پتنت اپل برای طراحی لنز پریسکوپی با دو منشور- آیا آیفون‌های امسال به لنز پریسکوپی مجهز خواهند شد؟

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، دوربین پریسکوپی Periscope Camera ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : مطابق پیش‌بینی مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، یکی از تحلیل‌گران شناخته‌شده دنیای گوشی‌های هوشمند، اپل تا سال 2023 لنز پریسکوپی را به گوشی‌ها آیفون خود اضافه نخواهد کرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که غول آمریکایی در حال کار روی دست کم دو پتنت جدید در این زمینه است. یکی از این پتنت‌ها که اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) آن را در روز سه‌شنبه 13 جولای سال جاری میلادی (22 تیر 1400) منتشر کرده، نشان می‌دهد که اپل در حال کار روی اختراع جدیدی با عنوان «دوربین چندلایه» است. ثبت درخواست این پتنت به بیش از دو سال پیش و ژانویه 2019 باز می‌گردد و نام Yao و همکارانش به عنوان پژوهشگران آن دیده می‌شود.

پتنت تازه اپل یک دوربین چندلایه با سیستم پریسکوپی را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند در دوربین‌هایی با طراحی کوچک‌تر نیز به کار گرفته شود. این دوربین دارای دو منشور بوده که چند لنز در میان آن‌ها دیده می‌شود و این چند لنز علاوه بر فوکوس خودکار می‌توانند به نحوی پیکربندی شوند که قابلیت تثبیت تصویر نوری یا OIS (کوتاه‌شده Optical Image Stabilization) را نیز ارائه دهند. عملکرد این مجموعه به این ترتیب است که منشور اول نور را از میدان سوژه و از طریق محور اول (AX 1) به سیستم لنز در محور دوم (AX 2) هدایت می‌کند. اجزای لنز در مجموعه لنز‌ها، نور را از طریق استاپ دیافراگم دریافت می‌کنند و آن را به سمت منشور دوم سوق می‌دهند. این منشور نیز نور را به محور سوم (AX 3) هدایت می‌کند که حسگر تصویر دوربین در آن قرار دارد. در نهایت نوری که از این طریق به حسگر رسیده، تصویر را روی حسگر یا در نزدیکی آن تشکیل می‌دهد.

این مسأله از آن رو جالب توجه است که سیستم‌های معمول پریسکوپی که در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند دیده می‌شوند، تنها از یک لنز بهره می‌برند که این لنز برای OIS نیز به کار می‌رود. اما در حق ثبت اختراع اپل امکان استفاده از یک یا هر دو منشور برای تثبیت تصویر نوری وجود دارد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دغدغه اپل در این میان، یکی باریک نگاه داشتن این مجموعه و دیگری حداکثر گشودگی دیافراگم به میزان f/2.4 یا روشن‌تر بوده است. همچنین در پتنت مورد اشاره به زوم اپتیکال 3 برابری و ثبت تصاویر با کیفیت بالا اشاره شده که در لنزهای معمول کنونی نیز قابل دستیابی است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد لنزهای پریسکوپی بهتر است بدانید که لنزهای زوم برای ثبت تصویر نیازمند فاصله مشخصی میان بخش‌های پشت و جلوی دوربین هستند و هرچه ضریب بزرگنمایی بیشتر باشد، این فاصله نیز باید بیشتر باشد. به همین دلیل است که چنین لنزهایی معمولا در دوربین‌های قدیمی با عنوان لنزهایی با فاصله کانونی بلند یا long شناخته می‌شدند. اما به‌کارگیری لنزهای لانگ در گوشی‌های هوشمند مسئله‌ی جدی به شمار می‌رود، زیرا ضخامت این دستگاه‌ها به حدی نیست که بتواند فاصله کانونی مورد نیاز را ایجاد کند. لنز پریسکوپی یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکل به حساب می‌آید و امکان قرار گرفتن لنزها در عرض گوشی را فراهم می‌آورد تا از این طریق فاصله مورد نظر ایجاد شود. در این شیوه از آینه یا منشور برای شکست نور به میزان 90 درجه استفاده می‌شود.

ایده دوربین پریسکوپی اوپو

از سوی دیگر منابع خبری به تازگی از همکاری LG Inno Tek و کورنینگ برای تولید لنز مایع یا Liquid Lens و ثبت 9 پتنت در این زمینه در ایالات متحده آمریکا خبر داده‌اند. همان طور که می‌دانید کمپانی شیائومی اولین تولیدکننده گوشی هوشمند به شمار می‌رود که برای نخستین بار لنز مایع را در گوشی Mi Mix Fold مورد استفاده قرار داده است. لنز دوربین این گوشی در واقع یک لایه انعطاف‌پذیر بوده که با مایعی شفاف پر شده است و می‌تواند از تله‌فتو (که به طور طبیعی برای تصاویر زوم‌شده به کار می‌رود) به ماژول ماکرو تبدیل شود و تصاویر را از فاصله بسیار نزدیک 3 سانتی‌متری ثبت کند.

با آن که پتنت‌های ثبت‌شده کمتر به مرحله تولید می‌رسند، اما می‌توانند به خوبی زاویه دید متفاوت طراحان را نشان دهند. ممکن است حق ثبت اختراع تازه اپل هیچ گاه به مرحله تولید نهایی نرسد اما می‌توان امیدوار بود که غول کوپرتینوئی با توسعه این ایده، در ادامه جنبه‌های دیگری را بر آن بیفزاید.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا