پتنت اپل برای اپل واچ مجهز به دوربین

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : پتنت‌ها تضمینی برای تولید نیستند، اما حداقل نشان می‌دهند که کمپانی‌ها به چه حیطه‌هایی علاقه دارند. به‌تازگی پتنتی از سوی «اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا» (USPTO) در حوزه پوشیدنی‌ها به نام اپل به ثبت رسیده است. در این پتنت، اپل امکان تعبیه یک دوربین درون بند اپل واچ را به تصویر کشیده است. این کار به خودی خود ایده جالبی به نظر می‌رسد، اما قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید این سومین پتنتی‌ست که اپل در سال‌های اخیر با موضوع اپل واچ‌های دوربین‌دار، به نام خود به ثبت می‌رساند. درخواست این پتنت در سال 2019 به USPTO ارائه شده و این نشان می‌دهد که مهندسین اپل مدت‌هاست که این ایده را در سر می‌پرورانند.

در بخش توصیفی پتنت اخیر، ایده یک بندِ دو تکه و قسمتی تحت عنوان «لانه» یا nest درون بند اپل واچ ترسیم شده است. هدف از این ایده، ایجاد راهی سریع و ارگونومیک برای بیرون آوردن ساعت از درون بند است. با این مکانیسم، سناریوهای جدیدی برای اپل واچ متصور خواهد بود که این دیوایس را به مچ دست محدود نمی‌کند (مثل بیرون آوردن ساعت و عکاسی با آن). شکل شماره 3 که به همراه این پتنت منتشر شده، شخصی را به تصویر می‌کشد که ساعتی بدون بند را برای عکاسی در دست گرفته است. در شکل شماره 4، مقطعی از اپل واچ به همراه دوربین تعبیه شده درون آن (به سمت پایین) و میدان دید آن دیده می‌شود. به این ترتیب، کاربر به سادگی ساعت را از بند آن جدا کرده و با استفاده از بخش دوربین آن، عکاسی می‌کند.

همان طور که گفته شد، این نخستین پتنت اپل با موضوع اپل واچ دوربین‌دار به شمار نمی‌رود. به عنوان مثال، سال گذشته اپل پتنتی تحت عنوان «ساعت دارای دوربین» را به نام خود ثبت کرد. در این پتنت – که یکی از تصاویر آن، اساسا به شکل شماره 3 در آخرین پتنت شباهت دارد – اپل از امکان تعبیه دوربین درون تاج دیجیتال اپل واچ صحبت کرده است. در سال 2019 نیز شاهد ثبت پتنت دیگری از اپل بودیم که در آن ایده به کارگیری یک دوربین چرخش‌پذیر در انتهای بند اپل واچ مطرح شده بود. البته ناگفته نماند، در حال حاضر یک اکسسوری به نام Wristcam (دوربین مچی) توسط شرکتی غیر از اپل برای اپل واچ به تولید رسیده که تقریبا کارکردی مشابه همین مورد آخر دارد.

پتنت‌های اپل در این زمینه به وضوح نشان می‌دهد روی این موضوع در شرکت اپل حسابی فکر شده است. دلایل قانع‌کننده زیادی را می‌توان برای ایده اپل واچ دوربین‌دار ارائه کرد. بدون شک یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت اپل واچ آن است که باعث می‌شود کاربران آیفون وقت کمتری را با گوشی‌های خود گذرانده و حتی وقتی برای پیاده‌روی، ورزش و یا انجام کاری از منزل بیرون می‌روند، تمایلی به همراه داشتن آیفون خود نداشته باشند. حال تصور کنید در چنین شرایطی، کاربری که بیرون از منزل بوده و به آیفون خود دسترسی ندارد، در موقعیتی قرار می‌گیرد که برداشت فیلم یا عکس برای او ضروری می‌شود. اینجاست که اپل واچ مجهز به دوربین می‌تواند به کمک کاربران بیاید.

این ایده در ابتدا بسیار جذاب جلوه می‌کند، اما با توجه به اینکه ممکن است افراد با استفاده از این دیوایس به شکل مخفیانه اقدام به برداشت عکس یا فیلم کنند، کمی خطرناک به نظر می‌رسد (مثل تجربه ناموفق گوگل با عینک Google Glass). علاوه بر این، محدودیت‌های تکنولوژیک از قبیل اندازه و باتری نیز باعث شده که کمپانی‌ها به این ایده روی خوشی نشان ندهند. به عنوان مثال، شرکت متا براساس شایعات قصد داشت یک ساعت هوشمند مجهز به دو دوربین را به تولید برساند، اما ظاهرا از انجام این کار منصرف شده است.

در پایان، دوباره یادآور می‌شویم که ثبت پتنت لزوما به معنی اهتمام کمپانی به تولید محصول نیست. کمپانی‌های بزرگ عرصه فناوری معمولا پتنت‌های زیادی را به شکل پیش‌فعالانه به نام خود ثبت می‌کنند که برخی از آنها به مرحله تجاری‌سازی رسیده و بسیاری در مرحله ایده متوقف می‌مانند. به این ترتیب، همان قدر که ممکن است در آینده شاهد عرضه اپل واچ دوربین‌دار باشیم، ممکن است اپل – علی‌رغم ایده‌پردازی‌های فراوان درباره اپل واچ دوربین‌دار – روزی علیه این ایده موضع گرفته و با تولید آن مخالفت کند. اما آنچه مسلم است آن است که ایده تجهیز پوشیدنی‌ها به دوربین، مدت‌هاست که کمپانی‌های عرصه فناوری را به خود مشغول کرده و ساعت‌های هوشمند کاندیدای اصلی تجهیز به دوربین در آینده به شمار می‌روند.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا