درخواست پتنت سامسونگ برای حسگر اثر انگشت دوطرفه زیر لایه نمایشگر گوشی‌های تاشو

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : اسمارت‌فون‌های تاشو دیگر یک محصول فانتزی به شمار نرفته و هم‌اکنون چند سالی‌ست که جای خود را بین علاقه‌مندان باز کرده‌اند. سوای چین‌خوردگی نمایشگر انعطاف‌پذیر – که ظاهرا ال‌جی راه‌حل مناسبی برای آن دارد – یکی دیگر از چالش‌هایی که سازندگان در ساخت این گوشی‌ها با آن مواجه بوده‌اند به حوزه قفل‌گشایی بیومتریک برمی‌گردد. کمپانی‌های سازنده همواره تعبیه سنسور روی لبه این دستگاه‌ها را به سنسور زیر لایه نمایشگر ترجیح داده‌اند. اما وب‌سایت هلندی LetsGo Digital به تازگی درخواست پتنتی را از سوی سامسونگ رصد کرده که نشان می‌دهد این کمپانی ایده تعبیه یک حسگر دوطرفه را درون نمایشگر این دیوایس‌ها در سر دارد.

سامسونگ درخواست این پتنت را در 31 مارچ سال جاری میلادی (11 فروردین 1400) به «سازمان جهانی مالکیت معنوی» (WIPO) ارائه کرد و سرانجام این درخواست 51 صفحه‌ای در روز 7 اکتبر (15 مهر) تحت عنوان «دیوایس تاشدنی الکترونیکی با قابلیت تشخیص اثر انگشت از طریق حداقل بخشی از نمایشگر» در وب‌سایت WIPO منتشر شد. در این درخواست به توضیحاتی در رابطه با مشکل اصلی در این مقوله برمی‌خوریم: نمایشگر انعطاف‌پذیر در دیوایس‌های تاشو به دلیل اعمال فشار در هنگام تا شدن، بیشتر در معرض چین‌خوردگی‌ست. همین امر، اسکن اثر انگشت را با استفاده از حسگرهای درون‌نمایشگری در گوشی‌های تاشو، دشوار می‌کند.

حال برای حل این مشکل چه باید کرد؟ چاره کار در آن است که سنسور اثر انگشت را به نحوی در دیوایس تاشو قرار دهیم که علاوه‌بر اسکن اثر انگشت کاربر از طریق نمایشگر خارجی، بتواند این کار را در هنگامی که نمایشگر کاملا باز شده نیز انجام دهد. طبق پیشنهاد سامسونگ در درخواست پتنت اخیر، راه‌حل در استفاده از یک حسگر اثر انگشت دوطرفه است.

در تصاویری که به همراه درخواست پتنت سامسونگ منتشر شده، حسگر اثر انگشت گوشی – که ظاهری شبیه Galaxy Z Fold3 دارد – درون نمایشگر در قسمت پایین سمت چپ قرار گرفته است. به این ترتیب، احراز هویت کاربر با اثر انگشت، می‌تواند در هر دو حالت باز و بسته نمایشگر انجام شود. بین دو سنسور، یک بورد مداری چاپی کوچک قرار گرفته که به بورد مداری اصلی متصل می‌شود.

این روش، راه‌کار هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد، زیرا در غیر این صورت اگر قرار بود این تکنولوژی هم روی نمایشگر اصلی گوشی و هم روی نمایشگر تاشدنی به کار گرفته شود، باید دو سنسور جداگانه در نمایشگرها قرار می‌گرفت. به باور برخی کارشناسان، با توجه به حذف یک سنسور اضافی، این رویکرد سامسونگ می‌تواند در فضای درون گوشی نیز صرفه‌جویی کند.

این پتنت برای اولین بار در سال 2020 در کره جنوبی درخواست شده بود. شاید تا زمان عرضه Galaxy Z Fold4 در سال آینده، سامسونگ بتواند چنین راه‌کاری را در گوشی‌های تاشوی خود پیاده‌سازی کند. البته این صرفا یک پتنت بوده و همان طور که می‌دانید پتنت‌ها لزوما به تولید منجر نخواهند شد.

در پایان لازم به ذکر است، سامسونگ – که در حال حاضر مهم‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند تاشو به شمار می‌رود – در پی آن است تا با ادامه روند کاهشی قیمت این محصولات، امکان خرید آنها را برای عده بیشتری از مصرف‌کنندگان فراهم کند. در این میان، اهمیت قیمت‌گذاری در شرایط کنونی بیش از پیش شده، زیرا روز به روز به تعداد سازندگان اسمارت‌فون‌های تاشو اضافه شده و با از بین رفتن انحصار سامسونگ، رقابت در این بازار بیشتر خواهد شد. کمپانی‌هایی چون گوگل، شیائومی، ویوو و اوپو با تولید محصولات مشابه، می‌توانند کار را برای سامسونگ سخت‌ کنند. البته نباید فراموش کنیم که شرکت‌های نامبرده نیز به منظور تأمین پنل‌های انعطاف‌پذیر برای تولید گوشی‌های تاشوی خود، به ناچار باید دست به دامن سامسونگ شوند.

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا