معرفی ZTE Axon 30 5G – با نسل دوم دوربین درون صفحه‌نمایش و پردازنده Snapdragon 870

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 870 Snapdragon 870 ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : شرکت ZTE در سپتامبر گذشته از Axon 20 5G رونمایی کرد که در یک مورد یعنی محل دوربین سلفی با تمامی دیگر گوشی‌های هوشمند ارائه شده تا به آن زمان تفاوت داشت؛ دوربین سلفی در این گوشی درون خود صفحه‌نمایش جای‌گذاری شده بوده و بدین‌ترتیب نیازی به حفره پانچی یا بریدگی‌های معمول نمایشگر برای تعبیه این دوربین نداشت. دوربین سلفی Axon 20 5G با وجود آن‌که در دنیای واقعی به‌دلیل کاهش نور دریافتی و نویز بالا به موفقیت چندانی دست نیافت اما آزمودن آن در عمل راه را برای رفع مشکلات در آینده هموار کرد و حالا ZTE با معرفی Axon 30 5G مجهز به نسل دوم دوربین درون صفحه‌نمایش در پی موفقیتی بزرگ و پیشی گرفتن از بزرگان دنیای فناوری‌ست.

ZTE Axon 30 5G که در روز سه‌شنبه 27 جولای 2021 (5 مرداد 1400) در چین رونمایی شده قرار است در بازارهای جهانی نیز عرضه شود و بدین‌ترتیب می‌توان آن را آغازگر روند تازه‌ای برای ساخت صفحه‌نمایش‌های فول‌اسکرین در مقیاس جهانی تلقی کرد. نی فِی (Ni Fei) معاونت ارشد شرکت ZTE و ریاست بخش دستگاه‌های موبایل این مجموعه در رابطه با این محصول جدید می‌گوید: «نمایشگر [موبایل] و تصویربرداری دو جهت [اصلی] توسعه تکاملی گوشی‌های هوشمند آینده هستند. امروز ما ZTE Axon 30 خود را [به‌عنوان] نسل جدید گوشی هوشمند دارای دوربین زیر صفحه‌نمایش ارائه می‌کنیم. با تقویت [هرچه] بیشتر عملکرد و به‌روزرسانی‌های فراگیر، ZTE Axon 30، بهبود بزرگی را رو به جلو ارائه کرده و یک تجربه تصویری فول‌اسکرین انقلابی را در مقایسه با نسل قبلی در اختیار کاربران ما قرار می‌دهد.»

بدون شک مهم‌ترین نکته در هنگام معرفی Axon 30 5G به صفحه‌نمایش آن و فناوری به‌کار گرفته شده در بخش دوربین سلفی تعلق دارد؛ Axon 30 5G مثل نسل قبلی خود به یک صفحه‌نمایش کاملا بزرگ 6.92 اینچی OLED با وضوح 1080×2460 پیکسل مجهز شده که از نمایش 1 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند. نرخ رفرش این صفحه‌‌نمایش ارتقاء یافته و از 90 هرتز به 120 هرتز رسیده است. برداشت تاچ در این صفحه‌نمایش نیز با رقم کاملا مناسب 360 هرتز انجام می‌پذیرد که به‌خصوص برای کاربران حرفه‌ای بازی گزینه جالب‌توجه‌ای خواهد بود.

جدا از خود صفحه‌نمایش طبیعتا محوطه بالایی آن و محل قرارگیری دوربین سلفی از اهمیت بیشتری برخوردار است جایی‌که تراکم پیکسلی در این محوطه به 400ppi افزایش پیدا کرده که به‌گفته ZTE برای اولین بار در جهان رخ داده است. این تراکم بالا ضمن حفظ کیفیت تصویری نمایشگر در این قسمت فرایند انتقال و گذر نور را نیز تسهیل کرده و در کیفیت دوربین سلفی نیز تأثیرگذار خواهد بود. به‌گفته ZTE برای ایجاد توازن مابین عملکرد صفحه‌نمایش و فرم نمایشگر، در شش فناوری کلیدی ابتکارات و به‌روزرسانی‌های مختلفی صورت پذیرفته که شامل ماتریس پیکسل‌ها، مدار درایور منحصر به‌فرد، چیپ نمایشگر مستقل، دوربین سلفی، الگوریتم سلفی اختصاصی و پیکسل‌های بزرگ چهار در یک 2.24 میکرونی می‌شوند.

ZTE از آرایش مبتکرانه‌ مدار رابط مابین دوربین سلفی و محوطه عادی صفحه‌نمایش سخن می‌گوید که گذار و انتقال از یکی به دیگری را به فرایند طبیعی‌تری بدل می‌کند؛ صفحه‌نمایش Axon 30 5G به 7 لایه از مواد کاملا شفاف مجهز شده که به‌گفته شرکت سازنده در مقایسه با نمونه حاضر در Axon 20 5G سال گذشته نور بیشتری را در اختیار سنسور دوربین سلفی قرار می‌دهند و در نتیجه روی کاغذ به بهبود چشمگیر کیفیت تصویر این دوربین کمک خواهند کرد.

با گذر از صفحه‌نمایش و دوربین سلفی باید از تغییر در طراحی Axon 30 در مقایسه با Axon 20 سخن گفت؛ این تغییر البته در بخش رویی گوشی قابل مشاهده نیست اما با برگرداندن دستگاه کاملا نمایان می‌شود. محوطه مستطیلی دوربین‌های این قسمت از دو دایره بزرگ تشکیل شده که دوربین‌های دستگاه را در خود جای داده‌اند و فلش LED نیز در زیر آن‌ها قرار دارد. این طراحی که مشابه با گوشی همچنان معرفی هواوی P50 به‌نظر می‌رسد ظاهر مدرن‌تری به این مجموعه بخشد که جابه‌جایی و بزرگ‌تر شدن نشان Axon و ZTE نیز در جلوه بیشتر آن موثر بوده‌اند. Zxon 30 5G با وجود صفحه‌نمایش غول‌آسای آن هنوز گوشی باریک و ظریفی به‌نظر می‌رسد و با ضخامت تنها 7.8 میلی‌متری و وزن 189 گرمی از Axon 20 با ضخامت 8 میلی‌متری و وزن 198 گرمی نیز کاملا موفق‌تر عمل کرده است.

تعداد و نوع دوربین‌های اصلی این گوشی در مقایسه با مدل سال گذشته تغییری نکرده و هنوز از همان دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، دوربین 8 مگاپیکسل اولتراواید و دو سنسور کم‌اهمیت‌تر دیگر (یکی برای برداشت ماکرو و دیگری برای محو کردن پس‌زمینه در حالت پرتره) بهره می‌برد. دوربین اصلی اما در این میان تغییر کرده و در حالی‌که مدل سال گذشته به سنسور سامسونگ S5KGW1SP03 مجهز بود، در Axon 30 5G ظاهرا با سنسور متفاوتی از شرکت سونی موسوم به IMX682 روبرو می‌شویم. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید با میدان دید 120 درجه‌ای تغییر خاصی نکرده و دوربین ماکرو نیز با وجود ارتقاء به 5 مگاپیکسل هنوز با تغییر تعیین‌کننده‌ای روبرو نشده و امکان تصویربرداری از فاصله 3 سانتی‌متری را ارائه می‌کند. سنسور اثر انگشت در Axon 30 5G از نوع نوری بوده و درون صفحه‌نمایش قرار دارد.

ZTE در زمینه پردازش گام مهمی رو به جلو برداشته و در حالی‌که نسل قبلی این گوشی به پروسسور رده میانی Snapdragon 765G مجهز بود، در Axon 30 5G به‌سراغ چیپ‌ستی از سری 8 محصولات کوالکام یعنی Snapdragon 870 رفته است. این پروسسور 7 نانومتری با وجود آن‌که در مقایسه با Snapdragon 888 در جایگاه پایین‌تری قرار دارد اما با حضور 4 هسته A77 در دو گروه 1 و 3 هسته‌ای و گرافیک Adreno 650 برتری محسوس و غیر قابل انکاری را نسبت به گذشته ارائه می‌کند. حافظه رم گوشی 6، 8 یا 12 گیگابایت بوده و شرکت سازنده از امکان افزودن 5 گیگابایت از حافظه داخلی به‌صورت مجازی به رم نیز خبر داده است. حافظه داخلی دستگاه 128 یا 256 گیگابایت از نوع پر سرعت UFS 3.1‌ است و درگاه حافظه microSD نیز در آن فراموش نشده است. در ساختار Axon 30 5G از یک سیستم خنک‌کننده سه‌گانه بهره گرفته شده که شامل صفحه خنک‌کننده مایع اتاقک بخار، ژل حرارتی و یک ماده کامپوزیتی از جنس مس/گرافین می‌شود.

یکی از مشهودترین نکات منفی در لیست مشخصات Axon 30 5G به باتری 4,200 میلی آمپر ساعتی دسستگاه تعلق دارد که تغییری نسبت به قبل نکرده و با وجود صفحه‌نمایش بزرگ 120 هرتزی و قابلیت 5G ظرفیت نسبتا پایینی را ارائه می‌کند. این باتری البته حالا شارژر سریع‌تری را با توان 55 وات در کنار خود می‌بیند که زمان کمتری را برای پر کردن آن صرف می‌کند.

ZTE Axon 30 5G در دو رنگ مشکی و سبز (موسوم به Aqua) با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری MyOS 11 از سوم آگوست 2021 (12 مرداد 1400) به بازار چین عرضه شده و مطابق اعلام ZTE‌ در ماه سپتامبر به بازارهای جهانی نیز عرضه خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده برای این مدل در بازار چین برای نسخه 6GB/128GB برابر با 2,198 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 338 دلار آمریکا) است و در بالاترین نسخه با حافظه 12GB/256GB نیز به 3,098 یوان (476 دلار) افزایش پیدا می‌کند. قیمت نسخه جهانی این مدل هنوز مشخص به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

منبع : ZTE


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا