Micro-USB - استاندارد جدید کمیسیون اروپا برای شارژرهای موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1389/10/11
برچسب‌ها : استاندارد Standard ، اتحادیه اروپا European Union (EU) ، شارژر Charger ، میکرو-یو.اس.بی Micro-USB

واحد خبر mobile.ir : در پی حکمی از طرف کمیسیون اروپا، نهادهای استانداردسازی اتحادیه اروپا استانداردهای شارژر مشترک گوشی های موبایل را تدوین نمودند.

ناسازگار بودن شارژرهای موبایل با یکدیگر معایب بسیاری را دربر دارد. وقتی شما یک گوشی جدید خریداری می نمائید اگر برند گوشی جدید با برند گوشی قبلیتان یکسان باشد احتمالاً شارژرهای آنها با یکدیگر سازگار است، در غیر این صورت به احتمال زیاد نمی توانید از شارژر یکی برای شارژ نمودن دیگری استفاده کنید. این نه تنها به زیان شما است، چرا که هزینه دو شارژر را پرداخت کرده اید و شاید ناچار به حمل دو شارژر شوید، بلکه اگر گوشی قبلی خراب شده و یا به دلایلی می خواهید آن را از رده خارج کنید ولی شارژر آن هنوز سالم است، با دور انداختن شارژر سالم به محیط زیست آسیب خواهید رساند.

با توجه به این مشکلات و درخواست شهروندان اروپایی برای داشتن شارژر مشترک، کمیسیون اروپا از تولید کنندگان گوشی موبایل در اروپا خواست تا بر روی یک راه حل فنی مشترک که بتواند میان شارژرهای برندهای گوناگون سازگاری ایجاد نماید به تفاهم برسند.

بدین ترتیب در ژوئن سال 2009 چهارده کمپانی از میان مطرح ترین فعالان عرصه موبایل بر روی استفاده از رابط Micro-USB به عنوان استانداردی برای شارژرهای موبایل به تفاهم رسیدند. این کمپانی ها عبارت بودند از: اپل، نوکیا، سامسونگ، ال جی، سونی اریکسون، موتورولا، ریسرچ این موشن (سازنده بلک بری)، NEC، کوالکام، تگزاس اینسترومنتز، Huawei Technologies، تی-سی-تی موبایل (آلکاتل)، Emblaze Mobile و Atmel. 

Micro-USB Phone Charger

تصویر بالا: یک شارژر گوشی موبایل با اتصال Micro-USB

 پس از این تفاهم در دسامبر سال 2009 کمیسیون اروپا طی حکمی که به نهادهای استانداردسازی اروپا (CEN-CELENEC و ETSI) داد از آنها خواست تا استانداردهای مربوط به شارژر مشترک را برای اتحادیه اروپا تدوین نمایند و اینک پس از نزدیک به یکسال از ابلاغ حکم، این استانداردها آماده شده است.

استانداردهای یاد شده سازگاری میان شارژرهای برندهای مختلف گوشی های موبایلی که دارای قابلیت تبادل داده هستند را فراهم آورده، به گونه ای که می توان از شارژر یک برند برای شارژ گوشی برندی دیگر استفاده نمود. همچنین مواردی نظیر ایمنی و میزان تشعشع الکترومغناطیسی و میزان مصونیت در برابر نویزها و عوامل بیرونی در این استانداردها لحاظ شده است. علاوه بر این با داشتن یک کابل مناسب می توان گوشی را توسط کامپیوترهای معمولی و لپ تاپ ها و برخی وسایل دیگر شارژ نمود.

آنتونیو تاجانی نایب رئیس کمیسیون اروپا در مورد استاندارد جدید چنین اظهار نظر نمود: «یک شارژر مشترک زندگی را برای مشتریان آسان تر نموده، پسماندها را کاهش داده و به نفع بنگاه های تجاری است. این یک وضعیت پیروز- پیروز واقعی است.»

کمیسیون اروپا انتظار دارد تا در ماه های نخستین سال 2011 نخستین گوشی هایی که با این استانداردهای جدید همخوانی دارند به بازار اروپا عرضه شوند.

باید دید که کمپانی اپل -- که خود نیز تفاهم نامه مربوطه را امضا نموده -- و نیز سازندگان وسایل جانبی محصولات اپل که به استفاده از رابط 30 پینی آیفون، آی پاد و آی پد خو گرفته اند در برابر فراگیر شدن این استانداردها چه تغییراتی در محصولات خود ایجاد می کنند. ما نیز امیدواریم که این استانداردها از مرزهای اروپا عبور کرده و جهانی شوند تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها و تسهیل استفاده از گوشی های موبایل، کمک شایانی به حفظ محیط زیست جهان گردد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا