشویی در مدل‌های AddWash و activ dualwash -- درآمد بخش لوازم خانگی سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا