تصویب نهایی دستورالعمل هماهنگ‌سازی شارژر دستگاه‌های هوشمند و الزام درگاه USB-C در اتحادیه اروپا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کمیسیون اروپا European Commission ، یو اس بی نوع سی USB Type-C ، شارژر Charger
واحد خبر mobile.ir : با وجود آن که بحث پیرامون استانداردسازی شارژر دستگاه‌های مصرفی در اتحادیه اروپا به درازا کشید، تا جایی که برخی اساسا درباره عملی شدن آن ابراز تردید کردند، گام‌های نهایی برای اجرای این قانون در حال برداشته شدن است. به این ترتیب پس از نزدیک به یک دهه بررسی و گمانه‌زنی و ماه‌ها مذاکره، شورای اروپا در روز دوشنبه 24 اکتبر 2022 (2 آبان 1401) دستورالعمل استفاده از شارژر مشترک را به طور رسمی به تصویب رساند. بر اساس این دستورالعمل، تا پاییز 2024 درگاه‌ USB-C برای دستگاه‌های همراه از جمله گوشی‌های موبایل، تبلت‌ و کتابخوان، دوربین‌های دیجیتال، هدفون‌ و ای‌یرباد، کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی اجباری خواهد شد.

طرح اتحادیه اروپا در ژانویه 2020 پس از رأی‌گیری در پارلمان در مسیر تهیه قرار گرفت. پس از آن کمیسیون اروپا در سپتامبر سال جاری میلادی و طی بیانیه‌ای مطبوعاتی به طور رسمی از ارائه قانون استانداردسازی شارژر دستگاه‌های مصرفی خبر داد. مطابق دستورالعمل جدید، درگاه USB-C به پورت شارژ هماهنگ برای کلیه دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل خواهد شد و انبوه سیم‌ها و شارژرهای گوناگون را از میان خواهد برد. به این ترتیب، اپل و دیگر تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی ناگزیر خواهند بود تا زمان تعیین‌شده یعنی پاییز 2024، امکان استفاده از درگاه USB-C را در تمام دستگاه‌های خود فراهم آورند.

هدف اساسی در الزام استفاده از درگاه‌های USB-C، استفاده مشترک چندین دستگاه از یک شارژر است که به باور قانون‌گذاران اروپایی، راحتی بیشتر مصرف‌کننده و کاهش قابل توجه ضایعات الکترونیکی را در پی خواهد داشت. همچنین تمامی لپ‌تاپ‌‌ها نیز 40 ماه پس از اجرایی شدن این دستورالعمل باید از دستورات مرجع قانون‌گذاری اروپایی پیروی کنند و درگاه USB-C برای این دستگاه‌ها نیز در نظر گرفته شود.

در بخش دیگری از این دستورالعمل، به مصرف‌کنندگان این اختیار داده شده که دستگاه‌های جدید را همراه با شارژر یا بدون آن خریداری کنند. به علاوه، چهار سال پس از لازم‌الاجرا شدن این دستورالعمل هم کمیسیون اروپا تعیین خواهد کرد که تفکیک خرید شارژر از محصولات الکترونیکی اجباری شود یا همچنان به صورت اختیاری اِعمال گردد.

قوانین اتحادیه اروپا پس از تصویب، باید توسط رئیس پارلمان و رئیس شورای اروپا امضا و سپس در روزنامه رسمی اتحادیه منتشر شود. در گام بعد و پس از گذشت 20 روز، قانون جدید لازم‌الاجرا خواهد بود و به تولیدکنندگان نیز برای تطابق 24 ماه فرصت داده خواهد شد.

جوزف سیکلا (Jozef Sikela)، وزیر صنعت و تجارت اتحادیه اروپا در این باره می‌گوید: «همه ما دست کم سه شارژر گوشی همراه در خانه داریم و جست‌وجو برای یافتن شارژر مناسب، در خانه یا محل کار می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. علاوه بر این، شارژرها سالانه یازده هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کنند. [از این رو] داشتن شارژری متناسب با چندین دستگاه سبب صرفه‌جویی‌ در هزینه و زمان خواهد شد و در کاهش ضایعات الکترونیکی هم به ما کمک می‌کند».

اپل هنوز به طور علنی درباره این طرح و نهایی شدن آن در اتحادیه اروپا موضع‌گیری نکرده است. اما پیش‌تر استدلال‌هایی را علیه این تغییر مطرح کرده بود. این شرکت در سال 2020، تاکید کرد که مقررات انطباق «به جای تشویق نوآوری، آن را فرو خواهد نشاند و به طور کلی به اقتصاد و مصرف‌کنندگان در اروپا آسیب خواهد رساند». البته غول آمریکایی با وجود مخالفت، به آرامی در حال تغییر محصولات خود به سمت استفاده از USB-C است و آیفون در واقع آخرین گام این شرکت برای سازگاری با مقررات اروپا به شمار می‌رود.

با وجود تصویب نهایی این طرح، کار کمیسیون اروپا هنوز به اتمام نرسیده، چنان که هماهنگ کردن فناوری‌های شارژ بی‌سیم برای دستگاه‌ها را به عنوان گام بعدی پیش روی خود قرار داده است. تغییری که ممکن است سیستم شارژ بی‌سیم MagSafe، به عنوان فرم اصلاح‌شده اپل از استاندارد رایج شارژ بی‌سیم Qi را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر چه استاندارد جدید اتحادیه اروپا از نظر فنی برای همه شرکت‌های فناوری فعال در قاره سبز اِعمال خواهد شد، اما شاید اپل بیش‌ترین ضربه را از این طرح متحمل شود. شرکت‌ آمریکایی سال‌هاست که سرسختانه به درگاه شارژر Lightning آیفون پایبند بوده و حتی در برابر اتحاد رقبای خود برای استفاده از USB-C نیز به این رویه ادامه داده است. البته بلومبرگ و مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، یکی از تحلیل‌گران شناخته‌شده دنیای دستگاه‌های هوشمند و به ویژه محصولات اپل، از ابتدای سال جاری میلادی از در مرحله آزمایش بودن جایگزینی درگاه USB-C به جای پورت Lightning در آیفون‌های آینده خبر داده‌ بودند.

منبع : European Council


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا