پتنت سامسونگ برای ساعت هوشمند رول شونده – آینده اسمارت‌واچ یا تجسم خیال؟

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، پوشیدنی Wearable ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های هوشمند رول‌شونده با این‌که هنوز جایی در بین اسمارت‌فون‌های حاضر در بازار ندارند اما ایده آن از مدت‌ها پیش در سر طراحان شرکت‌هایی مثل ال‌جی و Oppo حضور داشته و حتی LG پیش از خروج از بازار اسمارت‌فون نمونه‌ای کاملا نزدیک به واقعیت از آن را به‌نمایش گذاشته بود. این ایده حالا مطابق پتنتی که جدیدا به اسم سامسونگ به ثبت رسیده وارد حوزه تازه‌ای یعنی ساعت‌های هوشمند شده است. ساعت هوشمند رول‌شونده با این‌که در حال حاضر مثل تمامی حقوق ثبت اختراع دیگر تنها در حد یک پتنت و ایده‌ای نسبتا دور از واقعیت مطرح شده اما با توجه به پتانسیل‌های مشهود در آن می‌تواند آینده صنعت رو به رشد اسمارت‌واچ‌ها را متحول سازد.

پتنت جدید سامسونگ که در روز 9 دسامبر 2021 در وب‌سایت دفتر جهانی مالکیت معنوی (WIPO) منتشر شده و وب‌سایت هلندی Let’s Go Digital برای اولین بار به بررسی آن پرداخته ساعت هوشمند یا آن‌طور که سامسونگ به آن اشاره می‌کند، گلکسی واچی را به نمایش می‌گذارد که در نگاه اول مشابه یک ساعت عادی به‌نظر می‌رسد اما این دستگاه به دو نمایشگر مجهز است که در صورت تمایل کاربر امکان باز یا بسته شدن را دارد. این ساعت همچنین به یک دوربین نیز مجهز است که می‌توان از آن برای گرفتن عکس و برداشت ویدئو نیز سود جست.

این پتنت که در دوم ژوئن 2021 در WIPO ثبت شده، از عنوان «دستگاه الکترونیکی متشکل از صفحه‌نمایش رول شونده و روش نمایش برای آن» بهره می‌برد و اطلاعات مرتبط با آن در یک پرونده 96 صفحه‌ای گردآوری شده است. طبق اطلاعات و تصاویر این پتنت، ساعت مذکور در حالت عادی مشابه یک ساعت دایره‌ای معمولی به‌نظر می‌رسد اما پس از رول شدن دستگاه، با دو قسمت نیمه‌دایره‌ای در بالا و پایین روبرو می‌شویم. نگفته پیداست که این ساعت از رابط کاربری مبتنی بر لمس نمایشگر بهره می‌برد.

عملیات رول شدن و بازگشایی این نمایشگر به‌لطف فریم نازکی انجام می‌شود که مابین دو قسمت نمایشگر قرار گرفته است. این صفحه‌نمایش از مرکز گشوده شده و در باز شده‌ترین حالت ممکن، فضایی نزدیک به 40 درصد بزرگ‌تر از نمایشگر بسته عادی را ارائه می‌کند. برای باز کردن نمایشگر به‌جز امکان استفاده از دکمه دایره‌ای جانبی (Crown) می‌توان از عمل سوایپ (نزدیک و یا دور کردن دو انگشت به هم روی صفحه‌نمایش) نیز استفاده کرد؛ امری‌که در تصاویر این پتنت نیز به‌‌خوبی مشهود است.

نگفته پیداست که هدف از طراحی یک نمایشگر رول‌شونده برای یک ساعت هوشمند، دسترسی به فضای بزرگ‌تری برای پنل و نمایش اطلاعات بیشتر روی صفحه‌نمایش است؛ رابط کاربری در این حالت در یک فضای بزرگ‌تر بیضی‌شکل به‌نمایش در آمده و طبیعتا اطلاعات بیشتری در آن قابل نمایش است. این بازگشایی می‌تواند به نوع اپلیکیشن‌های اجرا شده نیز وابسته باشد بدین‌ترتیب که مثلا نمایشگر کوچک‌ و عادی تنها اطلاعات پایه‌ای و ساده‌ای (مثل زمان و تاریخ، تعداد قدم‌ها و مواردی از این دست) را به نمایش گذاشته و اپلیکیشن‌های نصب شده روی ساعت در پنل بزرگ‌تر اجرا شوند.

دوربین در این ساعت در فریم میانی جای‌گذاری شده است و مطابق اطلاعات این پتنت امکان قرار دادن سنسورهای چندگانه دوربین و حتی فلش نیز در این قسمت وجود دارد.

گلکسی واچ رول‌شونده سامسونگ در صورت به‌‌واقعیت پیوستن اولین ساعت هوشمند مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر نبوده و Nubia Alpha مدت‌ها پیش نمونه متفاوتی را با صفحه‌نمایش خم‌شونده معرفی کرده بود. راه‌کار سامسونگ اما با امکان رول شدن صفحه‌نمایش ایده پیشرفته‌تری در این زمینه به حساب می‌آید که با مدل آلفا با یک صفحه‌نمایش بزرگ در قالب یک دست‌بند نچندان ظریف، تفاوت فراوانی را نشان می‌دهد.

Nubia Alpha

در این پتنت سامسونگ جدا از طراحی به گزینه‌های نرم‌‌افزاری و چگونه استفاده از ساعت در شرایط مختلف نیز پرداخته شده و بدین‌ترتیب شاید برخلاف اکثریت قریب به اتفاق پتنت‌های دیگر برنامه جدی‌تری برای دنبال کردن این ایده در ذهن مجموعه سامسونگ شکل گرفته باشد. مطابق معمول اطلاعی از زمان و حتی امکان ساخت ساعت رول شونده سامسونگ در دست نیست و شاید تا قبل از محقق شدن گوشی هوشمند رول شونده سامسونگ نباید انتظار مشاهده ساعتی را با این طراحی داشت.

منبع : Let's Go Digital


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا