معرفی Axon 50 Ultra – پرچمدار جدید ZTE با ارتباطات ماهواره‌ای دوطرفه

نمایش خبر

تاریخ : 1402/1/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، پرچمدار Flagship ، ZTE Axon 50 Ultra ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ZTE روز چهارشنبه 12 آوریل 2023 (23 فروردین 1402) با برگزاری یک رویداد بزرگ در چین، ضمن رونمایی از تبلت ZTE Axon Pad، از جدیدترین پرچمدار خود با نام ZTE Axon 50 Ultra پرده برداشت. از جمله مشخصات این اسمارت‌فون می‌توان به تراشه Snapdragon 8+ Gen 1، سه دوربین در پشت و باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی با شارژر 80 واتی اشاره کرد. درست است که در ساخت این پرچمدار از قدرتمندترین چیپ‌ست موبایل استفاده نشده و مجموعه دوربین آن با سایر پرچمدارها فاصله نسبتا زیادی دارد، اما Axon 50 Ultra به ارتباطات ماهواره‌ای دوطرفه مجهز است؛ فناوری جدیدی که تاکنون فقط برخی برندها از جمله اپل و هواوی موفق به استفاده از آن در اسمارت‌فون‌های خود شده‌اند.

طراحی بدنه Axon 50 Ultra ساده و در عین حال شکیل است. حاشیه‌های بالا و پایین صرفا به شکل یک خط راست طراحی شده تا بدنه بتواند استوار بایستد. اما آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند، انحنای 72.5 درجه‌ایِ نمایشگر در لبه‌های راست و چپ است. بخش پشتی گوشی از شیشه تشکیل شده که طبق ادعای ZTE ضد انعکاس، مانع جذب اثر انگشت و مقاوم در برابر خط و خش است. نکته جالب دیگری که در پشت گوشی به چشم می‌خورد، سبک طراحی ماژول دوربین به شکل دو تکه است. دوربین اصلی نیز در حلقه‌ای طلایی رنگ محصور شده که شرکت سازنده از آن با عنوان «حلقه ونوس» یاد می‌کند.

گوشی جدید ZTE دارای یک نمایشگر خمیده AMOLED به قطر 6.67 اینچ است. به گفته شرکت سازنده، این نمایشگر با داشتن تأییدیه از کمپانی UL، می‌تواند با فیلتر نور آبی به سلامت چشم کاربران کمک کند. وضوح این پنل 10 بیتی +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) بوده و در هر ثانیه 144 بار به‌روزرسانی می‌شود.

همان طور که گفته شد، پردازش Axon 50 Ultra بر عهده تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده – مشتمل بر یک هسته 3 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 بوده و پردازش گرافیکی آن بر عهده Adreno 730 است. متأسفانه شرکت سازنده به میزان RAM و حافظه داخلی دستگاه اشاره‌ای نکرده، اما می‌دانیم این گوشی از رم LPDDR5x و حافظه داخلی UFS 3.1 بهره می‌برد.

در پشت دستگاه، یک مجموعه دوربین قدرتمند شامل سه دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی به چشم می‌خورد. دوربین اصلی رزولوشنی معادل 64 مگاپیکسل داشته و در پشت لنزی به گشودگی f/1.9 قرار گرفته است. این دوربین از سنسور IMX787 سونی تشکیل شده و به لرزه‌گیر اپتیکال مجهز است. عضو بعدی این مجموعه، یک دوربین اولتراواید 50 مگاپیکسلی با میدان دید 116 درجه است. این دوربین مجهز به فوکوس خودکار بوده و همزمان نقش دوربین ماکرو را نیز ایفا می‌کند، به طوری که طبق ادعای ZTE برای عکاسی از سوژه‌های کوچک می‌توان تا 2 سانتی‌متری آنها نزدیک شد. در نهایت، یک دوربین 50 مگاپیکسلی دیگر (f/2.0) این مجموعه را تکمیل می‌کند. این دوربین مجهز به لنز تله‌فوتو بوده و می‌تواند زوم اپتیکال را تا 3 برابر اندازه سوژه اصلی انجام دهد. متأسفانه هنوز درباره دوربین جلوی این گوشی، اطلاعاتی در دست نیست.

اسمارت‌فون Axon 50 Ultra در تأمین انرژی خود به یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی وابسته است که با یک شارژر 80 واتی شارژ می‌شود. وجود دو اسپیکر استریو مجهز به فناوری DTS: X Ultra نیز یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی محسوب شده و به گفته ZTE این گوشی را برای کارهای میدانی، محیط‌های اداری و برگزاری جلسات، در وضعیت ایده‌آلی قرار می‌دهد. سیستم‌عامل دستگاه اندروید 13 بوده و رابط کاربری اختصاصی MyOS 13 روی آن سوار است. Axon 50 Ultra یک گوشی 5G بوده و به امکانات ارتباطی متنوعی (از جمله NFC) مجهز شده است. اما آنچه این محصول را از بسیاری از دیوایس‌های همرده متمایز می‌کند، توانایی آن در برقراری ارتباط ماهواره‌ای است.

همان طور که می‌دانید، ارتباطات ماهواره‌ای در برخی موارد خاص از جمله صنایع دریایی، استخراج معدن، عملیات نجات و همچنین موقعیت‌های اضطراری، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. با توجه به این موضوع، گوشی هوشمند ZTE Axon 50 Ultra با برخورداری از این سرویس ماهواره‌ای می‌تواند در مناطقی که فاقد پوشش مخابراتی هستند، با برقراری ارتباط دو طرفه با ماهواره Beidou، امکان ارسال و دریافت پیام را فراهم کند. نکته جالب آنکه طبق ادعای شرکت سازنده، این اسمارت‌فون می‌تواند پیام‌های طولانی ماهواره‌ای را به راحتی ویرایش کند.

از لحاظ ارتباط مخابراتی، Axon 50 Ultra مجهز به تکنولوژی ارتباطی نسل پنجم بوده و از مواردی از قبیل تأخیر پایین، کلان داده و رایانش ابری پشتیبانی می‌کند. این اسمارت‌فون دارای 13 آنتن بوده که با طراحی یکپارچه 360 درجه درون گوشی تعبیه شده‌اند. این مجموعه آنتن ضمن برخورداری از الگوریتم‌های هوشمند، می‌تواند خود را با جابه‌جایی چند-آنتنی تطبیق داده و کارهایی مثل یافتن شبکه (به شکل سریع و هوشمند) و جابه‌جایی آسان بین شبکه‌ها را (حتی در پیچیده‌ترین محیط‌ها از نظر پوشش مخابراتی) به راحتی انجام دهد.

علاوه‌بر ارتباطات ماهواره‌ای و شبکه‌ای، Axon 50 Ultra در زمینه امنیت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این اسمارت‌فون عملیات رمزگذاری زیرپوستی را بر مبنای یک تراشه امنیتی مستقل (که توسط خود ZTE توسعه یافته) انجام داده و می‌تواند یک معماری دو سیستمی – که از لحاظ امنیتی در حالت ایزوله قرار دارد – را به دست دهد. طبق ادعای ZTE، این معماری می‌تواند با پیاده‌سازی کارکردهای خصوصی و عمومی به طور جداگانه، یک مکانیسم امنیتی سالم را پایه‌گذاری کند.

تصاویر منتشر شده از ZTE Axon 50 Ultra این گوشی را صرفا در رنگ مشکی به تصویر کشیده‌اند. در برخی از این تصاویر، همچنان از چهره وو جینگ (Wu Jing)، بازیگر معروف چینی، برای تبلیغ این محصول استفاده شده است. ناگفته نماند، زمان عرضه به بازار و قیمت این محصول هنوز از سوی ZTE اعلام نشده است.

در پایان گفتنی‌ست، ZTE در کنار Axon 50 Ultra از یک تبلت با نام ZTE Axon Pad نیز رونمایی کرد. این تبلت – که ظاهرا در رنگ‌های مشکی و خاکستری طراحی شده – تنها 6.5 میلی‌متر ضخامت دارد اما وزن آن به 605 گرم بالغ می‌شود.

این تبلت دارای یک نمایشگر ال‌سی‌دی (IPS) به قطر 12.1 اینچ و رزولوشن 1,600×2,560 بوده و نرخ به‌روزرسانی آن 120 هرتز است. یک باتری بسیار بزرگ به ظرفیت 10,000 میلی‌آمپر ساعت (مجهز به استاندارد شارژ 80 واتی) برای این تبلت در نظر گرفته شده است. مثل Axon 50 Ultra، تبلت Axon Pad نیز به تراشه Snapdragon 8+ Gen 1، ارتباطات نسل پنجم، اندروید 13 و MyOS 13 مجهز است. یک قلم استایلوس و کی‌بورد فیزیکی هم برای این تبلت پیش‌بینی شده که البته جداگانه به فروش می‌رسند. زمان عرضه و قیمت این محصول نیز هنوز مشخص نیست.

منبع : ZTE


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا