نتیجه دادگاه اپل و سامسونگ - سامسونگ به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه نقدی محکوم شد

نمایش خبر

تاریخ : 1391/6/4
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : بالاخره بعد از مدت ها بحث و جدل میان شرکت های اپل و سامسونگ، هیئت منصفه رای نهایی خود را به نفع شرکت اپل صادر نمود. هیئت منصفه این دادگاه بسیار جنجالی که شکایات و دفاعیات هر دو طرف را شنیده است، دیشب بعد از بررسی 21 ساعته، سامسونگ را به پرداخت 1,049,343,540 دلار جریمه نقدی به اپل محکوم کرد. البته شرکت اپل درخواست جریمه 2.75 میلیارد دلاری کرده بود که با شکست رو برو شد، اما همین نیز موفقیتی بزرگ برای این شرکت محسوب می شود. شرکت سامسونگ نیز که درخواست جریمه 421 میلیون دلاری کرده بود، حال باید بیش از دو برابر آن را به اپل بدهد.

هیئت منصفه دادگاه، شرکت سامسونگ را به دلیل نقض حق امتیاز برخی از پتنت های اپل در زمینه های طراحی و کاربری محکوم کرده که برخی از این پتنت ها به گفته هیئت منصفه "از روی عمد" نقض شده اند. از جمله مهمترین این پتنت ها استفاده از طراحی سری آیفون بوده که سامسونگ در برخی از اسمارت فون های خود از آن استفاده کرده است.

Apple vs Samsung Trial

برخی دیگر از این پتنت های نقض شده توسط سامسونگ نیز عبارتند از استفاده از آیکون های مربعی در رابط کاربری، استفاده از نوار آیکون ها در زیر رابط کاربری، Bounce-Back ،Tap-To-Zoom ،Covering Scrolling و اشارات انجام شده با دو انگشت که اکثر اسمارت فون های سامسونگ آنها را نقض کرده اند.

البته شرکت اپل در بخش تبلت به موفقیت چندانی نائل نشد و نتوانست دادگاه را قانع سازد که سامسونگ در سری گلکسی تب از طراحی آی پد این شرکت کپی برداری کرده است. همچنین در مقابل شرکت اپل، سامسونگ نتوانست هیچ موفقیتی در این دادگاه کسب کند و شرکت اپل به نقض هیچ پتنتی از سامسونگ محکوم نشد.

Apple iPhone vs Samsung Products

تشابه برخی از محصولات سامسونگ به آیفون شرکت اپل

این دادگاه تمام پتنت های ارائه شده از سوی اپل را قانونی شمرد و هیچ کدام را بی ارزش نخواند، هرچند برخی از ویژگی های ظاهری ثبت نشده آیفون و آی پد، از طرف این دادگاه غیر قابل دفاع اعلام شدند. البته پتنت های شرکت سامسونگ نیز همگی قانونی شمرده شده و برخلاف تلاش های اپل مبنی بر غیر موجه جلوه دادن آنها، دادگاه هیچ کدام از پتنت های سامسونگ را بی ارزش نخواند.

بیانیه شرکت اپل در مورد رای هیئت منصفه:

«ما از هیئت منصفه به خاطر خدمتی که کرده است و زمانی که برای گوش دادن به داستان ما صرف کرده، سپاسگزاریم و از اینکه بالاخره می توانیم این داستان را بازگو کنیم، بی اندازه خوشحال هستیم. کوهی از شواهد که در دادگاه ارائه شد، نشان دهنده آن بود که کپی برداری سامسونگ از آنچه که ما فکرش را می کردیم نیز بیشتر بوده است. نزاع قانونی اپل و سامسونگ موضوعی بیش از پتنت و پول بوده است. این نزاع به خاطر ارزش ها بوده. در اپل ما به نوآوری و اصالت بها می دهیم و زندگی خود را وقف ساخت بهترین محصول بر روی زمین می کنیم. ما این محصولات را برای خوشحالی و رضایت مشتریانمان تولید می کنیم و نه به خاطر آنکه رقیبانمان به صورت وقیحانه از روی آنها کپی برداری کنند. ما این دادگاه را به خاطر اینکه رفتار سامسونگ را "عمدی" دانسته و پیام واضحی مبنی بر نادرست بودن نقض پتنت فرستاده، تحسین می کنیم.»

Tim Cook

تصویر تیم کوک - مدیر عامل شرکت اپل

بیانیه شرکت سامسونگ در واکنش به رای هیئت منصفه:

«رای هیئت منصفه امروز این دادگاه نباید به عنوان پیروزی برای اپل، بلکه شکستی برای مصرف کننده آمریکایی شناخته شود. این موضوع به انتخاب های محدود تر، نوآوری کمتر و قیمت بالاتر می انجامد. این مایه تأسف است که قوانین پتنت ها می تواند به یک شرکت حق انحصاری استفاده از مربع با گوشه های گرد یا فناوری هایی که هر روز توسط سامسونگ و دیگر شرکت ها بهبود می یابد را بدهد. مصرف کنندگان حق انتخاب دارند و آنها زمانی که محصولات سامسونگ را انتخاب می کنند، می دانند چه می خرند. این حرف آخر در این مورد یا نزاع هایی که در دادگاه ها و تریبون های سراسر جهان اتفاق می افتد، که بسیاری نیز ادعا های اپل را رد می کنند، نیست. سامسونگ به نوآوری و ارائه انتخاب برای مصرف کنندگان ادامه خواهد داد.»

البته شرکت سامسونگ از دادگاه درخواست تجدید نظر کرده و ممکن است رای نهایی دادگاه با آنچه که گفته شد متفاوت باشد. به هر ترتیب با این رای هیئت منصفه، شرکت سامسونگ، گوگل و حتی دیگر شرکت ها وضعیت پیچیده ای را در پیش رو دارند و اپل نیز احتمالاً در آینده شکایات بیشتری را به منظور دفاع از حقوق خود به دادگاه خواهد برد. شاید این همان چیزی است که استیو جابز مدیرعامل فقید اپل از جنگ اتمی نام برده بود، اگر این طور باشد آنگاه باید منتظر محاکمات بیشتری در دنیای فناوری باشیم.

منبع : The Verge


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا