معرفی Nothing Phone (2) با صفحه‌نمایش LTPO، دوربین‌های 50 مگاپیکسلی و پروسسور SD 8+ Gen 1

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، Nothing Phone (2) ، ناتینگ Nothing
واحد خبر mobile.ir : سال گذشته تقریباً در چنین روزهایی مجموعه نوپای Nothing از گوشی متفاوتی به نام Nothing Phone (1) پرده برداشت که با تکیه بر یک طراحی انقلابی و متفاوت از تمامی گوشی‌های حاضر در بازار موفقیت بزرگی را برای Carl Pei به‌عنوان موسس مجموعه Nothing به‌همراه داشت. مجموعه Nothing حالا پس از هفته‌ها درز خبرهای رسمی و غیر رسمی در مورد نسل بعدی گوشی‌های هوشمند این شرکت، بالاخره در روز سه‌شنبه 11 جولای 2023 (20 تیر 1402) از گوشی جدید Nothng Phone (2) رونمایی کرده که در نگاه اول از لحاظ ظاهری تفاوت بزرگی با Phone (1) ندارد اما تغییرات مهمی در این گوشی به‌وقوع پیوسته که آن را در جایگاه کاملاً بالاتری نسبت به گذشته قرار می‌دهد.

طراحی و شکل ظاهری

در طراحی Nothing Phone (2) با پرهیز از تغییرات بزرگ و انقلابی، ترکیب آشنای نسل قبلی تا حدود زیاد حفظ شده تا جایی‌که از در یک نگاه می‌توان از تعلق این مدل به خانواده محصولات Nothing سخن گفت. این البته به‌معنای کاملاً یکسان بودن طراحی Phone (2) و Phone (1) نبوده و جدا از تغییر رنگ مشکی به خاکستری تیره با بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های کوچک و بزرگ دیگری آشکار می‌شوند؛ در وهله نخست لبه‌های صاف و تخت پیشین حالا جای خود را به‌لبه‌های نیم‌دایره با زوایای نرم در بخش پشتی داده‌اند که حس طبیعی‌تر و ارگونومیک‌تری را منتقل می‌کنند. تغییر بعدی را باید در شاخص‌ترین جنبه طراحی دستگاه یعنی چراغ‌های LED ‌بخش پشتی جست‌وجو کرد که ضمن حفظ طراحی قبلی حالا به چندین ناحیه مجزا تفکیک شده‌اند. به این مورد در ادامه بازخواهیم گشت.

پشت و روی گوشی از شیشه Gorilla Glass (با ورژن نامشخص) پوشیده شده و جنس تمامی قسمت‌های قابل لمس خارجی از آلومینیوم بازیافتی‌ست. بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه‌نمایش و ظرفیت باتری تلویحا به‌معنای بزرگ‌تر و سنگین‌تر شدن دستگاه است و در عمل نیز این موضوع به‌واقعیت بدل می‌شود؛ طول و عرض گوشی به‌ترتیب 162.1 و 76.4 میلی‌متر است که نسبت به 159.2 و 75.8 نسل قبل افزایش پیدا کرده‌اند. ضخامت گوشی از 8.3 به 8.6 میلی‌متر رسیده و وزن آن نیز حالا 7.7 گرم بیش‌تر شده و به 201.2 گرم رسیده است.

استاندارد مقاومت بدنه در Phone (2)‌ از IP53 پیشین به IP54 رسیده که عملاً تغییر بزرگی به‌حساب نمی‌آید و هنوز امکان غوطه‌وری دستگاه در آب را ارائه نمی‌کند.

Glyph Interface

جذابیت اصلی طراحی Nothing Phone (2) مثل همتای سال گذشته آن به چراغ‌های LED جالب‌توجه بخش پشتی وابسته است که راه جدیدی برای تعامل با دستگاه بدون نیاز به روشن کردن صفحه‌نمایش ارائه کرده و از آن با عنوان Glyph Interface یاد می‌شود. در طراحی جدید این قسمت از 11 نوار LED مجزا با 33 ناحیه مستقل قابل آدرس‌دهی استفاده شده که با وجود آن‌که در همان جایگاه‌های پیشین قرار گرفته‌اند اما مجزا بودن آن‌ها کارکردهای تازه‌ای را مثل کنترل حجم صدا یا نشانگر تایمر ارائه می‌کند.

امکانات پیشین این قسمت مثل نمایش شارژ باتری هنگام اتصال شارژر با نگاه کردن به LED عمودی بخش پشتی با روشن شدن LED بزرگ در حین شارژ بی‌سیم در Phone (2) نیز در دسترس قرار دارند اما گزینه‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده که از آن جمله می‌توان به امکان اختصاص دادن یک اپلیکیشن ویژه به LED‌ بالا سمت چپ اشاره کرد که تا زمان پاک کردن اعلان برنامه مورد نظر از منوی نوتیفیکیشن گوشی، روشن باقی می‌ماند. مجموعه Nothing همچنین SDK اینترفیس Glyph را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد و بدین‌ترتیب می‌توان انتظار مشاهده راه‌کارهای نوآورانه‌ای را در این قسمت داشت.

صفحه‌نمایش

یکی از مهم‌ترین تغییرات صورت پذیرفته در Nothing Phone (2) به صفحه‌نمایش OLED آن تعلق دارد که نه‌تنها از 6.55 به 6.7 اینچ رسیده بلکه حالا با برخورداری از فناوری LTPO امکان تغییر گسترده نرخ رفرش از 1 تا 120 هرتز را ارائه می‌کند. این ویژگی تا به امروز در اکثریت به اتفاق موارد در پرچمداران بزرگ و گران‌قیمت بازار حضور داشته و به‌کارگیری آن در یک گوشی 600 دلاری نکته کاملاً مثبتی به‌حساب می‌آید. حداکثر روشنایی نقطه‌ای این صفحه‌نمایش از 1,200 به 1,600 نیت رسیده و از نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند.

دیگر ویژگی هیجان‌انگیز این پنل که بار دیگر تنها در گوشی‌های پرچمدار و بسیار گران‌قیمت در دسترس قرار دارد حاشیه‌های اندک دورتادور صفحه‌نمایش است که ‌نه‌تنها در چهار طرف یک‌اندازه و مساوی‌ست بلکه نسبت به نسل قبلی (که خود حاشیه‌های اندکی را ارائه می‌کرد)، کم‌تر شده است. وضوح 1080×2412 پیکسلی, با تراکم 394ppi، کنتراست 1,000,000:1، پشتیبانی از نمایش محتوای +HDR10 و حداکثر سرعت برداشت تاچ 240 هرتزی سایر مشخصات این صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند.

دوربین سلفی

بالای صفحه‌نمایش به دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی IMX615 گوشی بر می‌خوریم که به مرکز منتقل شده و نسبت به دوربین 16 مگاپیکسلی نسل قبلی از سنسور بزرگ‌تر 1/2.74 اینچ برخوردار است. دیافراگم f/2.5 ‌و غیبت فوکوس خودکار در این دوربین اما تفاوتی نسبت به قبل ندارند. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این دوربین تغییری نکرده اما این بار امکان برداشت ویدئوی 1080p با نرخ 60 فریم در ثانیه را نیز ارائه می‌کند. این دوربین از تشخیص چهره ساده دو بعدی برای بازگشایی قفل سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کند اما نگفته پیداست که برای دقت بالاتر بهتر است از سنسور اثر انگشت نوری گوشی که مثل قبل درون صفحه‌نمایش جای دارد، استفاده کرد.

دوربین‌های اصلی

Nothing Phone (2) مثل نسل قبلی از دو دوربین 50 مگاپیکسلی در بخش پشتی بهره می‌برد که هر دو به فوکوس خودکار مجهز شده‌اند. دوربین اصلی گوشی از سنسور جدید IMX890 شرکت سونی بهره می‌برد که این روزها در طیف وسیعی از گوشی‌های خانواده اوپو از Find X6 و Find X6 Pro‌ گرفته تا OnePlus 11، ریلمی GT Neo5 و گوشی‌های جدیداً معرفی شده OnePlus Nord 3 و OnePlus Nord CE3 5G حضور پیدا کرده است. این سنسور نسبتاً بزرگ 1/1.56 اینچی، لنزی با گشودگی f/1.9 را در مقابل خود دارد و پیکسل‌های 1 میکرونی آن پس از یک ترکیب چهارگانه به ابعاد 2 میکرون در وضوح 12 مگاپیکسلی دست پیدا می‌کنند. پشتیبانی از OIS و برداشت ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه از جمله دیگر امکانات این دوربین به‌حساب می‌آید.

دوربین دوم این بخش تغییری نسبت به گذشته نکرده و همچنان از نوع Samsung ISOCELL JN1 با ابعاد کوچک 1/2.76 اینچی و لنزی با زاویه گشوده 114 درجه با دیافراگم 2.2 است که با پشتیبانی از فوکوس خودکار برای گرفتن عکس‌های بسیار نزدیک (ماکرو) نیز به‌کار می‌رود. این دوربین فاقد OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال است اما از EIS با لرزه‌گیر دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

پردازنده - حافظه

در حالی‌که Phone (1) سال گذشته با حضور چیپ‌ست +Snapdragon 778G در سطح قابل‌قبولی در رده میانی قرار می‌گرفت اما همچنان با گوشی‌های پیشرفته‌تر مجهز به چیپ‌ست‌های سری 8 کوالکام و دیگر پروسسورهای پیشرفته فاصله مشخصی داشته و با محدودیت‌هایی در پردازش و گرافیک و ISP روبرو بود؛ Nothing در محصول جدید این مجموعه با وجود آن‌که بار دیگر به‌سراغ برترین راه‌‌کار پردازشی فعلی شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 2 نرفته اما با انتخاب Snapdragon 8+ Gen 1 دنیایی از تفاوت را نسبت به نسل قبلی رقم زده است. این چیپ‌ست دارای یک هسته 3 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 بوده و گرافیک Adreno 730 آن به‌راحتی از پس دشوارترین و پیچیده‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها برخواهد آمد.

Phone (2) به 8 یا 12 گیگابایت رم مجهز شده که تفاوتی نسبت به Phone (1) ندارند. نوع رم در این گوشی مشخص نشده اما با توجه به حضور SD 8+ Gen1 امکان بهبود در این قسمت و مشاهده رم LPDDR5 دور از انتظار نیست. حافظه داخلی گوشی 128،‌ 256 یا 512 گیگابایت است که این آخری حافظه جدیدی در این مجموعه به‌حساب می‌آید. Nothing به نوع حافظه داخلی گوشی نیز اشاره‌ای نکرده اما با توجه به حضور حافظه‌های UFS 3.1 در نسل قبلی احتمالاً در این‌جا نیز از همین حافظه‌های پر سرعت استفاده شده است.

باتری و شارژر

ظرفیت باتری Phone (2) از 4.500mAh پیشین (احتمالاً برای جلوگیری از افزایش غیر منطقی وزن گوشی) به تنها 4,700mAh رسیده که با وجود آن‌که همچنان نسبت به مدل‌های معمول با باتری‌های 5,000 میلی آمپر ساعتی ظرفیت کم‌تری دارد اما به‌لطف فناوری LTPO صفحه‌نمایش از یک سو و مصرف پایین پروسسور 4 نانومتری SD 8+ Gen 1 روی کاغذ عملکرد قابل‌قبولی را به‌نمایش می‌گذارد. توان شارژر سیمی مورد پشتیبانی این مجموعه از 33 وات پیشین به 45 وات افزایش پیدا کرده که شرکت سازنده از فول شارژ 55 دقیقه‌ای در آن سخن می‌گوید. (مقایسه کنید با فول شارژ 70 دقیقه‌ای در نسل قبلی)

شارژ بی‌سیم 15 واتی (با فناوری Qi) و شارژ بی‌سیم معکوس 5 واتی نیز همچنان در این گوشی در دسترس قرار دارند. هیچ‌یک از شارژرهای سیمی و بی‌سیم اشاره شده در بالا همراه دستگاه ارائه نمی‌شوند و باید آن‌ها را به‌صورت جداگانه تهیه کرد.

گزینه‌های ارتباطی

Phone (2) از شبکه‌های 4G و 5G در فرکانس‌های متنوع پشتیبانی کرده و وای‌فای 6، بلوتوث 5.3 و NFC‌ نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شوند. مسیریابی ماهواره‌ای در این گوشی با گزینه‌های GPS/GLONASS/BDS/Galileo/QZSS/NavIC انجام می‌شود که در این میان برای دقت بیش‌تر در مسیریابی، اتصال به GPS‌ صورت دو فرکانسی L1 و L5 صورت می‌پذیرد. اسپیکرهای استریو و میکروفون‌های سه‌گانه بخشی دیگر از امکانات مولتی‌مدیایی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

Nothing Phone (2) با سیستم‌عامل اندروید 13 به بازار عرضه شده و شرکت سازنده تا 3 آپدیت‌ اصلی اندروید و تا 4 سال ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای این گوشی تضمین کرده است. رابط کاربری این گوشی طبق انتظار Nothing OS 2.0 نامیده می‌شود که نسبت به نسل قبلی تغییرات بیش‌تری را تجربه کرده است. از جمله گزینه‌های جدید در این ساختار منویی می‌توان به ویجت‌های تازه و تغییرات در تم، ظاهر فولدرها و تغییرات در صفحه قفل و هوم‌اسکرین اشاره کرد.

رنگ - قیمت - زمان حضور در بازار

Nothing Phone (2) در دو رنگ سفید و خاکستری تیره از هم‌اکنون برای پیش‌سفارش در دسترس قرار دارد و حضور آن در بازار نیز به 17 جولای (26 تیر 1402) موکول شده است. نسخه پایه 8GB/128GB این گوشی 599 دلار (579 پوند، 679 یورو) قیمت‌گذاری شده که نسبت به قیمت ورود به بازار Phone (1) در همین حافظه یعنی 399 پوند (469 یورو) افزایش قیمت نسبتاً زیادی را تجربه کرده است.

دو ورژن 12GB/256GB و 12GB/512GB این گوشی نیز به‌ترتیب 699 دلار (629 پوند، 729 یورو) و 799 دلار (699 پوند، 849 یورو) قیمت دارند که ظاهراً در ابتدای عرضه با 50 دلار تخفیف ارائه می‌شوند.


به روزرسانی - قیمت ناتینگ فون 2 در بازار ایران

گوشی ناتینگ Phone (2) به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی ناتینگ Phone (2) در ایران از 32,480,000 تومان تا 39,900,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی ناتینگ Phone (2) از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Nothing


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا