درخواست پتنت اپل برای شارژ بی‌سیم معکوس از طریق نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : چند سالی‌ست که شارژ بی‌سیم به یکی از موضوع‌های داغ در محافل فناوری تبدیل شده است. دیوایس‌های بسیاری هستند که از این تکنولوژی پشتیبانی کرده و به آسانی با قرار دادن آنها روی یک پد شارژر، بدون نیاز به کابل می‌توان باتری آنها را شارژ کرد. شارژ بی‌سیم معکوس، فناوری جذاب دیگری‌ست که یک پله بالاتر قرار می‌گیرد. به لطف این فناوری، قسمت پشتی اسمارت‌فون به یک پد شارژر تبدیل شده و می‌توان باتری دیوایس‌های دیگر را در تماس با آن شارژ کرد. این فناوری برای اولین بار در پرچمدار سال 2018 هواوی یعنی Mate 20 Pro به کار گرفته شد. حال تصور کنید فناوری یک قدم دیگر به جلو رفته و این بار، شارژ معکوس از طریق نمایشگر دیوایس انجام شود.

اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) روز پنج‌شنبه 30 دسامبر 2021 (9 دی 1400) درخواست پتنت جدیدی از کمپانی اپل را منتشر کرد. در این درخواست – که با عنوان «شارژ بی‌سیم از طریق نمایشگر» (Through-Display Wireless Charging) در USPTO منتشر شده – اپل اسمارت‌فونی را متصور شده که می‌توان باتری برخی دیوایس‌های دیگر را صرفا با قرار دادن آنها روی نمایشگر آن شارژ کرد.

همان طور که گفته شد، ایده شارژ بی‌سیم معکوس قبلا در برخی گوشی‌ها پیاده‌سازی شده است. در این سناریو باید گوشی را از سمت نمایشگر روی یک سطح قرار دهید تا قسمت پشتی گوشی رو به بالا باشد. سپس دیوایسی که قصد شارژ باتری آن را دارید روی آن قرار می‌دهید (به شرطی که آن دیوایس هم از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند). به گفته کارشناسان، در اینجا احتمال ترک برداشتن نمایشگر گوشی، به دلیل تماس مستقیم با سطح، وجود دارد. مشکل دیگر، برآمدگی ماژول دوربین گوشی است که قرار دادن دیوایس دوم را تا حدی با مشکل مواجه می‌کند.

اما این مشکلات در ایده جدید اپل – یعنی شارژ بی‌سیم از طریق نمایشگر – جایی ندارند. البته این ایده هم با برخی کاستی‌ها همراه خواهد بود. طبق آنچه در متن درخواست پتنت اپل آمده، حداقل بخشی از جلوی نمایشگر ممکن است جهت تسهیل دید نمایشگر، شفاف باشد. از این جمله این گونه برداشت می‌شود که گویا توانایی نمایشگر در نمایش هرچیز، تنها یک گزینه اختیاری برای نمایشگر خواهد بود. با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد که اپل بخواهد این ایده را در آیفون پیاده‌سازی کند، زیرا نمایشگر یکی از قسمت‌های مهم گوشی‌های آیفون محسوب می‌شود.

تصاویری که به همراه این درخواست پتنت منتشر شده نشان می‌دهد آن‌چه از سوی اپل پیشنهاد شده، بیشتر به یک نمایشگر هیبریدی شباهت دارد. به این ترتیب که بخشی از نمایشگر که شارژ بی‌سیم را انجام می‌دهد، ممکن است در هنگام شارژ هیچ محتوایی را نمایش ندهد.

نکته مهم دیگر آن است که به باور برخی کارشناسان، ایده جدید اپل عمدتا برای شارژ گجت‌های کوچک یا در اصطلاح «اکسسوری‌ها» – مثل قلم استایلوس، ای‌یرفون، ساعت هوشمند و ... – مناسب است. لذا حتی اگر این ایده عملی شود، نمی‌توان انتظار داشت که با قرار دادن یک گوشی روی نمایشگر آیفون، بتوان باتری آن گوشی را شارژ کرد.

به نظر می‌رسد ایده جدید اپل بیش از هر چیز دیگر برای شارژ کردن قلم استایلوس اپل – موسوم به Apple Pencil – کارایی داشته باشد. البته در حال حاضر، می‌توان نسل دوم این قلم‌ها را صرفا با قرار دادن آن در لبه سمت راست آی‌پد به شکل بی‌سیم شارژ کرد. حال تصور کنید کارتان با Apple Pencil تمام شده و خیلی راحت آن را روی نمایشگر آی‌پد قرار می‌دهید و پس از مدتی، مجددا از قلم شارژ شده استفاده می‌کنید.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا