گزارش IDC از بازار جهانی تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها در سال 2022 - پایانی بر دو سال رشد متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی IDC در روز جمعه 3 فوریه 2023 (14 بهمن 1401) گزارش جدید خود را از بازار تبلت‌ها و کامپیوترهای کروم‌بوک در سه‌ماهه چهارم و کل سال 2022 منتشر کرد. مطابق این گزارش در فصل پایانی سال 2022 در مجموع 45.7 میلیون تبلت وارد بازار شده که در مقایسه با سال قبل تقریبا بدون تغییر مانده است. با نگاهی به کل سال 2022 اوضاع تغییر کرده و با کاهش 3.3 درصدی نقطه پایانی بر دو سال رشد بی‌وقفه در این رده گذاشته شده است. میزان عرضه در این رده البته همچنان از سطح پیش از پاندمی کرونا بالاتر قرار دارد. کروم‌بوک‌ها شرایط عرضه ضعیف‌تری داشته و هم در مقیاس فصلی و هم در بازه سالیانه با افت شدیدی روبرو شده‌اند.

تبلت‌ها که زمانی بیش‌تر از همه چیز برای کاربردهای سرگرمی و مولتی‌مدیایی به‌کار گرفته می‌شدند حالا در کارکردهای تجاری نقش پر رنگ‌تری را بر عهده گرفته‌اند تا جایی‌که از نگاه IDC موفقیت برندهای مختلف در مواجهه با موج رو به گسترش رکود اقتصادی و اشباع بازار در گرو تمرکز بر بخش تجاری خواهد بود.

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj) تحلیلگر ارشد IDC در رابطه با بازار تبلت می‌گوید: «ما در حال حاضر در میانه پویایی [یک] بازار در حال تغییر هستیم. در حالی‌که مقرون به‌صرفه بودن و سادگی استفاده همچنان به‌عنوان برخی از عوامل کلیدی پیش‌برنده برای حفظ این بازار مطرح هستند، مشتریان نیز ارزیابی اهمیت دستگاه‌های با مشخصات بالاتر هنگام تصمیم‌گیری برای خرید را آغاز کرده‌‌اند. در نتیجه فروشندگان باید روی توسعه سبد کالای تبلت خود متمرکز شوند.» از نگاه این تحلیلگر IDC، در سال 2022 همچنین شاهد ورود برخی بازیگران جدیدی مثل شیائومی و اوپو به این بازار بودیم که تجربه کاربری افراد در این کلاس را با ارائه یک راه‌کار جامع اتصال با دیگر دیوایس‌های خود غنی‌تر ساخته‌اند. در شرایط متغیر این بازار بازنگری سبد کالا برای جلب نظر کاربران عادی و بخش‌های آموزشی و کارکردهای سازمانی از اهمیت دو چندانی جهت افزایش تقاضا برخوردار شده است.

Xiaomi Redmi Pad

اپل و سامسونگ همچنان سلاطین بلامنازع دنیای تبلت در هر دو مقیاس فصلی و سالیانه بوده و با وجود آن‌که اختلاف مابین این دو به‌اندازه‌ای‌ست که به‌هیچ عنوان نمی‌توان سامسونگ را به‌عنوان تهدیدی برای اپل مطرح کرد اما خود سامسونگ نیز در مقایسه با رده‌های پایین‌تر این لیست جایگاه بسیار بالاتری دارد. بر همین اساس مقام‌های اول و دوم ارائه‌‌کننده تبلت در فصل چهارم و کل سال 2022 بیش از نیمی از بازار و فراتر از آن را در اختیار داشته و سهم اندک باقی مانده بین تمامی برندهای کوچک و بزرگ دیگر توزیع شده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه چهارم سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

شرکت اپل در سه‌ماهه چهارم سال 2022 با معرفی سه تبلت iPad Pro 12.9 2022 ،iPad Pro 11 2022 و iPad 2022 بازار پر حرارتی را به‌خصوص در فصل تعطیلات رقم زده و مطابق گزارش اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 تنها زیر مجموعه سخت‌افزاری اپل بود که نسبت به سال قبل با رشد درآمد روبرو شد. این عملکرد مثبت در گزارش IDC از بازار تبلت در سه‌ماهه چهارم نیز منعکس شده؛ جایی‌که میزان عرضه اپل در این بازه زمانی به‌یک باره از 17.5 میلیون سال قبل با رشدی 28.8 درصدی به 22.5 میلیون افزایش یافته و سهم بازار این شرکت از 38.3 درصد به 49.2 درصد رسیده است. به‌بیان دیگر در این دوره تقریبا از هر دو تبلت عرضه شده به بازار یکی از آن‌ها برند اپل را در پشت خود دیده است. اپل در کل سال 2022 عملکرد ملایم‌تری داشته و با عرضه 61.8 میلیون آی‌پد رشد 7 درصدی و سهم بازار 38 درصدی را نشان می‌دهد. اپل تنها برندی‌ست که در کل سال 2022 با عرضه مثبت روبرو بوده و همه دیگر برندهای دیگر کاهش عرضه را تجربه کرده‌اند.

Apple iPad 2022

عرضه تبلت‌های سامسونگ در سه‌ماهه چهارم با رشد 7.1 درصدی از 7.2 به 7.7 میلیون دستگاه رسیده و سهم بازار این شرکت نیز با تغییر از 15.8 به 16.8 درصد رشد نسبتا قابل‌قبولی را نشان می‌‌دهد. IDC دلیل موفقیت سامسونگ در این رده را تلاش‌های ادامه‌دار در مدیریت موثر منابع به‌خصوص برای انجام چندین پروژه در منطقه آسیا/اقیانوسیه (به‌جز ژاپن و چین) و اروپای غربی می‌داند. تمرکز سامسونگ بر تبلت‌های پیشرفته و اصطلاحا پریمیوم نیز از نگاه IDC به ارتقاء حجم عرضه این شرکت کمک کرده است. سامسونگ موفق به حفظ نرخ رشد خود مثبت خود برای کل سال 2022 نشده و حجم عرضه آن با تنزل 0.8 درصدی به 30.3 میلیون دستگاه رسیده است. این کاهش عرضه البته همچنان به‌دلیل شرایط بحرانی‌تر رقبا نه‌تنها سهم بازار این شرکت را کم نکرده بلکه آن را از 18.2 به 18.6 درصد رسانده است.

Samsung Galaxy Tab S8 Ultra

برای آمازون به‌عنوان دارنده جایگاه سوم این لیست با این‌که سه‌ماهه چهارم معمولا بهترین فصل عرضه این شرکت محسوب می‌شود اما در عمل دو فروش Prime Day در کل سال نیز نقش پر رنگی در ارتقاء فروش این شرکت بازی نکرده و عرضه تبلت‌های آن به‌دلیل کاهش تقاضا از سمت خریداران با افت شدیدی به‌خصوص در سه‌ماهه چهارم روبرو شده است؛ آمازون در فضل پایانی 2022 تنها 2.5 میلیون تبلت را وارد بازار کرده که نسبت به 3.6 میلیون سال قبل افتی 31.1 درصدی داشته و سهم بازار آن نیز از 7.9 به 5.4 درصد رسیده است. در مقیاس 12 ماهه شرایط این شرکت بهتر بوده و 16 میلیون تبلت عرضه شده آن تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته ندارد. این شرکت 9.8 درصد از بازار تبلت‌ها در سال 2022 را در اختیار دارد که نسبت به 9.6 درصد سال قبلی کمی بهبود یافته است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

لنوو و هواوی هریک با عرضه 2.3 میلیونی مشترکا در جایگاه چهارم برترین ارائه‌کنندگان تبلت در سه‌ماهه پایانی 2022 جای گرفته‌اند اما اوضاع این دو با هم متفاوت بوده و در حالی‌که لنوو با پایان یافتن چندین پروژه تجاری در مسیر کاهش عرضه قرار دارد اما هواوی با وجود تمامی مشکلات و سختی‌های پیش رو با تمرکز روی بازاریابی تبلت‌های بزرگ در بازار اصلی خود یعنی چین شرایط بهتری را به‌نمایش می‌گذارد. لنوو در مقیاس سالیانه با عرضه 11.6 میلیونی و سهم بازار 7.1 بالاتر از هواوی قرار می‌گیرد و این در حالی‌ست که هواوی با عرضه 9.1 میلیونی و سهم بازار 5.6 درصدی در جایگاه پنجم قرار دارد. هردوی این شرکت‌ها البته سال 2022 را با عرضه کم‌تری نسبت به سال قبل به‌پایان رساندند اما میزان این کاهش عرضه برای لنوو 34.6 درصد (یعنی بالاترین افت در بین پنج برند عرضه‌کننده تبلت) بوده و هواوی با تنها 7 درصد کاهش عرضه روبرو شده است.

Huawei MatePad Pro 11

در رده کروم‌بوک شرایط بسیار بحرانی‌تر بوده و در حالی‌که در فصل چهارم 2022 با کاهش 24.3 درصدی در عرضه روبرو می‌شویم میزان این افت در کل سال 2022 به 48 درصد می‌رسد!

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

تمامی سازندگان کروم‌بوک در این گزارش به‌جز HP‌ (که در سه‌ماهه چهارم با ارتقاء عجیب 116 درصدی روبرو شده) هم در فصل چهارم و هم درکل سال 2022 با افت دو رقمی روبرو شده‌اند و همین شرکت HP نیز در کل سال 2022 با قرار گرفتن در جایگاه چهارم شاهد بالاترین افت عرضه یعنی 65.6 درصد بوده است. جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) مدیر تحقیقاتی IDC اما به آینده این بازار امیدوار بوده و از فروکش کردن موجودی انبارهایی که در طول سال ایجاد شده بود به‌عنوان فاکتوری برای بازگشت احتمالی به شرایط نرمال یاد می‌کند. وی البته هرگونه کشش به‌سمت کروم‌بوک‌ها خارج از بخش آموزشی را با توجه به رکود اقتصادی و جایگزین شدن تبلت‌ها و PCها با کروم‌بوک‌ها متحمل ضرر می‌داند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا