گزارش Kantar از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2022 - عملکرد پرقدرت iOS و رکوردشکنی Pixel

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحلیلی Kantar به تازگی نتایج بررسی‌های خود را پیرامون بازار گوشی‌های هوشمند در فصل پایانی سال 2022 میلادی منتشر کرده و سیستم‌عامل iOS را دارای «عملکردی برجسته در عرصه جهانی» دانسته است. مطابق اعلام Kantar سهم بازار گوشی‌های آیفون تقریباً در تمام مناطق تحت بررسی این موسسه، از جمله ایالات متحده و 5 کشور اروپایی شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با رشد سالانه مواجه شده که میزان آن در ایتالیا و اسپانیا، به ترتیب 5 و 4 درصد بوده است. در استرالیا و ژاپن نیز سهم بازار آیفون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1 درصد افزایش یافته، در حالی که سهم گوشی‌های اپل در سرزمین اصلی چین ثابت باقی مانده است.

رکوردشکنی گوشی‌های Google Pixel در سه‌ماهه چهارم 2022

بر اساس گزارش Kantar، برنامه اپل برای تمایز میان مدل‌های Pro و دیگر مدل‌های آیفون با به‌کارگیری ویژگی‌های جدیدی مانند حضور جدیدترین تراشه A16 Bionic و استفاده از حفره بیضی‌شکل موسوم به Dynamic Island به جای بریدگی بالای صفحه‌نمایش در مجموع موفق بوده و به مصرف‌کنندگان انگیزه‌ای قوی داده است تا قیمت‌های بالاتری را برای iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max بپردازند. به گزارش این موسسه «در صنعتی که در آن مصرف‌کنندگان تشنه نوآوری هستند، موفقیت [مدل‌های] Pro نشان می دهد [در صورت وجود ویژگی‌های جذاب] تمایل به پرداخت هزینه وجود دارد.»

از سوی دیگر گوگل نیز با گوشی‌های پیکسل در سه‌ماهه پایانی 2022 عملکرد موفقی داشته است. چنان که اخیرا سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل گوگل و آلفابت، درباره تولید سری جدید پیکسل شامل Pixel 7 Pro ،Pixel 7 و Pixel 6a آنها را «پرفروش‌ترین نسل گوشی‌هایی» نامیده که تا کنون توسط این شرکت عرضه شده است. مطابق تحلیل کارشناسان Kantar نیز موفقیت سری Pixel 7 در ایالات متحده، پنج کشور پیشرفته اروپا استرالیا و ژاپن به ثبت رکوردهای جدید فروش انجامیده است.

بر اساس اعلام این موسسه پژوهشی، فروش محصولات پیکسل در فاصله اکتبر تا دسامبر 2022 در بریتانیا به بالاترین حد خود رسیده و 18 درصد از کل فروش گوشی‌های اندرویدی این کشور را به خود اختصاص داده است. بنا بر این گزارش، گوشی Pixel 6a نیز به عنوان محصولی میان‌رده عملکرد خوبی از خود نشان داده است. در آمریکا نیز محصولات گوگل ۱۱.۹ درصد از فروش گوشی‌های اندرویدی را در سه‌ماهه چهارم 2022 در اختیار داشته‌اند که در مقایسه با ۷.۵ درصد مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل توجهی به شمار می‌رود. از سوی دیگر Pixel 6a به لحاظ سهم بازار در ژاپن نیز در رتبه چهارم قرار گرفته است.

سهم بازار گوشی‌های پیکسل گوگل در بازارهای مختلف در سه‌ماهه چهارم 2022 و 2021

کارشناسان Kantar در این گزارش به میزان محبوبیت سیستم‌عامل‌ها نیز اشاره و اعلام کرده‌اند که اندروید همچنان پلتفرم انتخابی محبوب در میان بسیاری از کاربران اسمارت‌فون در سراسر جهان محسوب می‌شود. با این حال، گوشی‌های مبتنی بر اندروید در سه‌ماهه چهارم 2022 در مقایسه با فصل مشابه در سال 2021 حدود 2 درصد از سهم بازار ایالات متحده را از دست داده‌اند و در پنج کشور اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا نیز با وجود در اختیار داشتن 70 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند نیز شرایط به همین صورت بوده است. به علاوه، در استرالیا و ژاپن هم سهم بازار گوشی‌های اندرویدی در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2022 در مقایسه با دوره مشابه قبلی 1 درصد کاسته شده است. در کنار این مناطق، پلتفرم اندروید در سرزمین اصلی چین افزایش 1 درصدی را تجربه کرده است، چرا که مطابق تحلیل Kantar بخشی از مشتریان Harmony OS هواوی به اندروید کوچ کرده‌اند.

نحوه مواجهه کاربران گوشی هوشمند با اقتصاد ضعیف جهانی

تحلیل‌گران Kantar در تحلیل شرایط بازار برای سامسونگ خاطر نشان کرده‌اند که گوشی اقتصادی Galaxy A13 همچنان در بین 5 کشور برجسته اروپا موفق است و پرفروش‌ترین گوشی این منطقه در سه‌ماهه چهارم 2022 به شمار می‌رود. پس از این گوشی هم iPhone 13 و Galaxy A53 5G در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. مطابق اعلام Kantar، معرفی سری Galaxy S23 در هفته گذشته، موقعیت رو به رشد سامسونگ را به عنوان تولیدکننده اندرویدی برتر تثبیت کرده است. مطابق پیش‌بینی این موسسه پژوهشی، غول کره‌ای در تلاش برای کنترل حاشیه سود ضعیف در سه‌ماهه چهارم 2022، تمرکز خود را روی دستگاه‌های رده بالا، از جمله نمونه‌های تاشو افزایش خواهد داد.

گوشی‌های هوشمند پر فروش در مناطق مختلف جهان در سه‌ماهه چهارم سال 2022

در ایالات متحده، iPhone 14 Pro Max با پیشی گرفتن از iPhone 14 به صدر جدول محصولات پرفروش در دوره زمانی اکتبر تا دسامبر راه یافته و iPhone 14 Pro نیز در جایگاه سوم قرار گرفته است. به علاوه در اتفاقی جالب توجه، iPhone 11 رتبه چهارم و iPhone 13 رتبه پنجم را در این کشور به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه Kantar در ادامه این گزارش با نگاهی به شرایط دشوار اقتصاد جهانی، از تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از برنامه‌های فروش‌های ویژه، تعویض گوشی‌ها نو با کارکرده یا در اصطلاح trade-in و برنامه‌هایی از این دست اشاره کرده است. به گفته کارشناسان این موسسه، بسیاری از مصرف‌کنندگان برای خرید گوشی جدید به تامین مالی (وام) روی آورده‌اند. شیوه‌ای که در ایالات متحده بیش از دیگر مناطق مورد استفاده قرار گرفته و برنامه بازپرداخت پی‌پل (PayPal) در 4 قسط برای خرید گوشی از جمله محبوب‌ترین نمونه‌های آن است. مطابق برنامه پی‌پل، کل قیمت سفارش به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌شود و پس از اولین پرداخت، سه پرداخت باقیمانده هر دو هفته یک بار انجام خواهد شد.

Apple iPhone 14 Pro Max

در این گزارش همچنین به برگزاری کنگره جهانی موبایل از روز 27 فوریه (8 اسفند) اشاره شده است. تحلیل‌گران Kantar اظهار امیدواری کرده‌اند که در MWC امسال احتمالا شاهد حضور محصولات جذابی از نوکیا، شیائومی، آنر و ریلمی خواهیم بود. همچنین انتظار می‌رود که گوشی‌ها تاشو، دستگاه‌های قدرتمند میان‌رده و فناوری اتصال ماهواره‌ای در اندروید حضور پررنگی در کنگره جهانی موبایل 2023 داشته باشد.

منبع : Kantar


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا