گزارش کانترپوینت از رشد 13 درصدی بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در نخستین فصل 2022 و رهبری بلامنازع اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : بر اساس تازه‌ترین گزارش بخش ردیابی جهانی مدل‌های اسمارت‌‌واچ در موسسه پژوهشی کانترپوینت، بازار ساعت‌های هوشمند برای پنجمین فصل پیاپی رشدی دورقمی را به ثبت رسانده است. بر اساس این یافته‌ها که در روز سه‌شنبه 31 می سال جاری میلادی (10 خرداد 1401) منتشر شد، بازار جهانی اسمارت‌واچ‌ها در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد رشد داشته است. این رشدِ فراتر از انتظار در شرایطی محقق شده که صنعت موبایل و ابزارهای هوشمند در مجموع با مشکلات ناشی از رکود و تورم رویارو است.

از نگاه سوجئونگ لیم (Sujeong Lim)، معاون کانترپوینت، اگرچه بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سال 2020 به دلیل تأثیر همه‌گیری شاهد رشد اندکی بوده، اما از زمان آغاز روند بهبود بازار در سال گذشته، همچنان مسیر مطلوب خود را حفظ کرده است. در این میان، اپل بیش از یک‌سوم کل عرضه سال گذشته را به خود اختصاص داده و با سهم بازار 36.1 درصدی در سه‌ماهه اول امسال، دامنه تسلط خود را افزایش داده است. به گفته لیم، وفاداری بالای کاربران آیفون به این برند یکی از عوامل موفقیت اپل ‌واچ به شمار می‌رود. محبوبیتی که ظاهراً در میان نسل جوان بیشتر بوده و اپل را به رهبر بلامنازع بازار تبدیل کرده است. از این رو با آن که می‌توان هر احتمالی را برای رقابت فزاینده میان شرکت‌ها در نظر گرفت، اما با توجه به عملکرد پرقدرت اپل واچ و قابلیت اتصال‌ فوق‌العاده آن در میان دستگاه‌های iOS مورد پشتیبانی، افزایش بیشتر سهم بازار اپل تا پایان سال دور از انتظار نخواهد بود.

8 برند برتر عرضه‌کننده ساعت هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2022

بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی، سهم بازار و وضعیت تولیدکنندگان برتر اسمارت‌واچ در سه‌ماهه نخست سال 2022 به شرح زیر است:

اپل

در سه‌ماهه‌ای که گذشت اپل در میان برندهای برتر بازار، همچنان موقعیت پیشتاز خود را حفظ کرده و با در اختیار داشتن 36.1 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون، افزایش سالانه 14 درصدی را محقق ساخته است. البته تأخیر یک‌ماهه در ارائه Apple Watch 7 نیز به این افزایش در فصل ابتدایی 2022 کمک کرده است. نکته جالب در این میان آن است که مجموع سهم بازار رتبه‌های دوم تا چهارم این فهرست به 22.3 درصد بالغ می‌شود که فاصله زیادی با سهم بازار غول کوپرتینوئی دارد.

سامسونگ

پس از اپل، کمپانی سامسونگ با رشد سالانه 46 درصدی از نظر میزان عرضه، در جایگاه دوم قرار گرفته و در سه‌ماهه نخست امسال 10.1 درصد از بازار ساعت‌های هوشمند را از آنِ خود ساخته است. به علاوه، سری Galaxy Watch4 این شرکت در منطقه آسیا و اقیانوسیه محبوبیت زیادی در میان کاربران داشته است.

هواوی

در میان تولیدکنندگان چینی، هواوی میزان عرضه خود را در بازه سالانه ثابت نگاه داشته و 7.2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. به علاوه، با توجه به جایگاه ضعیف این شرکت در سطح بین‌المللی به سبب محدودیت‌ دسترسی به سرویس‌های موبایلی گوگل، نسبت عرضه هواوی در داخل چین در مقایسه با کل عرضه این برند، به تدریج در حال افزایش است.

شیائومی

بر خلاف هواوی، شیائومی با ثبت رکورد و رشد 69 درصدی برای نخستین بار حضور در جایگاه چهارم جهانی را تجربه کرده و با گسترش دامنه نفوذ محصولات خود، به سرعت در حال شکستن آمار فصل‌های پیشین است؛ آماری که بخش بزرگی از آن به فروش محصولات ارزان‌‌تر این شرکت با قیمت کمتر از 100 دلار ارتباط دارد. همچنین شیائومی موفق به ثبت بالاترین رکورد سه‌ماهه از نظر میزان عرضه شده است.

گارمین

این شرکت که از لحاظ میزان عرضه، جایگاه پنجم را از آن خود ساخته، به لطف متوسط قیمت فروش یا ASP بالاتر محصولات خود که اغلب در بخش پیشرفته با قیمت بیش از 500 دلار طبقه‌بندی می‌شوند، از نظر درآمد در رتبه سوم قرار گرفته است.

Amazfit

Amazfit هم به لطف عرضه موفق سری‌های GTR 3 و GTS 3 در سه‌ماهه چهارم 2021، جایگاه ششم خود را در بازار حفظ نموده و در عین حال برای گسترش دامنه فروش محصولات خود در خارج از مرزهای چین در تلاش است و توانسته در مناطقی همچون اروپا موفقیت‌هایی را به دست آورد.

imoo

در کنار این موارد، رکود در بازار ساعت‌های کودکان چین با کاهش سالانه 7 درصدی و گسترش حضور هواوی و شیائومی در این بخش، سبب شده که شرکت imoo با افت سالانه دو رقمی در میزان عرضه خود مواجه شود و دوران سختی را در فصل ابتدایی 2022 پشت سر بگذارد.

فیت‌بیت

فیت‌بیت نیز که پس از پیوستن به گوگل، به نظر می‌رسد در حال سازمان‌دهی مجدد داخلی است، سال گذشته مدل جدیدی را عرضه نکرده و با تأخیر در فرایند انتقال به Wear OS، نسبت به سه‌ماهه نخست 2021، روند نزولی در فروش را تجربه کرده است.

عرضه ساعت‌های هوشمند برحسب مناطق جغرافیایی در سه‌ماهه اول 2022

به گزارش کانترپوینت، در حالی که تقریباً همه مناطق شاهد افزایش سالانه بوده‌اند، تنها منطقه اروپا رشد ثابتی را به ثبت رسانده است. اگر چه اپل و سامسونگ به رشد سالانه خود ادامه داده‌اند، اما دیگر برندهای بزرگ مانند گارمین و فیت‌بیت در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2022، عملکرد ضعیفی در بازار اروپا داشته‌اند.

خانم لیم در پایان این گزارش افزوده که «در ابتدا انتظار داشتیم که جنگ میان روسیه و اوکراین تأثیر اندکی بر بازار در سه‌ماهه نخست داشته باشد، اما طولانی شدن این مناقشه و محدودیت‌های لجستیکی ناشی از آن، تأثیر خود را در منطقه اروپا بر جای گذارده است و بی‌تردید آثار این جنگ در سه‌ماهه دوم جدی‌تر خواهد شد.»

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا