بهینه‌سازی پلتفرم Qualcomm S3 Gen 2 – کاهش میزان تأخیر به زیر 20 میلی‌ثانیه

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، صوتی Audio
واحد خبر mobile.ir : سال گذشته، کوالکام از چیپ‌ست Qualcomm S3 Gen 2 – برای استفاده در هدست‌های بی‌سیم – رونمایی کرده بود. حال این کمپانی آمریکایی به فکر به‌روزرسانی این پلتفرم افتاده است. کوالکام روز چهارشنبه 21 ژوئن 2023 (31 خرداد 1402) با انتشار خبری در وب‌سایت اصلی خود، از توسعه ورژن جدیدی از Qualcomm S3 Gen 2 خبر داد که برای گیمینگ بهینه‌سازی شده است. این تراشه با ترکیب Snapdragon Sound و LE Audio می‌تواند میزان تأخیر را (برای صدای بی‌سیم بدون لگ) به کمتر از 20 میلی‌ثانیه برساند. چنان‌چه هدست مجهز به این تراشه، صرفا برای انتقال صدای بازی مورد استفاده قرار بگیرد، میزان تأخیر به پایین‌تر از 20 میلی‌ثانیه نیز خواهد رسید.

پلتفرم‌های Qualcomm S5 و S3 Gen 2 جدیدترین نسل‌های Snapdragon Sound به شمار رفته و با پشتیبانی از قابلیت‌های صوتی به‌روزرسانی‌شده – از قبیل حذف نویز فعال تطبیقی هیبریدی، بلوتوث 5.4، تکنولوژی aptX Adaptive و cVc Echo Cancelling (با تکنولوژی فرونشانی نویز) – نسبت به نسل‌های پیشین، بهبود چشمگیری داشته‌اند. تراشه‌های S5 و S3 Gen 2 در جدیدترین ماژول‌های سری QCC – که در ساخت هدست‌ها و ای‌یربادها به کار می‌روند – یافت می‌شوند. حال، کوالکام از بهینه‌سازی این تراشه‌ها برای دیوایس‌های گیمینگ خبر داده و همان طور که گفته شد، این پلتفرم می‌تواند میزان تأخیر را به 20 میلی‌ثانیه و کمتر از آن برساند. البته این تمام ماجرا نیست.

راه‌کار جدید کوالکام از جدیدترین قابلیت‌های برادکست LE Audio Auracast برای دانگل‌ها و آداپتورها پشتیبانی کرده و به این ترتیب می‌تواند دیوایس‌هایی مثل تلویزیون، گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، PC یا کنسول‌ بازی را به پلتفرم‌های پیشرفته‌ای برای برادکست تبدیل کند. لازم به ذکر است، منظور از برادکست (broadcast)، انتشار یک یا چند استریم صوتی از یک منبع به تعداد بی‌شماری از دریافت کنندگان است. جهت گوش دادن به موزیک، استریم بلوتوثی با وضوح بالا (24 بیتی 96 کیلوهرتزی) با استفاده از Snapdragon Sound و تکنولوژی صوتی aptX Adaptive پشتیبانی می‌شود. طبق ادعای کوالکام، با توجه به پخش صوت پیشرفته Snapdragon Sound، شنونده می‌تواند موزیک را با تمام جزییاتی که خواننده یا نوازنده مد نظر داشته است، بشنود.

جالب است بدانید، این راه‌کار برای آداپتورهای مورد استفاده در منابع صوتی نیز بهینه شده و در هنگام اتصال به ای‌یربادها و هدست‌های مبتنی بر Qualcomm S5 و S3 Gen 2، این دیوایس‌ها می‌توانند اتصالی قدرتمند و تطبیق تأخیر دینامیکی (بر مبنای فرکانس رادیویی محیط خارجی) را ارائه کنند. این بدان معناست که گیمرها حتی با دور شدن از کنسول یا PC، هنوز هم می‌توانند تمام اصوات مرتبط با بازی را به وضوح شنیده و و بدون هیچ گونه اختلال صوتی در چت‌ها شرکت کنند.

در پایان گفتنی‌ست، کوالکام درباره اینکه نخستین دیوایس‌های مجهز به این پلتفرم بهینه شده چه زمانی وارد بازار می‌شوند، حرفی به میان نیاورده، اما می‌توان حدس زد که این اتفاق تا قبل از پایان سال جاری میلادی رخ دهد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا