واگذاری Essential به استارت‌آپ تازه‌تأسیس Nothing – کارل پی به دنبال پتنت‌های اندی رابین

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Essential ، ناتینگ Nothing ، اندی روبین Andy Rubin ، کارل پی Carl Pei
واحد خبر mobile.ir : بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اندی رابین (Andy Rubin) را خالق اندروید می‌دانند. رابین در سال 2014 پس از 9 سال فعالیت در گوگل، از این شرکت جدا شد و استارت‌آپی به نام Essential را پایه‌گذاری کرد. شاید این حرکت اندی رابین کمی شتابزده به نظر برسد، اما از این دست تصمیم‌ها در دنیای کسب‌وکار زیاد دیده می‌شود. نمونه دیگر، کارل پی (Carl Pei) از بنیان‌گذاران وان‌پلاس است؛ او که در اوج جوانی موفق شده بود استارت‌آپ کوچک وان‌پلاس را ظرف سه چهار سال به یک برند معتبر جهانی تبدیل کند، به یک باره در اکتبر 2020 این شرکت را ترک کرد. اما ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانید دست تقدیر اندی رابین و کارل پی را بر سر راه یکدیگر قرار داده است.

یک ماه پیش بود که کارل پی از تأسیس استارت‌آپی جدید به نام Nothing خبر داد. بعدها فاش شد که این استارت‌آپ قصد دارد تحت برند Nothing به تولید ای‌یربادهای تماما بی‌سیم (یا در اصطلاح TWS) بپردازد. اما این تمام ماجرا نیست و قصه فراتر از تولید ای‌یرباد است. ظاهرا هدف درازمدت Nothing آن است که اکوسیستمی از دیوایس‌های مختلف را به تولید برساند که در نهایت این دیوایس‌ها بتوانند با هم در ارتباط باشند. جالب است که برند Essential نیز همین هدف را دنبال می‌کرد. اما این برند دیگر وجود خارجی ندارد.

اسنادی که به تازگی در "اداره مالکیت معنوی بریتانیا" منتشر شده، نشان می‌دهد که اندی رابین کمپانی Essential را به استارت‌آپ Nothing واگذار کرده است. درخواست اولیه برای خرید این شرکت در 11 نوامبر 2020 (21 آبان 1399) از سوی کارل پی ارائه و پروسه واگذاری در 6 ژانویه 2021 (17 دی 1399) تکمیل شده است. این بدان معناست که همه نشان‌های تجاری، لوگو و تمامی برند Essential هم‌اکنون در مالکیت استارت‌آپ Nothing قرار دارد.

برند Essential تحت رهبری اندی رابین در مجموع تنها یک گوشی هوشمند را با نام Essential PH1 به تولید رساند و همین یک دیوایس، الهام بخش سبک جدیدی از قرار دادن دوربین جلو در گوشی‌ها شد که امروزه آن را با عنوان "ناچ" (notch) می‌شناسیم. هرچند همین یک گوشی هم چندان از لحاظ تجاری موفق نبود، اما حتی قبل از اینکه Essential این گوشی یا هر محصول دیگری را وارد بازار کند، توانست ارزش استارت‌آپ خود را به بیش از یک میلیارد دلار برساند.

Essential PH1

پس از PH1، استارت‌آپ Essential قصد داشت مدل‌های دیگری را تحت عناوینی چون PH-2 و PH-3 به تولید برساند. طراحی یک اسمارت‌فون بسیار باریک (تحت پروژه‌ای موسوم به Project Gem) نیز در دستور کار Essential قرار داشت و حتی اندی رابین در اکتبر 2019، تصاویری از این گوشی منحصربه‌فرد را در صفحه توییتر خود منتشر کرد. از دیگر پروژه‌های Essential تولید هاب و اسپیکر هوشمند Home بود که ظاهرا با سیستم‌عاملی به نام Ambient OS کار می‌کرد و قرار بود در اواخر سال 2017 وارد بازار شود. اما تمام این برنامه‌ها به دلایلی لغو شد. مطمئنا حاشیه‌های شخصی رابین در به تعطیلی کشاندن برنامه‌های Essential بی‌تأثیر نبوده است. از جمله این حاشیه‌ها می‌توان به اتهام آزار جنسی کارکنان گوگل (که سال‌ها پس از جدایی وی از این شرکت در نیویورک تایمز مطرح شد) و یا دریافت مبلغ کلان بازخرید به ارزش 90 میلیون برای جدا شدن از گوگل اشاره کرد.

خریداری برند Essential توسط استارت‌آپ Nothing لزوما به معنی ورود این استارت‌آپ به بازار اسمارت‌فون نیست، اما می‌توان آن را علامتی دانست که از قصد Nothing برای تولید گوشی هوشمند در آینده نه چندان دور حکایت کند. طبق خبرهای واصله، Nothing متعهد شده که نخستین دیوایس‌های هوشمند خود را در نیمه نخست سال جاری میلادی به بازار عرضه کند. اینکه مهندسین سابق Essential نیز به استارت‌آپ Nothing خواهند پیوست یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما جالب است بدانید طبق گفته‌های اخیر کارل پی، هدف اصلی وی از خرید Essential دست‌یابی به پتنت‌های آن بوده است. به این ترتیب، با توجه به پتنت‌های Essential در زمینه گوشی‌های هوشمند، بعید نیست در آینده شاهد ورود Nothing به عرصه تولید اسمارت‌فون باشیم.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا