پتنت اپل برای استفاده از انتقال صوت اپتیکال در هدست‌های AR/VR و AirPods

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، AirPods ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : فناوری بلوتوث یکی از عناصر اصلی تکنولوژی موبایل امروز است. آنچه این فناوری برای ما فراهم می‌کند به قدری جذابیت دارد که گاهی اوقات احساس می‌کنیم جادویی در میان است. البته، مثل بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر، بلوتوث نیز نقاط ضعف و محدودیت‌های خود را دارد. اما ظاهرا اپل طرح جدیدی برای غلبه بر این محدودیت‌ها دارد. حدود یک ماه قبل گری گیوز (Gary Geaves)، معاون بخش آکوستیک اپل، در مصاحبه با نشریه What HiFi، ضمن اشاره به محدودیت‌های پهنای باند بلوتوث، گفت بعید نیست در آینده شاهد عرضه ایرپادهایی باشیم که به لطف نوعی تکنولوژی انحصاری، بتوانند تجربه‌ برتری از «صدای فضایی» (Spatial Audio) را به کاربران ارائه کنند.

گری گریوز در این مصاحبه اظهار کرد که مسلما تکنولوژی بی‌سیم برای تحویل محتوا حیاتی‌ست، اما در این میان موارد دیگری نیز وجود دارد، از جمله میزان تأخیر در هنگام حرکت دادن سر، و اگر خیلی طولانی باشد، بین حرکت دادن سر و تغییر (یا ایستا ماندن) صدا. در چنین شرایطی، احساس نامطلوبی به کاربر دست می‌دهد. از این رو ما باید با تمرکز روی این مسأله، سعی کنیم از حداکثر ظرفیت‌های تکنولوژی بلوتوث استفاده کنیم. در این راستا، راه‌کارهایی برای استفاده حداکثری از بلوتوث و یا دور زدن محدودیت‌های آن وجود دارد. گری گیوز از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری و به این جمله بسنده کرد که برای تحقق این موضوع، به پهنای باند بیشتری نیاز است.

به‌تازگی امتیاز پتنتی به اپل داده شده که با سخنان گری گیوز بی‌ربط نیست. این پتنت روز سه‌شنبه 25 ژانویه 2022 (5 بهمن 1400) با عنوان «انتقال صوت اپتیکال از دیوایس منبع به ای‌یرفون‌های بی‌سیم» از سوی اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شد. لازم به ذکر است، یکی از راه‌های دسترسی به پهنای باند بیشتر، استفاده از انتقال صوت اپتیکال است. انتقال صوت اپتیکال راهی برای ارسال داده صوتی از طریق سیگنال اپتیکال است. در سیستم‌های hi-fi این کار معمولا از طریق کابل اپتیکال انجام می‌شود که با امنیت کامل، اطلاعات را بین منبع و دریافت‌کننده جابه‌جا می‌کند.

اما اپل به دنبال آن است که همین رویه را به شکل بی‌سیم انجام دهد. با توجه به اینکه سیگنال‌های اپتیکال بی‌سیم به‌راحتی مسدود می‌شوند، عمدتا برای استفاده در فواصل کوتاه مناسب خواهند بود و این همان سناریویی‌ست که در پتنت اخیر اپل به آن پرداخته شده است.

سیستم پیشنهادی اپل در پتنت اخیر به این شرح است:

سیستمی شامل یک دیوایس منبع صوتی که به گونه‌ای پیکربندی شده که بتواند داده صوتی (حداقل یک کانال صوتی از محتوای برنامه) را اخذ کند. دیوایس منبع صوتی دارای یک فرستنده صوتی برای انتقال داده صوتی (به عنوان سیگنال اپتیکال) و یک فرستنده-گیرنده فرکانس رادیویی است. این سیستم همچنین متشکل از یک ای‌یرفون بی‌سیم است که در آن یک دریافت‌کننده اپتیکال برای دریافت داده‌های صوتی (به عنوان سیگنال اپتیکال) و یک فرستنده-گیرنده فرکانس رادیویی برای انتقال داده فیدبک وجود دارد. از اجزای دیگر این سیستم می‌توان به یک اسپیکر برای خروج داده صوتی اشاره کرد؛ همان داده‌هایی که در سیگنال اپتیکال یا بسته‌های داده، در قالب صدا موجود است.

البته با دقت در یکی از تصاویر منتشر شده به همراه پتنت اپل، می‌توان دریافت که این کمپانی قصد دارد صدای اپتیکال بی‌سیم را از یک هدست AR/VR به یک جفت AirPods توگوشی ارسال کند. حتی در چنین مسافت کوتاهی نیز اسفاده از انتقال اپتیکال می‌تواند چالش‌برانگیز باشد (زیرا امکان اختلال در سیگنال وجود دارد). تصور کنید با روشن کردن لیزر در یک اتاق، پرتوی آن از یک سمت اتاق به سمت دیگر می‌رود. در این مثال، لیزر نقش فرستنده، نور قرمزی که از آن بیرون می‌آید به منزله اطلاعات صوتی و دیواری که در سمت دیگر قرار داشته و پرتوی لیزر به آن برخورد می‌کند، حکم دریافت‌کننده را دارد. اگر دست شما جلوی لیزر قرار بگیرد، اطلاعات به دریافت‌کننده نمی‌رسد. بدیهی‌ست، هر چه فاصله بین فرستنده و دریافت‌کننده کمتر باشد، پروسه انتقال راحت‌تر انجام می‌شود، اما به هر حال حتی در فاصله کم نیز امکان اختلال وجود دارد. به همین دلیل است که اپل، بلوتوث را در پتنت خود گنجانده است، زیرا بلوتوث می‌تواند در صورت قطع شدن سیگنال اپتیکال، به کمک پروسه انتقال بیاید.

در پایان لازم به ذکر است، مثل سایر پتنت‌ها، این مورد نیز صرفا یک ایده بوده و هیچ تضمینی برای رسیدن آن به مرحله تولید وجود ندارد. اما در هر صورت، آشنایی با این طرح‌های خلاقانه (حتی اگر در حد ایده بمانند)، خالی از لطف نیست.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا