چالش اپل در ساخت مودم – کوالکام تا پایان سال 2026 مودم‌های 5G آیفون را تأمین می‌کند

نمایش خبر

تاریخ : 1402/6/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، مودم modem
واحد خبر mobile.ir : اپل بزرگ‌ترین مشتری کوالکام بوده و مودم‌های به کاررفته در آیفون‌ها تماما ساخت کوالکام هستند. اما اپل از این شرایط چندان راضی نبوده و قصد داشته وابستگی خود به شرکت‌های سازنده تراشه را تا جای ممکن کاهش دهد. اوایل سال 2023 خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه اپل برنامه‌هایی برای ساخت تراشه‌های ارتباطی آیفون دارد. این خبرها رفته‌رفته رسمیت بیشتری پیدا کرد تا جایی که Commercial Times به نقل از برخی منابع زنجیره تأمین فاش کرد به احتمال زیاد آیفون‌هایی که از سال 2024 وارد بازار می‌شوند، به مودم‌های ساخت اپل مجهز خواهند بود. اما خبری که به‌تازگی از سوی کوالکام منتشر شده، مهر بطلانی‌ست بر تمام شایعات چند ماه گذشته.

طبق خبری که روز دوشنبه 11 سپتامبر 2023 (20 شهریور 1402) در وب‌سایت رسمی کوالکام قرار گرفت، این کمپانی از تمدید همکاری‌ خود با اپل خبر داد. به گفته کوالکام، طبق توافق انجام‌شده با اپل، آیفون‌های این شرکت تا سه سال دیگر – یعنی تا پایان سال 2026 – نیز همچنان با استفاده از مودم‌های کوالکام ساخته خواهند شد. این توافق نشان‌دهنده آن است که تلاش‌های اپل برای ساخت مودم، بیش از آنچه انتظار می‌رفت زمان خواهد برد. گفتنی‌ست، به دنبال انتشار این خبر در روز دوشنبه، ارزش سهام کوالکام و اپل به‌ترتیب 4.3 و 1.2 درصد افزایش یافت.

در نتیجه این توافق، کوالکام – حداقل تا سه سال دیگر – موقعیت سودآور خود را در زنجیره تأمین کمپانی اپل حفظ خواهد کرد. همان طور که گفته شد، اپل بزرگ‌ترین مشتری کوالکام بوده و بنابر داده‌های بلومبرگ، حدود یک چهارم از درآمد کوالکام حاصل فروش محصولات این شرکت به اپل است. از طرفی، همکاری اپل با کوالکام به نوعی ادعای کوالکام مبنی بر ساخت بهترین مودم‌های اسمارت‌فون را تأیید می‌کند. مودم قطعه‌ای کلیدی در گوشی‌های هوشمند بوده که علاوه بر برقراری تماس، امکان اتصال به شبکه اینترنت را نیز فراهم می‌کند. ناگفته نماند، در ساخت آیفون‌های نسل 12 و بعد از آن، از مودم‌های پرسرعت‌ترِ نسل پنجمی کوالکام استفاده شده است.

همان طور که گفتیم، تمدید قرارداد با کوالکام، نشان می‌دهد ساخت مودم برای اپل بیش از آنچه تصور می‌شد چالش‌برانگیز بوده است. البته، اپل چندین سال است که روی توسعه این قطعه کار می‌کند. این پروژه در سال 2018 آغاز شد و در سال 2019 با خرید کسب‌وکار مودم‌های اینتل رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. در سال 2020، جانی سروجی (Johny Srouji)، از مقامات اپل، توسعه مودم توسط خود شرکت را یک تغییر استراتژی کلیدی نامید. البته این تغییر استراتژی هنوز به ثمر ننشسته است.

به باور برخی کارشناسان، علت این پدیده آن است که اپل حقیقتا مسیر دشواری را انتخاب کرده است. اپل به تراشه‌ای نیاز دارد که بتواند بدون خطا در سرتاسر جهان به شبکه‌های سلولی متصل شده و در عین حال عملکردی مشابه مودم‌های کوالکام (و حتی بهتر از آنها) را به نمایش بگذارد. ظاهرا نمونه مودم‌هایی که اپل روی توسعه آنها کار می‌کند، مصرف بالایی داشته و عمر باتری را کاهش می‌دهند. چالش‌های اداری و کاغذبازی – از جمله صدور مجوز برای مودم‌های اپل از سوی مراجع ‌ذی‌صلاح – نیز مشکلی دیگری است که در این مسیر گریبان‌گیر اپل شده است.

لازم به ذکر است، تلاش‌های اپل در حیطه ساخت تراشه – که از آن با عنوان Apple Silicon یاد می‌شود – در حوزه‌های دیگر (به جز مودم اسمارت‌فون) موفق‌تر بوده است. به عنوان مثال، اپل طی سه سال گذشته توانست بدون هیچ مشکل خاصی پروسسورهای ساخت خود را جایگزین پروسسورهای اینتل در دیوایس‌های Mac کند. جالب اینجاست که در نتیجه این اقدام، عملکرد و مصرف باتری Macهای جدید (اعم از مک‌بوک و آی‌مک) بهبود پیدا کرده و به نقطه قوتی برای فروش آنها تبدیل شده است.

بد نیست بدانید، کوالکام – که بزرگ‌ترین سازنده چیپ‌های موبایل در جهان محسوب می‌شود – طی چند سال اخیر رابطه چندان خوبی با اپل نداشته است. یکی از مهم‌ترین اصول مدل کسب‌وکار کوالکام آن است که برای پتنت‌هایی که به مبانیِ چگونگی عملکرد شبکه‌های بی‌سیم موبایل مربوط می‌شوند، هزینه صدور مجوز دریافت می‌کند. اپل به دلیل مخالفت با این روش کوالکام، در سال 2017 علیه این شرکت اقامه دعوی قضایی کرد، اما در نهایت اپل نیز پذیرفت که مثل سایر سازندگان بزرگ اسمارت‌فون، تکنولوژی کوالکام را لایسنس کند. این توافق تا سال 2025 برقرار بوده و تمدید تا دو سال دیگر نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

با توجه به اینکه اپراتورها در سراسر جهان، طیف گسترده‌ای از تجهیزات و امکانات را به کار می‌گیرند، طراحی تکنولوژی مناسبی که بتواند به‌خوبی با آنها کار کند، دشوار است. تراشه مودمی که در یک گوشی هوشمند جدید کار گذاشته می‌شود، ضمن برقراری ارتباط با سیستم‌های مدرن 5G، باید بتواند به سرعت به شبکه‌های قدیمی‌ترِ 4G و 3G نیز متصل شود. در این میان، از زمان ظهور گوشی‌های مبتنی بر داده، کوالکام حرف اول را در حیطه مودم‌های موبایلی زده است.

در پایان گفتنی‌ست، هنوز جزییات مربوط به مفاد توافق اخیر اپل و کوالکام منتشر نشده، اما به گفته کوالکام، این توافق نیز کم‌وبیش مشابه توافقی‌ست که در سال 2019 انجام شده بود. نکته مهم در این توافق آنجاست که چنان‌چه اپل تا پیش از پایان سه سال موفق به طراحی و توسعه مودم‌ شود، می‌تواند از آنها در ساخت آیفون‌ استفاده کند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا