اخطار اتحادیه اروپا به اپل در مورد ایجاد محدودیت برای کابل‌های USB-C در آیفون 15

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1402/2/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کمیسیون اروپا European Commission ، اتحادیه اروپا European Union (EU) ، یو اس بی نوع سی USB Type-C ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : دیر زمانی پیش از این تعیین یک استاندارد مشترک برای پورت اتصال گوشی‌های موبایل به رویایی دست‌نیافتنی می‌مانست و شرکت‌های مختلف از نوکیا و سامسونگ گرفته تا اریکسون و موتورولا هریک از درگاه اختصاصی خود برای اتصال گوشی به شارژر و بعدها کامپیوتر بهره می‌جستند. بیش از یک دهه پیش در آخرین روزهای سال 2010 کمیسیون اروپا استاندارد microUSB را برای گوشی‌های موبایل تعیین کرد و پس از فراز و فرودهای متعدد چندی پیش در اکتبر 2022 دستورالعمل تازه‌ای را برای الزام سازندگان به استفاده از درگاه USB-C به اجرا گذشت. این دستورالعمل که شرکت‌های مختلف را ملزم به استفاده از USB-C تا پاییز 2024 می‌کرد چالش مهمی را پیش روی یک نام بزرگ قرار داد.

اپل که از زمان معرفی آیفون 5 در سال 2012 به این سو در تمامی تولیدات موبایلی خود تا آخرین آن‌ها یعنی سری آیفون 14 از درگاه اختصاصی Lightning استفاده کرده در طی یکی دو سال گذشته با بالا گرفتن زمزمه اجباری شدن درگاه USB-C نهایت تلاش خود را برای مبرا شدن از این اجبار به‌کار بسته است. اپل اجبار مصرف‌کنندگان به استفاده از یک نوع اتصال شارژر را مانع نوآوری و نه مشوق آن می‌داند و ممانعت از به‌کارگیری لوازم جانبی دارای درگاه Lightning‌ را منتهی به ایجاد حجم عظیمی از زباله می‌داند. به این موضوع اما از منظر دیگری نیز می‌توان نگریست جایی‌که بخشی از درآمد شرکت اپل به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به لوازم جانبی دارای درگاه لایتنینگ مرتبط است و مخالفت اپل با استفاده از پورت USB-C بی‌ارتباط با این درآمدزایی نیز به‌نظر نمی‌رسد.

در پی اجباری شدن استفاده ار درگاه USB-C و با وجود آن‌که بیش از یک سال دیگر یعنی تا پایین 2024 برای اجرایی کردن این فرمان زمان باقی‌ست، شایعات و خبرهای تأیید نشده از ارائه درگاه USB-C در خانواده آیفون 15 حکایت دارند؛ امری‌که در نگاه اول برای بسیاری از کاربران موبایل و حتی طرفداران اپل (به‌سبب دسترسی به مجموعه بی‌شماری از لوازم جانبی مختلف) خبر خوشایندی به‌نظر می‌رسد اما این تمامی ماجرا نیست و اپل ظاهراً بازهم قصد کنار گذاشتن کارت انحصار خود را ندارد! طبق خبرهای تأیید نشده اپل شارژ پر سرعت و دیگر ویژگی‌های مرتبط با کابل‌های USB-C را تنها محدود به اکسسوری‌های مجاز حاضر در برنامه «ساخته شده برای آیفون» یا MFi خواهد کرد و کابل‌های عادی از این ویژگی‌ها بی‌بهره خواهند بود.

در پاسخ به این خبرها، تیری بروتون (Thierry Breton) سیاست‌مدار فرانسوی و کمیسیونر اتحادیه اروپا به‌نقل از نشریه آلمانی Die Zeit با ارسال نامه‌ای ضمن اعلام مجاز نبودن این عمل، نسبت به عواقب احتمالی آن یعنی ممانعت از فروش گوشی‌های آیفون در اتحادیه اروپا بعد از نهایی شدن این قانون هشدار داده است. اتحادیه اروپا ظاهراً قرار است در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی دستورالعمل راهنمایی را برای اطمینان از تفسیر واحد قانون هماهنگ‌سازی شارژر دستگاه‌های هوشمند ارائه کند که از ابهاماتی از این دست خواهد کاست. البته در این میان نگفته پیداست که اپل هنوز اطلاعات موثقی در این زمینه منتشر نکرده و خبرهای اعلام شده در این رابطه همگی در حد حس و گمان‌های اولیه باقی مانده‌اند.

Thierry Breton کمیسیونر اتحادیه اروپا

اپل در جبهه‌ای دیگر نیز در طی یکی دو سال گذشته تحت فشار قرار گرفته که به‌ظاهر حتی اهمیت بالاتر از به‌کارگیری پورت USB-C دارد؛ سیستم‌عامل iOS اپل برخلاف اندروید از همان ابتدا اجازه نصب برنامه‌های خارج از فروشگاه اپ‌استور یا اصطلاحاً سایدلود کردن برنامه‌ها را به کاربران نداده و علت آن را جلوگیری از مشکلات امنیتی و نصب بدافزار روی آیفون عنوان کرده است. این موضوع اما به مذاق قانون‌گذاران اروپایی خوش نیامده و مطابق قانون بازارهای دیجیتال مصوب سپتامبر 2022 شرکت اپل موظف خواهد بود که از ابتدای سال 2024 و ظاهراً همزمان با ارائه iOS 17 امکان سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها را برای کاربران iOS فراهم کند. چندی پیش نیز اداره ملی مخابرات و اطلاعات یا NTIA به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت بازرگانی آمریکا ضمن برشمردن معایب مدل کنونی ارائه اپلیکیشن از سوی اپل خواستار ایجاد تغییراتی در آن شده است. هنوز پاسخ رسمی اپل در این زمینه نیز منتشر نشده اما بعید نیست که در این مورد نیز با تفسیر انحصارگرایانه دیگری از سوی این غول دنیای دیجیتال روبرو شویم.

منبع : Die Zeit