گزارش کانترپوینت از بازار ساعت‌های هوشمند در سال 2022 - پیشتازی اپل و رشد سالیانه 12 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ساعت هوشمند Smartwatch ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانترپوینت در روز چهارشنبه 22 فوریه 2023 (3 اسفند 1401) گزارش جدید خود را در رابطه با بازار ساعت‌های هوشمند در کل سال 2022 منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش با وجود آن‌که این رده در کل سال شاهد افزایش دو رقمی در عرضه بوده است اما در سه‌ماهه چهارم در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل از آن با کاهش ارائه محصول با بازار روبرو شده‌ایم. تعداد دیوایس‌های گران‌قیمت‌تر در این بازار نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شده اما در رده میانی با کاهش مشخصی روبرو می‌شویم. اپل همچنان سلطان بلامنازع این مارکت نام می‌گیرد که سهم بازار آن برخلاف اغلب برندهای بزرگ نه‌تنها کم‌تر نشده بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.

Apple Watch Ultra

تعداد ساعت‌های هوشمند عرضه شده در کل سال 2022 به‌گفته کانترپوینت با افزایش سالیانه 12 درصدی روبرو شده اما در صورت کوچک‌تر کردن بازه مقایسه و تنها پرداختن به سه‌ماهه چهارم با کاهش 2 درصدی در عرضه روبرو می‌شویم؛ کانترپوینت علت این کاهش را جدا از فشارهای تورمی به رشد آهسته کشور هند نسبت می‌دهد که با برندهای متعدد یکی از تأثیرگذارترین مناطق جغرافیایی در این رده به حساب می‌آید. این رشد منفی اولین نمونه در نوع خود از زمان آغاز پاندمی کرونا در سال 2020 به حساب می‌آید و می‌توان آن را نشانه‌ای از بازگشت بازار به استانداردهای پیشین در این زمینه تلقی کرد.

کانترپوینت از قطبی شدن قیمت در تقاضای اسمارت‌واچ به‌عنوان بارزترین ویژگی سال 2022 این بازار یاد می‌کند جایی‌که عرضه ساعت‌های میان قیمت کاهش پیدا کرده اما ساعت‌های بسیار گران‌قیمت (با رده قیمتی بالاتر از 400 دلار) و بسیار ارزان‌قیمت (با قیمت کم‌تر 100 دلار) به‌ترتیب با 129 و 34 درصد افزایش عرضه سالیانه روبرو شده‌اند.

سهم بازار عرضه جهانی ساعت‌های هوشمند برحسب قیمت عمده مابین سال‌های 2022 و 2021

ووجین سان (Woojin Son) تحلیلگر کانترپوینت در این رابطه می‌گوید: «اپل با قدرت، محرک افزایش قیمت فروش متوسط (ASP) بازار جهانی ساعت‌های هوشمند به‌خصوص در محدوده قیمت بالاتر از 400 دلار در [سال] 2022 بوده است. [در این جا] دو دلیل اصلی برای این افزایش قیمت فروش متوسط وجود دارد [که شامل] یک مجموعه از ساعت‌های هوشمند متنوع اپل و یک افزایش در نرخ تبادل ارز [می‌شوند]، اپل امسال اولین مدل پریمیوم خود [با نام مدل] اولترا را با قیمت عرضه 799 دلاری در آمریکا ارائه کرد. علاوه بر آن با افزایش نرخ برابری ارز، نرخ محلی اپل واچ در کشورهای مختلف تغییر کرد. تقاضا برای رده پیشرفته و پریمیوم با وجود کاهش در حس و حال کاربران [برای خرید] در پایان سال 2022، نسبتا قوی باقی ماند.» به گفته این محقق البته همچنان باید نسبت با رده قیمتی کم‌تر از 100 دلار با احتیاط عمل کرد چرا که با وجود رشد این رده در کل سال 2022 (به‌دلیل رشد فوق‌العاده بازار هند) این رده در سه‌ماهه چهارم در مقایسه با سه‌ماهه سوم با افت بزرگی روبرو شده است.

سهم بازار برندهای اصلی فروشنده ساعت‌های هوشمند در سال 2022 نسبت به سال 2021

در جایگاه نخست این بازار طبق معمول شرکت اپل جای دارد که با 17 درصد رشد در میزان عرضه خود حالا 34.1 درصد از این بازار را در اختیار دارد. این رقم در سال گذشته 32.6 درصد بود. کانترپوینت موفقیت اپل در این برهه را به فروش بالای اپل واچ سری 8، اپل واچ اولترا و Apple Watch SE 2022 نسبت می‌دهد؛ جایی‌که فروش سالیانه برای اولین بار 50 میلیون افزایش یافت و 60 درصد از کل درآمد بازار جهانی ساعت‌های هوشمند را نصیب شرکت اپل ساخت.

Apple Watch Series 8

سامسونگ در جایگاه دوم با وجود یکسان بودن سهم بازار 9.8 درصدی آن نسبت به سال گذشته با 12 درصد رشد سالیانه روبرو شده اما درآمد آن تنها 0.5 درصد رشد کرده که از نگاه کانترپوینت بیش از همه چیز به علت کاهش اندک در قیمت فروش متوسط نسبت به سال گذشته است. البته از نگاه این مجموعه تحقیقاتی فروش Galaxy Watch5 همچنان مثبت است.

سهم بازار هواوی به‌عنوان برند سوم این رده با کاهش 1 درصدی به 6.7 درصد رسیده که مطابق این گزارش علت آن را باید در عقب افتاندن برندهای چینی سازنده اسمارت‌واچ نسبت به همتایان هندی آن در سال 2022 جست‌وجو کرد. دو برند هندی Noise و Firebolt با سهم بازارهای فراتر از 5 درصد در جایگاه‌های بعدی این لیست قرار دارند و با این‌که هنوز موفق به کنار زدن هواوی نشده‌اند اما در آینده از احتمال مطرح شدن آن‌ها به‌عنوان تهدیدی برای سامسونگ سخن به میان آمده است!

جایگاه دو برند فیت‌بیت و شیائومی در سال 2022 به 10 و 11 تغییر کرده که نسبت به رنک‌های 7 و 8 سال پیش از آن نزول چشمگیری را نشان می‌‌دهد از جمله دلائل این نزول به‌جز قدرت گرفتن برندهای هندی، به ناتوانی آن‌ها در دفاع از جایگاه خود در بازارهای اصلی‌شان (فیت‌بیت در آمریکای شمالی و شیائومی در چین) اشاره شده است. میزان عرضه این دو برند نسبت به سال قبل یا ثابت مانده یا کاهش پیدا کرده است.

میزان عرضه ساعت‌های هوشمند در سال 2022 نسبت به سال 2021 برحسب منطقه توزیع

مطابق گزارش کانترپوینت بازار آمریکای شمالی، بزرگ‌ترین بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2022 نام می‌گیرد که قدرت آن امکان تعمیم این عنوان به کل سال گذشته را فراهم می‌کند. این منطقه با پرفورمنس قدرتمند اپل در سه‌ماهه چهارم با افزایش قابل توجه عرضه روبرو شده اما سهم بازار آن به دلیل رشد بازار هند اندکی کاهش پیدا کرده است. بازار هند نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر بزرگ‌تر شده و با وجود آن‌که تا سه‌ماهه سوم رشد با ثباتی را به‌نمایش گذاشت اما در سه‌ماهه چهارم با 36 درصد کاهش فصلی روبرو شده است. تحلیلگران کانترپوینت علت رشد تا سه‌ماهه سوم را به فشار برندها بر عرضه بیش از اندازه به کانال‌های فروش در آستانه فصل جشن در این کشور مرتبط می‌دانند که به نوبه خود به کاهش عرضه در سه‌ماهه چهارم می‌انجامد. در سوی مخالف عرضه ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم در بازار چین برای اولین بار در سال به‌دلیل کاهش سیاست‌های سخت‌گیرانه کووید صفر در این کشور با افزایش روبرو شد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا