آشنایی با Blade A73 5G – اسمارت‌فون ارزان‌قیمت ZTE با دوربین 13 مگاپیکسلی و ارتباطات 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوشی هوشمند Smartphone ، نسل پنجم 5G ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : ZTE از جمله برندهای معتبر و نسبتا باسابقه‌ای‌ست که شاید کمتر به حق خود در بازار اسمارت‌فون رسیده باشد. این برند چینی – که تولید پرچمدارهای باکیفیت سری Axon را در کارنامه دارد – این روزها تمایل زیادی به حیطه گیمینگ داشته و گوشی‌های مخصوص بازی خود را با نام نوبیا وارد بازار می‌کند. البته ZTE همواره نگاهی به رده پایینی بازار نیز داشته و دوست ندارد مشتریان خود در این قسمت را از دست بدهد. در همین راستا، ZTE روز پنجشنبه 10 آگوست 2023 (19 مرداد 1402) از یک گوشی هوشمند ارزان‌قیمت برای بازار مالزی رونمایی کرد. این اسمارت‌فون ZTE Blade A73 5G نام داشته و جایگزینی برای Blade A72 5G است که ژوئن سال گذشته معرفی شده بود.

همان طور که گفته شد، ZTE Blade A73 5G قرار است جایگزینی باشد برای Blade A72 5G. البته این الزاما بدان معنا نیست که Blade A73 5G در تمام مشخصات از Blade A72 5G بالاتر است. از لحاظ ظاهری، Blade A73 5G یک تفاوت آشکار با مدل سال قبل دارد و آن، نحوه و محل قرارگیری دوربین‌ها در پشت است که در این گوشی جدید به یک ماژول دایره‌شکل در وسط منتقل شده است (برخلاف Blade A72 5G که دارای یک ماژول مستطیل‌شکل در سمت چپ بود). گفتنی‌ست، Blade A73 5G در اندازه‌های 8.5×75.2×163.5 میلی‌متر به تولید می‌رسد.

مثل مدل سال قبل، در اینجا نیز شاهد یک نمایشگر ال‌سی‌دی 20:9 به وضوح +HD (معادل 720×1600 پیکسل) هستیم که در هر ثانیه 90 بار به‌روزرسانی می‌شود. حتی اندازه نمایشگر نیز تغییری نداشته و Blade A73 5G همچنان از یک صفحه 6.52 اینچی بهره می‌برد. لازم به ذکر است نمایشگر Blade A73 5G دارای حاشیه‌های نسبتا زیاد (به ویژه در قسمت پایینی) بوده و در قسمت بالایی آن یک ناچ قطره آب به چشم می‌خورد.

شرکت سازنده از پروسسور مورد استفاده در Blade A73 5G اسمی نبرده و تنها به 8 هسته‌ای بودن آن اشاره کرده است. اما برخی منابع، از وجود تراشه‌ Unisoc T760 در قلب این دیوایس خبر می‌دهند؛ چیپ‌ستی 6 نانومتری مشتمل بر چهار هسته Cortex-A76 و چهار هسته Cortex-A55 (با حداکثر سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Mali-G57. حافظه رم دستگاه 4 گیگابایت است که به لطف قابلیتی موسوم به Memory Fusion می‌توان تا 4 گیگابایت دیگر از حافظه داخلی را (به شکل مجازی) به آن اضافه کرد. 128 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

همان طور که گفته شد، یک ماژول دایره‌شکل در پشت گوشی، میزبان دو لنز دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی است. دوربین اصلی مجموعه، 13 مگاپیکسلی بوده و یک دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر (ظاهرا سنسور عمق) به کمک آن می‌آید. یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نیز در ناچ قطره آب بالای نمایشگر تعبیه شده است. با این اوصاف، مجموعه دوربین در Blade A73 5G تقریبا همان است که در Blade A72 5G شاهد بودیم، جز اینکه در Blade A72 5G یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی نیز انجام وظیفه می‌کرد.

ظرفیت باتری گوشی با یک جهش ملموس از 4,000 میلی‌آمپر ساعت در Blade A72 5G به 5,000 میلی‌آمپر ساعت در Blade A73 افزایش پیدا کرده است. متأسفانه، شرکت سازنده به جزییات بیشتری درباره این باتری اشاره نکرده، اما با توجه به قیمت پایین گوشی، می‌توان با اطمینان گفت که باتری فاقد شارژ سریع است. حسگر اثر انگشت گوشی ظاهرا روی لبه آن قرار گرفته و امکان قفل‌گشایی از طریق تشخیص چهره نیز فراهم است.

سیستم‌عامل Blade A73 5G اندروید 13 بوده و ممکن است رابط کاربری اختصاصی MyOS روی آن سوار باشد. این گوشی دو سیم‌کارت نانو می‌پذیرد که البته اسلات دوم از نوع هیبریدی بوده و کاربر باید بین سیم‌کارت دوم یا میکرو اس‌دی یک گزینه را انتخاب کند. یکی از مهم‌ترین امتیازات Blade A73 5G در این رده قیمتی آن است که به ارتباطات نسل پنجم مجهز شده و از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه 5G پشتیبانی می‌کند. وای-فای، بلوتوث 5.0، پورت USB-C، موقعیت‌یابی ماهواره‌ای و NFC از دیگر امکانات ارتباطی این گوشی محسوب می‌شوند.

گوشی هوشمند ZTE Blade A73 5G تنها در رنگ خاکستری به تولید رسیده و به زودی وارد بازار مالزی خواهد شد. این محصول فقط در یک پیکربندی (4GB/128GB) تولید شده و قیمت آن 749 رینگیت مالزی است که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 163 دلار آمریکا. درباره عرضه این دیوایس به سایر بازارها هنوز خبری از سوی شرکت سازنده منتشر نشده است.

منبع : ZTE


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا