بر پایه اخبار غیر رسمی کارل پی، بنیان‌گذار 31 ساله وان‌پلاس، این شرکت را ترک کرده است (اعلام رسمی)

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : کمتر کسی باور می‌کند که یک استارت‌آپ کوچک بتواند در عرض سه چهار سال به یکی از معتبرترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌های پیشرفته در دنیا تبدیل شود. این پدیده بیشتر به یک فانتزی یا رویا شباهت دارد، اما وان‌پلاس به این رویا جامه عمل پوشاند. استارت‌آپی که در سال 2013 به دست دو جوان بلندپرواز در چین تأسیس شد، هم‌اکنون محصولاتی دارد که به‌راحتی با بزرگانی چون سامسونگ و اپل رقابت کرده و چه بسا در برخی موارد از آنها پیشی بگیرد. اما حالا ظاهرا یکی از این دو جوان وان‌پلاس را ترک کرده است. خبرهای فضای مجازی حاکی از آن است که کارل پی (Carl Pei)، یکی از دو بنیان‌گذار وان‌پلاس، از این شرکت جدا شده و به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل خود است.

آپدیت جمعه 16 اکتبر 2020 (25 آبان 1399): پس از گمانه‌‌زنی‌های متعدد و انتشار خبرهای غیر رسمی در این مورد، کارل پِی بالاخره در پست کوتاهی در فوروم وان‌پلاس به‌صورت رسمی از ترک این مجموعه خبر داده است: «بعد از نزدیک 7 سال در وان‌پلاس، من این تصمیم مشکل را برای گفتن خداحافظ گرفته‌ام.» پِی در ادامه این پست ضمن اشاره به تجربه مثبت و دستاوردهای وان‌پلاس در دوره هفت ساله حضور در این شرکت، از تصمیم برای کاهش فشارها و گذراندن وقت با خانواده و سپس دنبال کردن قلب خود برای آنچه در آینده می‌آید، سخن گفته است.

خبر اصلی: طبق شایعه‌ای که برای اولین بار از سوی وب‌سایت Android Police منتشر شد، اسکرین‌شات‌های برخی از اسناد داخلی وان‌پلاس – که در شبکه اجتماعی Reddit درز کرده بود – نشان می‌داد که کارل پی دیگر در تیم مدیریتی وان‌پلاس عضویت ندارد. همچنین، این اسناد حاکی از آنند که رهبریِ خط تولید اسمارت‌فون‌های سری Nord – که به عهده کارل پی بود – به شخص دیگری به نام امیلی دای (Emily Dai) واگذار شده است. در ابتدا سخنگوی وان‌پلاس از اظهارنظر درباره جدایی کارل پی از شرکت، خودداری نمود و این خود به شایعات قوت بخشید. زیرا اگر این خبر صحت نداشت، وان‌پلاس صراحتا آن را تکذیب می‌کرد. در ادامه، دو منبع نزدیک به وان‌پلاس تأیید کردند که کارل پی طی چند هفته اخیر، از وان‌پلاس جدا شده است.

Carl Pei

طی سال‌های اخیر، کارل پی نقش مهمی در طراحی خط تولید رده محصولات وان‌پلاس داشته که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به سری Nord اشاره کرد که یکی از پر سر و صداترین سری از گوشی‌های وان‌پلاس تا به امروز محسوب می‌شود. کارل پی یکی از ارکان وان‌پلاس به شمار می‌رفت؛ شرکت در کنفرانس‌های تجاری به عنوان نماینده وان‌پلاس، تعامل با مشتریان، مصاحبه با رسانه‌ها و حضور در مستندهایی که درباره چگونگی توسعه OnePlus Nord ساخته شده، این امر را تأیید می‌کند.

در سال‌های اخیر، کارل پی به منظور ارتقاء جایگاه وان‌پلاس و بازارگرمی محصولات آن، استراتژی‌های متنوعی را برای شرکت تدوین کرده است. در سال‌های 2014 و 2015 که وان‌پلاس با مشکل افزایش موجودی انبارهایش دست به گریبان بود، گوشی‌های این شرکت از طریق ارسال دعوت‌نامه و چندین تکنیک دیگر در حوزه بازاریابی با موفقیت به فروش رسید. در یکی از جالب‌ترین تکنیک‌ها، از مردم خواسته می‌شد تا برای خرید اسمارت‌فون جدید وان‌پلاس، گوشی کنونی خود را نابود کنند!

کارل پی در چند سال اول تأسیس شرکت، عمدتا در هتل‌های ارزان‌قیمت چین و هند روزگار می‌گذراند تا به این وسیله، بتواند درک بهتری از بازار این دو کشور داشته باشد. در حال حاضر، وان‌پلاس یکی از موفق‌ترین سازندگان اسمارت‌فون‌های پیشرفته در هند و چندین بازار دیگر به شمار می‌رود.

کارل پی در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید: «ما مدیریت محصول مناسبی نداشتیم. ما بی‌تجربگی خود را در عرض چند ساعت جبران می‌کردیم.» کارل پی در مقطعی از زندگی خود، علنا از سامسونگ خواست تا او را استخدام کند. هدف او از این درخواست آن بود که بتواند اطلاعات بیشتری درباره نحوه نظارت بر عملیات‌ها و لجستیک کسب کند. در وبلاگ شخصی او اینچنین آمده: «سامسونگ! امروز پیشنهادی برای شما دارم: اجازه بدهید کارآموز شما باشم. جداً. باعث افتخار من است که درباره اینکه چگونه توانسته‌اید کسب‌وکار خود را به شکل موفقیت‌آمیزی مقیاس‌بندی، اداره و مدیریت کنید، از شما بیاموزم.»

کارل پی در سال 2012 از طریق شبکه‌های اجتماعی با جوان دیگری به نام پیت لاو (Pete Lau) آشنا شد. یک سال بعد، آنها وان‌پلاس را بنیان نهادند. پیت لاو، هم‌اکنون سمت مدیرعاملی وان‌پلاس را بر عهده دارد. وی در مصاحبه‌ای که سال 2015 انجام داد، در رابطه با بلندپروازی کارل پی گفت: کارل پی می‌گفت که می‌خواهد دنیا را تغییر دهد. من با خودم گفتم این بچه افکار و رویاهای بلندپروازانه‌ای دارد. به نظر من، این از قلب سرچشمه گرفته و بسیار مهم است. فکر می‌کنم او سماجت زیادی دارد. بد نیست بدانید، سال‌ها پیش از تأسیس وان‌پلاس، کارل پی با همکاری یکی از دوستانش به فروش دستگاه‌های MP3 پلیر گمنام ساخت دیگر کمپانی‌ها می‌پرداخت.

Pete Lau مدیرعامل شرکت وان‌پلاس

در پایان گفتنی‌ست، درست است که وان‌پلاس یک برند شناخته‌شده بوده و در حال حاضر کارکنانش به 2,700 نفر می‌رسد، اما شکی نیست که جدایی مدیر اجرایی قدرتمندی چون کارل پی برای وان‌پلاس سخت بوده و جای خالی او در دور بعدیِ رونمایی از محصولات جدید شرکت حس خواهد شد. ناگفته نماند، کارل پی – که تازه 31 سال سن دارد – قصد پیوستن به سامسونگ را ندارد. به گفته یکی از نزدیکان پی، او قصد دارد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. وی در حال حاضر برای جذب سرمایه با چند سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا