معرفی چیپ‌ست Snapdragon XR2+ Gen 1 - پلتفرم پردازشی کوالکام برای واقعیت مجازی و ترکیبی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/21
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، پوشیدنی Wearable ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : شرکت متا روز گذشته از جدیدترین محصول خود با نام Meta Quest Pro پرده برداشت که در دسته هدست‌های پیشرفته واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) قرار می‌گرفت. این هدست که پیش از این با نام پروژه Cambria شناخته می‌شد به جدیدترین راه‌کار پردازشی شرکت کوالکام یعنی پلتفرم پردازشی Snapdragon XR2+ Gen 1 مجهز شده که خود کوالکام همزمان با معرفی Quest Pro اطلاعاتی را در مورد آن منتشر کرده است. این محصول که شیوه نام‌گذاری جدید کوالکام نیز در آن منعکس شده آپدیتی برای Snapdragon XR2 5G سال 2019 و البته Snapdragon XR1 پیش از آن بوده و امکانات پیشرفته‌تری را در اختیار دستگاه‌های حاضر کلاس واقعیت مجازی و ترکیبی قرار می‌دهد.

کوالکام در معرفی XR2+ Gen 1 از نقش پر رنگ آن در توان‌بخشی تجارب آینده در زمینه واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی سخن گفته و ارتقاء توان، عملکرد بهتر در زمینه کنترل حرارت و آن‌چه «دید کامپیوتری هوشمندانه» عنوان شده را سه نکته برجسته در ساختار این پلتفرم عنوان کرده است. این چیپ‌ست به‌گفته شرکت سازنده در مقایسه با نسل گذشته از 50 درصد توان تثبیت‌شده بیش‌تر برخوردار بوده و عملکرد حرارتی آن نیز 30 درصد ارتقاء یافته است. هدست‌های مجهز به این پلتفرم امکان ردیابی سر، دست و چشم کاربران را داشته و از بازسازی سه بعدی (3D reconstruction) و نگاشت خودکار اتاق (automatic room mapping) نیز پشتیبانی می‌کنند.

یک نکته مهم در ساختار تمامی پلتفرم‌های پردازشی در نظر گرفته شده برای کاربری‌های واقعیت مجازی و ترکیبی میزان تأخیر آن‌ها در روند پردازش تصاویر است که در آن اختلاف مابین بهترین و بی‌کیفیت‌ترین نمونه‌ها تنها در حد چند دهم ثانیه است. XR2+ Gen1 در این زمینه نیز به‌گفته شرکت سازنده موفق عمل کرده و با ارائه پایپ‌لاین‌های جدید پردازش تصویر و رسیدن به تأخیری کم‌تر از 10 میلی ثانیه امکان ارائه تصویری تمام‌رنگی را در هدست‌های واقعیت ترکیبی فراهم آورده است.

XR2+ Gen 1 از ویدئوی 8K به‌صورت 360 درجه پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب امکان ارائه تجربه‌ای کاملا فراگیر و تعاملی را از طریق محتوای ویدئویی با محیط اطراف فراهم می‌کند. با این وضوح بالا مشکل همیشگی عینک‌های واقعیت مجازی یعنی پیکسلی شدن تصویر در موقعیت‌های مختلف حتی در حین زوم کردن نیز (حداقل روی کاغذ) از بین می‌رود و با پشتیبانی از نرخ 60fps امکان بازپخش‌های اسلوموشن و یا صحنه‌های فیلم با کیفیت بالاتر ارائه می‌شود.

از جمله دیگر نقاط قوت این پلتفرم باید به تجربه‌های تعاملی بهتر از طریق دسترسی آسان‌تر به دستیار صوتی اشاره کرد که در طی آن امکان شنیده‌شدن دستورهای صوتی حتی در محیط‌های شلوغ با صدای بسیار زیاد پس‌زمینه نیز برای دستگاه‌های مجهز به این چیپ‌ست فراهم می‌شود. در این سیستم، آن‌چه آگاهی متناسب با موقعیت یا Contextual awareness خوانده می‌شود ضمن فراهم کردن شرایط مناسبی برای کاربر جهت تمرکز بر تجربه XR یا واقعیت تعمیم‌یافته، محیط اطراف را نیز به‌صورت دائم برای تشخیص نویز از صداهای مهم پس‌زمینه (که ممکن است به توجه کاربر نیاز داشته باشند) می‌کاود. این سیستم موارد مهمی مثل صدای گریه بچه یا صدای زنگ در را از دیگر صداها تشخیص داده و کاربر را از وقوع آن مطلع می‌سازد. نکته جالب در این میان به‌گفته شرکت سازنده کم‌مصرف بودن این سیستم است.

در حالی‌که Meta Quest Pro اولین دیوایس مجهز به این پلتفرم به‌حساب می‌آید اما به‌گفته شرکت کوالکام برخی دیگر شرکت‌ها نیز به ارائه محصولی بر پایه XR2+ Gen 1 تا پایان سال جاری میلادی متعهد شده‌اند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا