درخواست پتنت سامسونگ برای ساعت هوشمند مجهز به پروژکتور

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : از زمان معرفی ساعت‌های هوشمند تا کنون، این دیوایس‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. در این میان، سامسونگ از جمله برندهای پیشگام در عرصه نوآوری ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رود. این کمپانی کره‌ای سازنده برخی از بهترین اسمارت‌واچ‌های اندرویدی موجود در بازار بوده و محصولات خود را با انبوهی از سنسورها و قابلیت‌های کاربردی در عرصه سلامت و ورزش به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. البته شواهد نشان می‌دهند سامسونگ به دنبال تحقق یک نوآوری جدید است تا به کمک آن بتواند کارایی ساعت‌های هوشمند خود را یک سطح بالاتر ببرد. به‌تازگی سامسونگ درخواست ثبت پتنتی را داده که ایده اصلی آن ساخت ساعت هوشمند مجهز به پروژکتور است.

همان طور که می‌دانید، کوچک بودن نمایشگر ساعت‌های هوشمند (با اندازه 2 اینچ یا کمتر)، میزان اطلاعات قابل نمایش روی صفحه این دیوایس‌ها را محدود و در برخی موارد کار با آنها را دشوار کرده است. در چنین شرایطی، بزرگ‌تر شدن نمایشگر و یا وجود یک نمایشگر دیگر می‌تواند کارگشا باشد. این دقیقا همان چیزی‌ست که سامسونگ در درخواست پتنت اخیر خود به دنبال آن است، منتهی این کار با تاباندن تصویر نمایشگر روی دست کاربر انجام می‌شود (نه افزودن نمایشگر ثانویه یا بزرگ‌تر کردن فیزیکی نمایشگر اصلی).

این تصویر – که قاعدتا روی پشت دست کاربر تابانده می‌شود – یا تصویر خود نمایشگر (در ابعاد بزرگ‌تر) است و یا برای نمایش محتوای متفاوتی (غیر از آنچه روی صفحه دیده می‌شود) مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، می‌توان کارکردهای جدیدی را برای یک ساعت هوشمند متصور بود. به عنوان مثال، بالاخره می‌توان ویدئوهای ارسال‌شده در برنامه‌های پیام‌رسان را از این طریق مشاهده کرد. همچنین، در صورت اضافه شدن دوربین به ساعت‌های هوشمند، امکان برقراری تماس تصویری نیز فراهم خواهد شد.

برای این منظور، چندین لنز کوچک (میکرو-لنز) و LED در لبه ساعت هوشمند به شکل زاویه‌دار تعبیه می‌شوند تا تصویر را به فضایی در مجاورت بدنه ساعت (قاعدتا پشت دست کاربر) انتقال دهند. این امر، زمینه انتقال تصویر در زاویه‌های مختلف روی سطح مورد نظر را فراهم می‌کند. به این ترتیب، حداقل روی کاغذ، تصویر تابانده شده منسجم و بدون اعوجاج خوهد بود.

به گفته سامسونگ، بسته به نزدیک‌ترین فاصله کانونی، LEDهایی که در پروسه انتقال تصویر دخیلند می‌توانند نور بیشتری گسیل کنند. همچنین، این LEDها با توجه به زاویه سطح مورد نظر، می‌توانند به شکل هوشمندی در جهت عقربه‌های ساعت (یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت) چرخش داشته باشند. به عبارت دیگر، این همان تکنولوژی «تصحیح ذوزنقه‌ای» (keystone correction) است که همواره برای تاباندن یک تصویر صاف با استفاده از پروژکتورهای متعارف از آن استفاده کرده‌ایم، با این تفاوت که در اینجا این کار با چندین لنز و LED انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر، در اینجا برای اینکه تصویر صفحه ساعت به‌درستی روی پشت دست کاربر تابانده شود، حتما نیاز نیست که مچ و دست او کاملا صاف باشند.

لازم به ذکر است، این اولین باری نیست که سامسونگ برای اسمارت‌واچ پروژکتوردار درخواست پتنت می‌دهد. در سال 2016 پتنت مشابهی به نام سامسونگ به ثبت رسیده بود. ایده اصلی آن پتنت، تاباندن کی‌بورد روی پشت دست کاربر بود که حرکات انگشتان دست را تشخیص می‌داد و به این ترتیب، کاربر می‌توانست به‌خوبی با آن تعامل داشته باشد. با توجه به اینکه کی‌بورد در ساعت‌های هوشمند، بسیار کوچک بوده و کار با آن واقعا دشوار است، این ایده می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

در پایان نباید فراموش کنیم که بسیاری از این ایده‌ها در حد پتنت باقی مانده و ممکن است هیچ‌گاه به مرحله تجاری‌سازی نرسند. لذا انتشار اخبار این قبیل پتنت‌ها، به هیچ وجه به معنی تأیید تولید آنها در آینده نخواهد بود.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا