معرفی Huawei Watch Ultimate – نخستین ساعت از جنس آلیاژ زیرکونیوم با امکانات مخصوص غواصی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/1/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، پوشیدنی Wearable ، Huawei Watch Ultimate ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی به‌تازگی با برگزاری یک رویداد بزرگ، از محصولات مهمی رونمایی کرد. در این رویداد علاوه بر گوشی‌های هوشمند سری P60 و تبلت MatePad 11 2023، هواوی از یک ساعت هوشمند پیشرفته با نام Huawei Watch Ultimate نیز پرده برداشت. ظاهرا این اسمارت‌واچ جدید پاسخ هواوی به اپل واچ اولترا است. از جمله مشخصات منحصربه‌فرد Huawei Watch Ultimate می‌توان به جنس بدنه (آلیاژ زیرکونیوم) و همچنین مقاومت بسیار بالای آن در برابر آب اشاره کرد. همین ویژگی – در کنار برخی استانداردهای دیگر – این دیوایس را به گزینه‌ای ایده‌آل برای غواصان حرفه‌ای تبدیل می‌کند. در ادامه با معرفی کامل Huawei Watch Ultimate همراه ما باشید.

در بدنه Huawei Watch Ultimate فلزی کار شده که تا به حال در ساخت هیچ اسمارت‌واچ دیگری استفاده نشده است. قاب جلویی این ساعت از نوعی آلیاژ زیرکونیوم – موسوم به زیرکونیوم آمورف – تشکیل شده است. آلیاژ زیرکونیوم برای قالب‌گیری تزریقی (injection moulding) طراحی شده و معمولا برای ساخت قطعات کوچک و در عین حال پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا شکل آن در حین پروسه ساخت، تغییری نمی‌کند و در اصطلاح آب نمی‌رود.

آلیاژ زیرکونیوم نقطه ذوب نسبتا پایینی داشته و زمانی که سفت می‌شود، به دلیل ساختار خاصی که دارد، سبک‌وزن و در عین حال بادوام و مقاوم در برابر خوردگی خواهد بود. همچنین در مواجهه با آب دریا – که حاوی مقادیر زیادی نمک است – عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. شرکت سازنده مقایسه جالبی را بین آلیاژ زیرکونیوم و استیل ضدزنگ (مورد استفاده در بیشتر ساعت‌های هوشمند باکیفیت) انجام داده است. طبق این مقایسه، آلیاژ زیرکونیوم 4.5 برابر قوی‌تر و 2.5 برابر سخت‌تر بوده و وزن آن تا 17.4 درصد کمتر است.

حاشیه پیرامونی و قاب پشتی ساعت از جنس سرامیک بوده و پوشش نمایشگر آن از شیشه یاقوت کبود (به ضخامت 2.35 میلی‌متر) تشکیل شده است. همان طور که در تصاویر مشخص است، Huawei Watch Ultimate دارای صفحه‌ای گرد است. نمایشگر 1.5 اینچی این ساعت از نوع LTPO AMOLED بوده و نرخ به‌روزرسانی آن – به طور دینامیکی – بین 1 تا 60 هرتز تغییر می‌کند که ظاهراً نخستین نمونه در یک ساعت هوشمند است. رزولوشن نمایشگر نیز 466×466 پیکسل اعلام شده که تراکم آن را به 311 پیکسل در اینچ می‌رساند.

3 دکمه فیزیکی در لبه ساعت به چشم می‌خورد. دکمه ساعت 2 (قرار گرفته در بالا سمت راست) از نوع تاج گردون بوده و با فشار طولانی‌مدت یا کوتاه‌مدت آن می‌توان کارکردهای متنوعی را به انجام رساند. Huawei Watch Ultimate در دو رنگ نقره‌ای (با حاشیه آبی) و مشکی به تولید می‌رسد. مدل نقره‌ای بند تیتانیومی داشته و مدل مشکی دارای نوعی بند لاستیکی موسوم به HNBR است. هر دو مدل، به همراه یک بند لاستیکی بلند ارائه می‌شوند تا کاربر بتواند آن را روی لباس غواصی خود ببندد. ناگفته نماند، این ساعت در ابعاد 13×48.5×48.5 میلی‌متر طراحی شده و حدود 76 گرم وزن دارد. (بدون احتساب وزن بند)

همان طور که گفته شد، یکی از مشخصه‌های برجسته این ساعت، مقاومت بالای آن در برابر آب است. طبق ادعای شرکت سازنده، Huawei Watch Ultimate با داشتن 16 ساختار مقاوم در برابر آب، به‌خوبی می‌تواند فشار آب دریا را تحمل کند. در تأیید این مطلب، هواوی به استاندارد ISO 22810:2010 و تحمل فشار 10 اتمسفر استناد می‌کند. به این ترتیب، Huawei Watch Ultimate می‌تواند تا 10 دقیقه در عمق 100 متری زیر آب مقاومت کند.

علاوه‌بر استاندارد یادشده، این ساعت تست‌های استاندارد مهندسی EN 13319 (برای تجهیزات غواصی) را نیز درست مثل Apple Watch Ultra با موفقیت پشت سر گذاشته و لذا می‌تواند توسط غواصان حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. گفتنی‌ست، حالت‌های مختلف غواصی – از جمله غواصی اسکوبای تفریحی، اسکوبای فنی، غواصی آزاد و غواصی با ابزارآلات – در این ساعت پشتیبانی می‌شود. جالب است بدانید این ساعت می‌تواند عمق آب، مدت زمان طی شده و نرخ صعود (به سطح آب) را ردیابی کرده، نوع آب را مشخص کند و به شما بگوید در هنگام غواصی از چه ترکیب گازی تنفس می‌کنید. ناگفته پیداست که Huawei Watch Ultimate از درجه حفاظت IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک نیز برخوردار است.

علی‌رغم تمام استانداردهای گفته شده، هواوی خاطرنشان می‌کند که این محصول یک ساعت ضدآب حرفه‌ای نبوده و ممکن است مقاومت آن در برابر آب و گرد و خاک به مرور زمان کاهش یابد. همچنین هواوی موارد زیر را پیشنهاد نمی‌کند: 1-غواصی در عمق بیشتر از 100 متر 2-دوش آب داغ، چشمه آب گرم، سونا و یا هر فعالیتی که در محیط‌های با دما و رطوبت بالا انجام شود 3-فعالیت‌هایی که در فشار بالای آب یا جریان سریع آب انجام می‌شوند مثل شیرجه از سکو.

هواوی در معرفی این محصول به این نکته اشاره کرده که کاربر می‌تواند از این ساعت در فعالیت‌های مختلف آبی از جمله شنا در استخر، شنا در دریا و غواصی استفاده کند. البته به گفته شرکت سازنده، بندهای فلزی برای شنا و فعالیت‌های ورزشی با تعریق زیاد مناسب نیست و در این صورت پیشنهاد می‌شود بندهای فلزی را با بندهای دیگر تعویض کنید. همچنین، به توصیه هواوی، بهتر است پس از استفاده از این ساعت در آب دریا، آن را با آب زلال شسته و خشک کنید.

یک باتری به ظرفیت 530 میلی‌آمپر ساعت برای Huawei Watch Ultimate در نظر گرفته شده است. به گفته شرکت سازنده، این باتری در صورت استفاده معمولی تا 14 روز و در صورت استفاده سنگین تا 8 روز دوام خواهد داشت. این باتری از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی کرده و فول-شارژ آن با شارژر همراه دستگاه 60 دقیقه طول می‌کشد. Huawei Watch Ultimate دارای اسپیکر و میکروفن بوده و امکانات ارتباطی آن عبارتند از موقعیت‌یابی ماهواره‌ای دوفرکانسی، بلوتوث و NFC. ناگفته نماند، به گفته هواوی، Huawei Watch Ultimate نخستین ساعت هوشمندی‌ست که از ارسال پیام ماهواره‌ای دو طرفه از طریق Beidou پشتیبانی می‌کند.

مثل بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر، Huawei Watch Ultimate نیز توانایی اندازه‌گیری و مانیتورینگ برخی کمیت‌های پزشکی مانند ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون (SpO2) را دارا بوده و چنان‌چه هر یک از این موارد غیرعادی باشند، بلافاصله یک پیام هشدار به کاربر ارسال می‌شود. این ساعت در کنار ردیابی سطح استرس، می‌تواند موارد مهمی مثل نوشیدن آب، خوردن دارو و مدت زمان خواب کافی برای کاربر را به او یادآوری کند. اما آنچه Huawei Watch Ultimate را از بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر متمایز می‌کند، قابلیت گرفتن نوار قلب یا ECG است.

با فشردن دکمه فیزیکی قرار گرفته در قسمت پایینی ساعت، ظرف 30 ثانیه داده‌های نوار قلب کاربر گرفته شده و نرم‌افزار مربوطه با پردازش این داده‌ها، گزارش تحلیل نوار قلب را آماده می‌کند. در این گزارش، به مواردی از قبیل ریتم سینوسی قلب بزرگسالان، فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان‌های زودرس بطنی و ضربان‌های زودرس دهلیزی اشاره می‌شود. لازم به ذکر است، نرم‌افزار تحلیل نوار قلب در این ساعت، موفق به دریافت تأییدیه برای وسیله پزشکی درجه 2 از سازمان داروی چین شده است.

مثل همه ساعت‌های هوشمند، Huawei Watch Ultimate نیز می‌تواند در امر ورزش به کمک کاربر بیاید. این ساعت قابلیت ردیابی بیش از 100 حالت ورزشی پایه و بیش از 20 حالت ورزشی حرفه‌ای را دارا بوده و در هنگام تمرین می‌تواند کمیت‌هایی مثل کالری مصرف‌شده، مدت زمان فعالیت و مسافت پیموده شده را به کاربر اعلام کند.

از لحاظ امکانات حوزه سبک زندگی، Huawei Watch Ultimate با برخی کاستی‌ها روبروست. به عنوان مثال، پشتیبانی از پلی‌لیست‌های آفلاین از سرویس‌های استریم موزیک در این ساعت به چشم نمی‌خورد. همچنین، پرداخت بدون تماس از طریق NFC ظاهرا منحصر به چین بوده و این قابلیت در بانک‌های بریتانیا و اروپا کاربردی ندارد. ناگفته نماند، این ساعت فاقد ارتباطات LTE بوده و برای برقراری تماس، به ناچار باید آن را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند متصل کرد. این ساعت با گوشی‌های اندرویدی مجهز به اندروید 6 و بالاتر، آیفون‌های مجهز به iOS 9.0 و بالاتر و همچنین دیوایس‌های هواوی مجهز به HarmonyOS 2 و بالاتر سازگاری دارد.

ساعت هوشمند Huawei Watch Ultimate از سوم آوریل (14 فروردین) در بریتانیا و اروپا به فروش می‌رسد. ورژن مشکی (با بند لاستیکی HNBR) قیمتی برابر با 5,999 یوان چین دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 872 دلار آمریکا (805 یورو یا 708 پوند انگلیس). ورژن آبی با بند تیتانیومی نیز 6,999 یوان (1017 دلار، 939 یورو یا 826 پوند) قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا