معرفی Pixel 7 و Pixel 7 Pro - پرچمداران گوگل با پردازنده Tensor G2 و تغییرات حداقلی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/7/15
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، گوگل تنسور جی 2 Google Tensor G2 ، Google Pixel 7 ، Google Pixel 7 Pro ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل در روز پنج‌شنبه 6 اکتبر 2022 (14 مهر 1401) از دو گوشی پرچمدار جدید خود با نام‌های Pixel 7 و Pixel 7 Pro رونمایی کرده که به‌ترتیب جانشین‌هایی برای Pixel 6 و Pixel 6 Pro سال گذشته به‌حساب می‌آیند. تغییرات پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو در مقایسه با همتایان پیشین اندک و انگشت‌شمار بوده و به‌جز ارتقاء چیپ‌ست به Tensor G2 و تغییراتی در دوربین‌های اصلی و سلفی عملا با تفاوت بزرگ دیگری از لحاظ سخت‌افزاری روبرو نمی‌شویم در بخش نرم‌افزار اما به تغییرات بیش‌تری می‌توان اشاره کرد که موارد مرتبط با هوش مصنوعی در صدر آن‌ها جای می‌گیرند. این دو گوشی پس از مدت‌ها بار دیگر امکان بازگشایی قفل از طریق تشخیص چهره را نیز ارائه می‌کنند.

معرفی خانواده پیکسل 6 در سال قبل خون تازه‌ای را به رگ‌های گوگل جاری ساخت و پس از تلاش‌های متعدد (و البته شکست‌های پیاپی) در سال‌های پیش از آن بالاخره جایگاه قابل قبولی را برای این غول نرم‌افزاری در دنیای اسمارت‌فون‌ها دست و پا کرد. پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو نه‌تنها ظاهر متفاوتی را نسبت به تمامی تولیدات پیشین گوگل به معرض نمایش می‌گذاشتند بلکه در هر دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز موفق ظاهر شده و در رقابت بر سر قیمت نیز شرایط اغلب بهتری را نسبت به رقبا ارائه می‌کردند. گوگل در این نوبت با تکیه بر این فرمول موفقیت‌آمیز و پرهیز از ایجاد تغییرات انقلابی در پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو به ارتقاء امکانات و کیفیت دو پرچمدار خود بسنده کرده است.

با توجه به شباهت‌های Pixel 7 و Pixel 7 Pro، به‌صورت همزمان به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت و به موقع خود به اختلاف‌ها و تفاوت‌های این دو مدل می‌پردازیم.

پرچمداران جدید گوگل در نگاه اول تفاوت خاصی با آن‌چه سال گذشته در چنین روزهایی دیده بودیم نداشته و علامت مشخصه اصلی آن‌ها یعنی نوار برجسته دوربین همچنان در بخش پشتی هر دو گوشی حضور دارد. با نگاه دقیق‌تر به این دو گوشی اما به برخی تفاوت‌ها نیز می‌توان اشاره کرد که فلزی شدن نوار در برگیرنده لنزهای دوربین که در Pixel 7 به‌صورت مات و در Pixel 7 Pro به‌صورت براق در نظر گرفته شده است، از آن جمله‌اند. در شاسی آلومینیومی هر دو گوشی از آلومینیوم بازیافتی استفاده شده که درصد آن از لحاظ وزنی در شاسی هر دو دستگاه، 11 درصد و در کل گوشی 19 درصد عنوان شده است. پشت و روی هر دو گوشی با شیشه مقاوم Gorilla Glass Victus پوشیده شده و با استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاومند.

دیگر تفاوت در بخش رویی پیکسل 7 پرو رخ داده که برخلاف پیکسل 6 پرو از صفحه‌نمایش تخت و بدون خمیدگی در آن استفاده شده است. حذف خمیدگی با توجه به ثابت بودن اندازه صفحه‌نمایش طبیعتا به افزایش عرض دستگاه منجر می‌شود جایی‌که عرض 75.9 میلی‌متری پیکسل 6 پرو حالا به 76.6 میلی‌متر در پیکسل 7 پرو رسیده است. پیکسل 7 پرو اما با تغییراتی در طراحی و ظاهرا کاهش حاشیه‌های پیرامونی از ارتفاع کم‌تری برابر با 162.9 میلی‌متر برخوردار شده که مقایسه آن با پیکسل 6 پرو دقیقا 1 میلی‌متر کاهش را نشان می‌دهد. ضخامت 8.9 میلی‌متری و وزن 212 گرمی این مدل تغییر خاصی را نسبت به قبل نشان نمی‌دهند.

در پیکسل 7 با توجه به کاهش 0.1 اینچی اندازه صفحه‌نمایش و تغییر ظرفیت باتری انتظار ابعاد و وزن کم‌تری می‌رود و در عمل نیز با همین شرایط روبرو می‌شویم؛ ابعاد این مدل 8.7×73.2×155.6 میلی‌متر است که همگی در مقایسه با ابعاد 8.9×74.8×158.6 میلی‌متری پیکسل 6 کاهش پیدا کرده‌اند. وزن دستگاه نیز 197 گرم اعلام شده که 10 گرم سبک‌تر از قبل است.

پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو در دو رنگ مشکی و سفید با هم اشتراک دارند که نوار پیرامونی و محوطه لنزهای دوربین در آن‌ها به‌ترتیب خاکستری و نقره‌ای در نظر گرفته شده است. این دو مدل اما هریک با یک رنگ اختصاصی نیز عرضه می‌شوند که شامل سبز لیمویی در پیکسل 7 و خاکستری در پیکسل 7 پرو می‌شود. نوار پیرامونی نسخه لیمویی پیکسل 7 به رنگ بژ و در پیکسل 7 پرو طلایی در نظر گرفته شده است.

صفحه‌نمایش Pixel 7 نسبت به Pixel 6 سال گذشته با 0.1 اینچ کاهش ابعاد روبرو شده و از 6.4 اینچ به 6.3 اینچ رسیده است این صفحه‌نمایش البته هنوز نسبت به رقبایی مثل S22 و iPhone 14 ابعاد بیش‌تری دارد و از این رو می‌توان آن را پنلی با اندازه متوسط نامید. فناوری ساخت OLED و وضوح فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 (یا 1080×2400 پیکسل) این صفحه‌نمایش تغییری نسبت به قبل نکرده و همچنان با نرخ رفرشی که حداکثر به تنها 90 هرتز می‌رسد نسبت به تقریبا تمامی رقبای آن (منهای استثنای بزرگی به نام iPhone 14) در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. نگفته پیداست که از فناوری LTPO در این پنل خبری نیست و امکان تغییر اتوماتیک نرخ رفرش بسته به محتوای در حال پخش وجود ندارد. این اما همه ماجرا نیست و حداقل در زمینه روشنایی با یک آپدیت جدید روبرو می‌شویم؛ جایی‌که به‌گفته گوگل حداکثر روشنایی نقطه‌ای این پنل با 25 درصد افزایش به 1,400nits رسیده است. حداکثر روشنایی معمول 1,000 نیتی، کنتراست 1,000,000:1 و پشتیبانی از نمایش محتوای HDR از جمله دیگر مشخصات ذکر شده برای صفحه نمایش پیکسل 7 به‌شمار می‌آیند.

اندازه 6.7 اینچی صفحه‌نمایش در پیکسل 7 پرو تغییری نسبت به پیکسل 6 پرو نکرده و فناوری OLED، وضوح 1440×3120 پیکسلی و نرخ رفرش حداکثر 120 هرتزی نیز به قرار گذشته‌اند. این صفحه‌نمایش همچنان از فناوری LTPO بهره می‌برد که امکان تغییر نرخ رفرش از 10 تا 120 هرتز را بسته به محتوا فراهم می‌کند. حداکثر روشنایی معمول و نقطه‌ای 1,000 و 1,500 نیتی، کنتراست 1,000,000:1 و پشتیبانی از پخش محتوای HDR دیگر مشخصات این صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند.

در حالی‌که در پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو از دوربین‌های سلفی متفاوتی بر بالای صفحه‌نمایش استفاده شده بود، هر دو عضو جدید خانواده پیکسل 7 از یک دوربین سلفی مشترک و متفاوت از قبل بهره می‌برند. دوربین 10.8 مگاپیکسلی این دو گوشی پیکسل‌هایی با ابعاد 1.22 میکرون داشته و در غیبت فوکوس خودکار با دیافراگم لنز f/2.2، میدان دید گسترده 92.8 درجه‌ای را به‌تصویر می‌کشد. این دوربین از برداشت ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند. نکته جالب در مورد این دوربین سلفی پشتیبانی آن از تشخیص چهره برای بازگشایی قفل صفحه‌نمایش است که از پیکسل 4 به این سو در گوشی‌های پیکسل دیده نشده است. گوگل استفاده از این قابلیت را البته برای همه اپلیکیشن‌ها مجاز ندانسته و در کاربری‌های حساس‌تر، کاربران را ملزم به استفاده از سنسور اثر انگشت دقیق‌تر و ایمن‌تر درون صفحه‌نمایش می‌کند.

در بخش پشتی پیکسل 7 ظاهرا از همان مجموعه دوربین‌های دوگانه پیشین شامل دوربین اصلی و دوربین اولتراواید استفاده شده و در پیکسل 7 پرو نیز با حضور دوربین اصلی، دوربین اولتراواید و دوربین تله‌فتو با رزولوشن‌های یکسان نسبت به قبل، در نگاه اول تفاوتی دیده نمی‌شود. این شرایط اما حداقل در نسخه پرو متفاوت بوده و به تفاوت‌های تعیین‌کننده‌ای در این قسمت می‌توان اشاره کرد. دوربین اصلی پیکسل 7 همچنان همان 50 مگاپیکسلی 1/1.31 اینچی سابق مجهز به OIS و دیافراگم لنز f/1.85 است که پیکسل‌های 1.2 میکرونی آن در یک ترکیب 4 در 1 به 2.4 میکرون در وضوح 12 مگاپیکسلی افزایش ابعاد پیدا می‌کنند. این دوربین در برداشت ویدئو حداکثر به وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه دست پیدا می‌کند. دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 و میدان دید 114 درجه‌ای دومین و آخرین عضو تصویری پیکسل 7 است که مثل قبل از فوکوس خودکار در آن خبری نیست.

پیکسل 7 پرو تغییری در دوربین اصلی اعمال نکرده و ظاهرا با همان دوربین 50 مگاپیکسلی 1/1.31 اینچی پیشین مجهز به OIS با پیکسل‌های 1.2 میکرونی و فیلم‌برداری 4K/60fps روبرو هستیم که از فوکوس خودکار لیزری بهره می‌برد. این اما تنها شباهت مجموعه دوربین‌های پیکسل 7 پرو به پیکسل 6 پرو بوده و دو دوربین دیگر یعنی واحد اولتراواید و تله‌فتو تنها روی کاغذ به قبل شباهت دارند. دوربین اولتراواید این گوشی اگرچه همچنان 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1.25 میکرونی و دیافراگم لنز f/2.2 است اما این بار از فوکوس خودکار پشتیبانی کرده و علاوه بر تصاویری با میدان دید گسترده 125.8 درجه‌ای می‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های ماکرو (از فاصله بسیار نزدیک) نیز استفاده کرد. دوربین تله‌فتو نیز بر همین منوال با این‌که هنوز 48 مگاپیکسلی‌ست اما محدوده زوم آن افزایش پیدا کرده و با فاصله کانونی بیش‌تر حالا از 5 برابر زوم اپتیکال پشتیبانی می‌کند. پیکسل‌های این دوربین البته کوچک‌تر شده و از 0.8 میکرون به 0.7 میکرون رسیده‌اند. دیافراگم لنز f/3.5 و قابلیت Super Res Zoom برای ارتقاء دیجیتالی محدوده زوم از دیگر قابلیت‌های این دوربین به حساب می‌آیند.

اما به‌نوعی مهم‌ترین تغییر پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو در بخش پردازشی آن با حضور چیپ‌ست جدید Tensor G2 به‌عنوان جایگزینی برای Tensor پیشین رخ داده است؛ این پروسسور که در ابتدا تصور می‌شد با فرایند 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده اما با اطلاعات جدید ظاهرا مشخص شده که همچنان 5 نانومتری‌ست از دو هسته سطح بالای Cortex-X1 و چهار هسته سطح پایین A55 بهره می‌برد و دو هسته میانی آن از Cortex-A76 قبلی به Cortex-A78 تغییر پیدا کرده است. فرکانس هسته اصلی Cortex-X1 این چیپ‌ست نیز از 2.8 به 2.85 گیگاهرتز رسیده است. در بخش گرافیکی این چیپ‌ست اما با تغییر کاملا جالب‌توجه‌‌ای روبرو می‌شویم جایی‌که گرافیک 20 هسته‌ای Mali-G78 چیپ‌ست سال قبل حالا به یک گرافیک 10 هسته‌ای Mali-G710 تبدیل شده که دستاورد گرافیکی نسبتا جدیدی از شرکت Arm در این کلاس به‌حساب می‌آید. این گرافیک در تسک‌های یادگیری ماشینی به‌گفته گوگل تا 35 درصد نسبت به قبل بهبود یافته است.

چیپ‌ست Tensor G2 گوگل با وجود آن‌‌که از لحاظ پردازشی روی کاغذ حتی در قیاس با پروسسور دو سال قبل کوالکام یعنی Snapdragon 888 نیز چندان توانمند به‌نظر نمی‌رسد اما در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (حداقل طبق ادعاهای گوگل) موفق ظاهر شده است؛ این پردازنده در مقایسه با نسل قبل آن در انجام تسک‌های یادگیری ماشینی 60 درصد سریع‌تر بوده و 20 درصد انرژی کم‌تری مصرف می‌کند. از جمله این تسک‌ها باید به گزینه Photo Unblur اشاره کرد که در حال حاضر به‌صورت اختصاصی تنها در اختیار پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو قرار داشته و با کمک آن می‌توان نویز و محو شده‌گی تصویر را از عکس‌هایی که حتی سال‌های قبل با هر دوربینی گرفته شده‌اند تا حدودی برطرف کرد. چیپ امنیتی Titan M2 نیز طبق معمول در ساختار هر دو گوشی تعبیه شده است.

پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو از توانایی‌های هوش مصنوعی Tensor G2 به‌خصوص در بخش دوربین و تصویربرداری این دو گوشی استفاده فراوانی کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به Cinematic Blur برای ساخت ویدئوهای حرفه‌ای، Real Tone برای رندر دقیق توناژهای پوستی مختلف حتی در حالت شب و Guided Frame برای کمک به افراد دارای مشکلات بینایی برای گرفتن سلفی‌های بی‌نقص از طریق راهنمایی‌های صوتی و لرزشی اشاره کرد. چیپ G2 همچنین برای به‌دست آوردن نتایج دلخواه در برخی از مدهای تصویربرداری این دو گوشی از جمله Super Res Zoom، حالت Pro، برداشت Night Sight و Face Unblur نیز به‌کار می‌رود.

حافظه رم در پیکسل 7 همچنان 8 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 غیر قابل ارتقاء دارد. در پیکسل 7 پرو حافظه رم مثل قبل 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 در نظر گرفته شده و حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء آن نیز از بین سه گزینه 128، 256 یا 512 گیگابایت (از نوع UFS 3.1) قابل انتخاب است.

ظرفیت باتری در پیکسل 7 با یک تغییر سوال‌برانگیز از 4,614 میلی آمپر ساعت به 4,355mAh رسیده که چیزی نزدیک به 5.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. گوگل البته هنوز به این باتری امیدوار بوده و دوام آن را در یک استفاده تعریف شده، «فراتر از 24 ساعت» عنوان می‌کند. این دوام به‌گفته گوگل در صورت استفاده از حالت Extreme Battery Saver به 72 ساعت نیز قابل افزایش است. در پیکسل 7 پرو اما تغییری در ظرفیت باتری مشاهده نمی‌کنیم و همان باتری نسبتا حجیم 5 هزار میلی آمپر ساعتی در این‌جا نیز به‌کار گرفته شده و همان دو گزاره پیشین در مورد عمر باتری یعنی 24 ساعت در حالت عادی و 72 ساعت در حالتExtreme Battery Saver برای پیکسل 7 پرو نیز تکرار شده است. در جعبه هیچ‌یک از این دو گوشی از شارژر خبری نیست اما در صورت لزوم می‌توان شارژر 30 واتی گوگل با پشتیبانی از USB-PD 3.0 را به‌صورت جداگانه برای آن تهیه کرد. این شارژر به‌گفته گوگل در عرض 30 دقیقه ذخیره شارژ باتری در هر دوی این گوشی‌ها را از 1 به 50 درصد ارتقاء می‌دهد. هر دوی این مدل‌ها همچنین از شارژ بی‌سیم بر پایه فناوری Qi پشتیبانی کرده و امکان شارژ بی‌سیم معکوس نیز برای آن‌ها فراهم است.

پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو از یک سیم‌کارت فیزیکی نانو و یک سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) برخوردار بوده و از 5G در هر دو شبکه mmWave و sub-6GHZ پشتیبانی می‌کنند. وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی، NFC و پورت USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.2 Gen 2 دیگر گزینه‌های اتصال آن را تشکیل می‌دهند. این دو گوشی به اسپیکرهای استریو و سه میکروفون مجهز بوده و طبیعتا از جک 3.5 میلی‌متری هدست در آن‌ها خبری نیست.

Google Pixel 7 و Pixel 7 Pro با اندروید 13 همراه با تضمین آپدیت سیستم‌عامل برای 3 سال و دریافت آپدیت‌های امنیتی برای 5 سال از هفته آینده 13 اکتبر (21 مهر 1401) به بازار 17 کشور اروپایی، آمریکایی و آسیایی عرضه می‌شوند. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه پیکسل 7 در بازار آمریکا 599 دلار بوده که این قیمت در بازارها بریتانیا به 599 پوند و در بازار دیگر کشورهای اروپایی به 649 یورو می‌رسد. پیکسل 7 پرو نیز در بازار آمریکا با قیمت 899 دلار به‌فروش خواهد رسیده و برای تهیه آن در بازارهای اروپایی و بازار بریتانیا به‌ترتیب باید 899 یورو و 849 پوند پرداخت کرد. این توضیح نیز جالب توجه به‌نظر می‌رسد که ظاهرا به خریداران پیکسل 7 پرو در برخی بازارها همچون فرانسه و آلمان یک ساعت پیکسل واچ یا یک هدست Pixel Buds Pro به‌صورت رایگان تعلق می‌گیرد و خریداران پیکسل 7 نیز امکان تهیه رایگان Pixel Buds Pro یا یک تخفیف 219 یورویی روی پیکسل واچ را خواهند داشت.


به روزرسانی - قیمت گوگل پیکسل 7 و گوگل پیکسل 7 پرو در بازار ایران

گوشی گوگل Pixel 7 به بازار ایران راه یافته.

گوشی گوگل Pixel 7 Pro نیز در بازار ایران موجود است.

شما می توانید با مراجعه به صفحات فروشندگان و قیمت گوشی گوگل Pixel 7 و فروشندگان و قیمت گوشی گوگل Pixel 7 Pro از قیمت عرضه این گوشی ها در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Google