اپل تسلیم قوانین اتحادیه اروپا می‌شود – امکان نصب اپلیکیشن‌های iOS از اپ‌استورهای متفرقه در iOS 17؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند علاوه‌بر گوگل پلی، اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از هر منبع دیگری دریافت کنند. اما این قضیه برای کاربران آیفون صادق نبوده و این افراد برای نصب اپلیکیشن‌های iOS به ناچار مجبورند این اپلیکیشن‌ها را از App Store دانلود کنند. همین امر برای اپل یک انحصار به وجود آورده است. البته خبرهای اخیر نشان می‌دهد که این انحصار احتمالا به‌زودی از بین خواهد رفت. گزارشی که اخیرا از سوی بلومبرگ منتشر شده، حاکی از آن است که برخی مصوبات اتحادیه اروپا، اپل را ملزم به اعمال تغییراتی در iOS کرده تا دانلود اپلیکیشن‌های آیفون و آی‌پد از سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن (غیر از App Store) نیز امکان‌پذیر باشد.

به گفته مارک گورمن (Mark Gurman)، کارشناس بلومبرگ، به موجب مصوباتی از جمله «قانون بازارهای دیجیتال» و «قانون سرویس‌های دیجیتال»، اپل موظف است شرایطی را فراهم کند که کاربران iOS بتوانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن نیز تأمین کنند. سایر مواردی که مصوبات اخیر اتحادیه اروپا به دنبال تحقق آنهاست، عبارتند از دسترسی گسترده‌تر به تراشه NFC، دوربین، Find My Network و AirTag و همچنین ارائه موتورهای جدید مرورگر وب در آیفون و آی‌پد. احتمالا این تغییرات در iOS 17 – که سال آینده عرضه می‌شود – اعمال خواهند شد. این تغییرات در حال حاضر تنها 27 کشور عضو اتحادیه اروپا را شامل می‌شود، اما در نهایت سایر مناطق را نیز در بر خواهد گرفت.

از این رو، اپل تعدادی از مهندسین نرم‌افزار و کارکنان بخش سرویس‌های خود را موظف به کار در پروژه‌ای کرده تا سایر اپ‌استورهای جایگزین نیز بتوانند به کاربران آیفون و آی‌پد سرویس‌دهی کنند. اما این تصمیم درون شرکت اپل با انتقاد برخی کارکنان مواجه شده است. به عنوان مثال، بعضی از مهندسین اپل بر این باورند که هدف اتحادیه اروپا از وضع این قوانین، صرفا ایجاد مشغولیت ذهنی برای شرکت بوده تا روند توسعه قابلیت‌های کاربردی در آینده مختل شود.

اپل بخش قابل‌توجهی از منابع خود را به این پروژه اختصاص داده که البته درون خود شرکت، طرح جالبی تلقی نمی‌شود. زیرا اپل سال‌هاست که با پدیده «سایدلود» کردن اپلیکیشن‌ها مخالف بوده و آن را محکوم کرده است (منظور از سایدلود کردن، دریافت فایل اپلیکیشن از منبعی غیر از App Store و سپس نصب آن روی گوشی است). در واکنش به قوانین جدید اتحادیه اروپا، اپل مدعی شده که سایدلود کردن موجب ورود اپلیکیشن‌های ناامن به دیوایس‌های کاربران شده و حریم شخصی آنها را متزلزل می‌کند.

به احتمال زیاد اپل به خواسته اتحادیه اروپا تن در می‌دهد، اما به گفته مارک گورمن، حتی اگر اپل اجازه نصب اپلیکیشن از سایر اپ‌استورها را بدهد، ممکن است توسعه‌دهندگان را به رعایت یک سری الزامات امنیتی مجبور کند. به این ترتیب، ممکن است این اپلیکیشن‌ها برای عرضه در اپ‌ستورهای متفرقه، نیازمند تأیید اپل باشند – پروسه‌ای که می‌تواند برای توسعه‌دهندگان هزینه در بر داشته باشد.

پروژه اعمال تغییرات مذکور در iOS بر عهده آندرئاس وندکر (Andreas Wendker)، یکی از معاونین مهندسی نرم‌افزار در شرکت اپل است. وندکر نیز نتایج کار خود را مستقیما به کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد بخش نرم‌افزار اپل، گزارش می‌کند. البته، علاوه بر تیم‌های مهندسی، تیم سرویس‌های اپل نیز در این پروژه دخیل بوده و رهبری آن بر عهده جف (Jeff Robbin)، است که او نیز گزارش کارهای تیمش را به ادی کیو (Eddy Cue) ارائه می‌دهد.

«قانون بازارهای دیجیتال» و «قانون سرویس‌های دیجیتال» لوایحی هستند که با هدف ترویج رقابت سالم و عادلانه و محافظت بهتر از حریم شخصی به تصویب رسیده‌اند. در حال حاضر، آنچه اپل را ملزم به ایجاد تغییرات در iOS کرده، قانون بازارهای دیجیتال است که از 1 ژانویه 2024 به اجرا در خواهد آمد. حال، چنان‌چه اپل از این قوانین سرپیچی کند، نهادهای نظارتی می‌توانند تا 10 درصد از مجموع گردش مالی اپل، این شرکت را جریمه کنند. اگر این سرپیچی تکرار شود، میزان جریمه به 20 درصد مجموع گردش مالی شرکت، افزایش خواهد یافت.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا