الزامی شدن USB-C در اتحادیه اروپا- اپل تا پاییز 2024 باید آیفون‌های مجهز به درگاه USB-C تولید کند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : شارژر Charger ، اتحادیه اروپا European Union (EU) ، یو اس بی نوع سی USB Type-C
واحد خبر mobile.ir : قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به توافقی موقتی برای حل مسئله شارژرها در پانزده گروه مختلف از دستگاه‌های الکترونیکی، شامل اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، تبلت، هدفون، کنسول‌های بازی، دوربین‌ها و سایر ابزارهای کوچک و متوسط دست یافته‌اند که بر اساس آن، از پاییز سال 2024 میلادی استفاده از پورت USB Type-C به عنوان تنها درگاه شارژ مشترک برای دستگاه‌های مورد اشاره الزامی خواهد بود. البته سازندگان لپ‌تاپ، به سبب ویژگی‌های متفاوت این دستگاه‌ها، برای پیاده‌سازی و ارائه این پورت واحد، زمان بیشتری در اختیار خواهند داشت و می‌توانند تا چهل ماه پس از آغاز اجرای قانون جدید، نسبت به سازگار کردن محصولات خود با استاندارد تازه اقدام کنند.

از سوی دیگر، امکان ارائه شارژر مشترک برای فناوری‌های شارژ بی‌سیم نیز از چشم قانون‌گذاران اروپایی دور نمانده است. هرچند برنامه‌ریزی و استانداردسازی این زیرگروه از شارژرها، زمان بیشتری به طول خواهد انجامید. مطابق توافق تصمیم‌گیرندگان قاره سبز، متخصصان مسئول باید استانداردی را نیز برای قابلیت شارژ بی‌سیم ارائه کنند و سپس کمیسیون اروپا می‌تواند این دستورالعمل را به منظور اطمینان از ارائه رویکرد یکسان در شارژرهای بی‌سیم بررسی کند.

توافق موقت میان پارلمان و شورای اروپا راه را برای رأی‌گیری رسمی درباره اصلاحیه دستورالعمل تجهیزات رادیویی اتحادیه اروپا (EU’s Radio Equipment Directive) و اقدامات اجرایی بعدی هموار می‌کند. در واقع، تصویب و تأیید طرح توسط قانون‌گذاران اتحادیه، به طور معمول لحظه حیاتی فرایند قانون‌گذاری در اتحادیه اروپاست و پس از عبور از این مرحله می‌توان به احتمال بسیار قانون را به صورت قطعی تأییدشده دانست.

مجموعه قوانین جدید درباره شارژرها 20 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد بود و اجرای عملی آن‌ها نیز 24 ماه پس از انتشار قانون یعنی در سال 2024 میلادی آغاز خواهد شد.

پارلمان اروپا بیش از یک دهه است که برای اصلاح قوانین مربوط به شارژرها اِعمال فشار می‌کند. استدلال نمایندگان اروپایی آن است که اصلاحات مورد اشاره گامی کلیدی برای کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی است. زباله‌هایی شامل شارژرهای مصرف‌نشده که تخمین زده می‌شود سالانه حدود 11هزار تُن از حجم زباله‌های الکترونیکی را به خود اختصاص می‌دهند. به علاوه بر اساس بیانیه مطبوعاتی این پارلمان، مصرف‌کنندگان اروپایی سالانه چیزی در حدود 250 میلیون یورو برای خرید شارژر هزینه می‌کنند.

کمیسیون اروپا پیش از این در سپتامبر 2021، قانون استانداردسازی شارژر دستگاه‌های مصرفی را به منظور اجباری ساختن استفاده از درگاه USB-C در دستگاه‌های هوشمند ارائه کرده بود؛ پیشنهادی که اینک به فاصله تنها چند ماه از طرح آن، به تصویب رسیده است. الکس آگیوس سالیبا (Alex Agius Saliba)، مذاکره‌کننده ارشد پارلمان در کنفرانسی خبری پیرامون این موضوع، با «تاریخی» خواندن این «دستاورد بزرگ» عقیده دارد که این راهکار جدید تنها محصولات اپل را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه بسیاری از برندهای دیگری که یک یا چند نوع از این 15 محصول را تولید می‌کنند نیز طی دو سال پیشِ رو با الزامات ناشی از این قانون مواجه خواهند بود.

در حال حاضر تقریباً تمام سازندگان مطرح گوشی‌های اندرویدی به استفاده از درگاه USB-C در محصولات خود روی آورده‌اند و این در حالی است که اپل از پورت lightening در گوشی‌های آیفون استفاده می‌کند. البته غول کوپرتینویی می‌تواند با تولید آیفون‌های بدون پورت، از افزودن درگاه USB-C به گوشی‌های خود خودداری کند، اما گمانه‌زنی‌ها از آن حکایت دارد که این شرکت احتمالاً پورت USB-C را در نسل جدید آیفون‌های خود به کار خواهد گرفت.

بر اساس قوانین جدید، مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا می‌توانند خرید دستگاه با یا بدون منبع تغذیه یا شارژر جداگانه را انتخاب کنند. همچنین باید اطلاعات دقیقی درباره مشخصات شارژ دستگاه‌های جدید ارائه شود تا کاربران به راحتی تشخیص دهند که آیا دستگاه جدید با شارژرهای فعلی‌شان سازگاری دارد یا خیر.

البته محصولات داخلی که قبل از تاریخ معین‌شده در بازار عرضه شوند، الزامی به رعایت این مقررات نخواهند داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که برخی تولیدکنندگان بخواهند تا پیش از آغاز رسمی اجرای قانون، دستگاه‌های خود را عرضه کنند و این امر ممکن است به حجم بالای عرضه بینجامد.

تیری برتون (Thierry Breton)، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، نیز تصویب این توافقنامه مهم را به سود مصرف‌کنندگان اروپایی و محیط زیست در سراسر جهان ارزیابی کرده است. او ضمن اشاره به روند 10 ساله آماده‌سازی و مباحثه پیرامون این قانون و دشواری‌هایی که با آن مواجه شده‌اند، می‌گوید: «[از زمان ارائه پیشنهاد، ظرف] تنها نه ماه [کار به سرانجام رسید]. زمانی که اراده سیاسی وجود داشته باشد می‌توانیم با سرعت زیاد اقدامات لازم را انجام دهیم».

برتون در ادامه با اشاره به الزام سازندگان لوازم الکترونیکی برای رعایت قوانین از آن‌ها خواسته است که برای تغییرات آماده باشند. به گفته او شرکت‌ها نباید دو سال کامل منتظر بمانند و پس از آن به فکر اِعمال تغییرات بیفتند. چرا که هیچ راه گریزی از این مجموعه مقررات وجود ندارد. او همچنین تأکید می‌کند که کمیسیون اروپا در حال کار روی مباحث مرتبط با طراحی زیست‌محیطی و برچسب‌گذاری انرژی است؛ اموری که به گفته او برای جلوگیری از منسوخ شدن زودهنگام گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، مورد توجه قانون‌گذاران اروپا قرار گرفته است و اهمیت بسیار زیادی دارد. از دید برتون تلاش برای استفاده طولانی‌تر از گوشی‌ها « اقداماتی از جمله اطمینان‌پذیری، سهولت قطعه قطعه کردن، ایجاد انگیزه برای تعمیر دستگاه، دسترسی به قطعات یدکی اصلی و همچنین افزایش میزان بازیافت» را در بر خواهد داشت.

منبع : European Parliament


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا