گزارش Canalys از بازار بندهای پوشیدنی در فصل چهارم و کل سال 2022 - کاهش عرضه 5 تولیدکننده برتر

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، دستبند هوشمند Smart Band ، ساعت هوشمند Smartwatch ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر موسسه تحلیلی Canalys، بازار بندهای پوشیدنی در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2022 میلادی با 50 میلیون واحد عرضه، کاهشی 18 درصدی را به ثبت رسانده که نخستین کاهش دو رقمی این بازار در سه‌ماهه پایانی سال به شمار می‌رود. در گروه ساعت‌های هوشمند نیز افت 17 درصدی نشان از دورانی دشوار برای فعالان این حوزه دارد. به علاوه بندهای پوشیدنی ساده نیز با کاهش 43 درصدی، نهمین فصل متوالی نزولی را پشت سر گذاشته‌اند. این در حالی است که ساعت‌های ساده با رشد 3 درصدی، تنها بخش نسبتا موفق در این بازار نام می‌گیرد. به‌گفته کانالیز، کشور هند به‌عنوان موتور رشد این رده در این بازه زمانی با کندی مشهودی روبرو شده است.

مطابق این گزارش، پنج شرکت برتر این بازار یعنی اپل، شیائومی، هواوی، سامسونگ و گوگل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 افت سالانه در عرضه را به ثبت رسانده‌اند که Canalys آن را به چالش‌های کلان اقتصادی در سطح جهان نسبت می‌دهد؛ امری که می‌تواند به عواملی همچون اختلال در زنجیره تأمین، فشارهای تورمی و تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان در زمینه هزینه کردن پول اشاره داشته باشد. در این میان اپل تنها شرکتی بوده که در کل سال میلادی گذشته شاهد افزایش عرضه 5 درصدی بوده است. در سه‌ماهه‌ای که گذشت غول کوپرتینوئی که شرکت پیشتاز در تولید ساعت‌های هوشمند و کل بازار بندهای پوشیدنی به شمار می‌رود، در مقایسه با فصل مشابه سال 2021، با افت 17 درصدی مواجه شده است.

میزان عرضه و رشد سالیانه بندهای پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم سال 2022 برحسب برند

گوگل در همین مقطع زمانی با وجود افت 25 درصدی ناشی از کاهش عرضه فیت‌بیت، به پله دوم تولیدکنندگان برتر بندهای پوشیدنی صعود کرد چرا که توانست با عرضه 880 هزار Pixel Watch و تجربه رشد 16 درصدی حاصل از آن، بخشی از این زیان را جبران کند. شیائومی، هواوی و سامسونگ نیز در جایگاه‌های بعدی همگی با نزول قابل توجهی مواجه بوده‌اند که در این میان سامسونگ به رتبه پنجم سقوط کرد و روند رو به رشد آن به طور ناگهانی در فصل پایانی سال گذشته با 35 درصد افت روبه‌رو شد که کارشناسان Canalys آن را به کاهش سود حاصل از مهاجرت به پلتفرم WearOS و به‌روزرسانی تکراری سری Galaxy Watch5 نسبت می‌دهند. با این حال اپل، سامسونگ و هواوی علی‌رغم دوره نه چندان موفق در پایان سال 2022، توانستند افزایش سالانه خود را در بخش ساعت هوشمند حفظ کنند و به مسیر ملایم رشد کل بازار یاری رسانند.

میزان عرضه و رشد سالیانه بندهای پوشیدنی در سال 2022 برحسب برند

موسسه Canalys پوشیدنی‌ها را به سه دسته بندهای ساده، ساعت‌های ساده و ساعت‌های هوشمند تقسیم می‌کند؛ اگر چه تفاوت میان این سه بخش با عرضه محصولات جدید در حال کم‌رنگ‌تر شدن است. بر این اساس، در سال گذشته میلادی ساعت‌های هوشمند در مجموع 3 درصد و ساعت‌های ساده 21 درصد رشد را تجربه کردند، در حالی که کل بازار بندهای پوشیدنی به سبب افت 39 درصدی بندهای ساده، شاهد 5 درصد کاهش بوده است.

میزان عرضه بندهای پوشیدنی بر حسب نوع از سال 2020 تا سال 2022

سینثیا چن (Cynthia Chen)، یکی از تحلیل‌گران Canalys در این باره می‌گوید: «انتظار می‌رود بازار بندهای پوشیدنی در سال 2023 به میزان نسبتا اندک 2 درصد رشد کند. در حالی که انتظار داریم بندهای ساده [همچنان] به [روند] نزولی [خود] ادامه دهند، ساعت‌های ساده و اسمارت‌واچ‌ها با رشد همراه خواهند بود؛ رشدی که البته کمتر از 10 درصد باقی خواهد ماند. [در این میان] تولیدکنندگان نیز هشیارانه عمل می‌کنند و با توجه به بهبود شرایط اقتصادی مصرف‌کنندگان، بیش از کمیت بر کیفیت محصولات متمرکز خواهند بود.» تحلیل‌گران Canalys در پایان پیش‌بینی کرده‌اند که ساعت‌های هوشمند با 8 درصد رشد در مقایسه با رشد 6 درصدی ساعت‌های ساده عملکرد بهتری داشته باشند. به علاوه، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، بیش‌تر شاهد توسعه سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند باشیم و به پشتوانه کاربردهای عملی، اضافه شدن قابلیت‌هایی همچون اتصال‌پذیری و ردیابی در دستور کار قرار خواهد گرفت. مسأله‌ای که از تمایل فزاینده مصرف‌کنندگان به خرید ساعت‌های پیشرفته‌تر تغذیه می‌شود.

میزان عرضه بندهای پوشیدنی بر حسب نوع از سال 2018 تا سال 2022

بازار پوشیدنی‌ها فضای داغ رقابتی در صنعت فناوری است و نبرد میان بازیگران اصلی آن به شدت جریان دارد. رکود نسبتا جدی در فصل چهارم سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که حتی فعالان اصلی این بازار هم از نوسانات دوره‌ای در امان نیستند. حال باید دید که این شرکت‌ها چگونه با شرایط تازه سازگار می‌شوند و روند نوآوری و پیشرفت خود را حفظ می‌کنند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا