گزارش IDC از بازار تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه دوم 2022- افزایش ناچیز 0.15 درصدی در عرضه تبلت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/5/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، آی دی سی IDC ، کروم بوک Chromebook ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز جمعه 29 جولای سال جاری میلادی (7 مرداد 1401) گزارش خود را از بازار جهانی تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه دوم 2022 منتشر کرد. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که عرضه تبلت در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2022 تغییر قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته و با افزایش اندک 0.15 درصدی از 40.4 میلیون به 40.5 میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که تعداد کروم‌بوک ارائه‌شده در این دوره با 51.4 درصد کاهش سالانه حدود 6 میلیون واحد بوده است. بر اساس این گزارش، آمازون تنها تولیدکننده تبلت در فهرست 5 سازنده برتر به شمار می‌رود که رشد مثبت سالانه (دقیقاً 26.92 درصد) را از نظر میزان عرضه تجربه کرده است.

مطابق تحلیل کارشناسان IDC، سهولت استفاده از این دسته محصولات در پروژه‌های آموزشی و چندین مورد فروش ویژه، از جمله در فستیوال خرید آنلاین چین در روز 18 ژوئن مشهور به 618 یا روز موسوم به Prime Day آمازون در ایالات متحده، عرضه‌‌ای بیش از انتظار را در این دوره سه‌ماهه در پی داشته است. از سوی دیگر، فروشندگان تازه‌وارد این بازار همچون شیائومی، اوپو، ویوو و ریلمی فراتر از انتظار عمل کرده‌اند و همین امر نیز به رشد بازار تبلت‌های اندرویدی در سه‌ماهه گذشته یاری رسانده است.

در همین حال همان طور که اشاره شد، کروم‌بوک‌ها با کاهش 51.4 درصدی نسبت به سال گذشته، عرضه حدود 6 میلیون دستگاه را در سه‌ماهه دوم تجربه کرده‌اند. روندی که از قبل پیش‌بینی شده بود و افزایش موجودی این گروه محصولات، در کنار کاهش تقاضا در بخش آموزش، چشم‌انداز این بخش را تا حدودی تیره ساخته بود. هرچند با وجود این دشواری‌ها، حجم عرضه کروم‌بوک هنوز از سطح پیش از آغاز همه‌گیری کرونا بالاتر است.

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیل‌گر ارشد پژوهشی بخش ردیابی محصولات مصرفی و موبایل در IDC در این باره می‌گوید: «بازار تبلت با وجود فشارهای تورمی، مسائل ژئوپلیتیکی و ادامه محدودیت‌ها در چین به سبب کرونا، بهتر از انتظار عمل کرده است». از نگاه او، ادامه تقاضا برای تبلت‌ها‌ به‌عنوان جایگزین ارزان‌تر رایانه‌های شخصی و استراتژی توزیع موفق بسیاری از فعالان این حوزه برای عرضه گسترده تبلت‌ و تأمین کامل دستگاه‌های مورد نیاز برای چندین پروژه آموزشی از جمله عواملی به شمار می‌روند که باعث حفظ روند رشد بازار تبلت‌ها در سه‌ماهه اخیر شده است. به علاوه، افزایش دستگاه‌های جداشدنی ارزان‌قیمت، به‌ویژه از سوی شرکت‌های تازه‌وارد در مناطقی مانند آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن و چین) که از این محصولات برای اهداف آموزشی استفاده می‌کنند، رشد عرضه را در این مناطق به دنبال داشته است.»

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی IDC در بخش ردیابی دستگاه‌‌های مصرف‌کننده و موبایل، در حالی که عرضه کروم‌بوک در چند فصل گذشته روندی کاهشی داشته است، هنوز فرصت‌هایی که همه‌گیری کرونا برای ایجاد تغییر مثبت در پذیرش این محصولات ایجاد کرده، به قوت خود باقی است. از دید او، نیاز به یادگیری از راه دور سبب شده برنامه‌های مدارس در جهت تأمین یک PC برای هر دانش‌آموز، تسریع شود. امری که احتمالاً در آینده نیز ادامه خواهد داشت و حتی در صورت کاهش عرضه رایانه‌های شخصی، فروش کروم‌بوک در سطوح بالاتر باقی خواهد ماند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

مطابق گزارش IDC در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2022، اپل بزرگ‌ترین فروشنده تبلت در جهان بوده و با عرضه 12.6 میلیون دستگاه تبلت، حدود 31 درصد از بازار را در اختیار داشته است. پس از غول آمریکایی نیز شرکت‌های سامسونگ با ارائه 7.3 میلیون واحد تبلت و سهم بازار 18.1 درصدی و آمازون با عرضه 5.5 میلیون کیندل و 13.6 درصد از سهم بازار، دو جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در میان پنج شرکت برتر، لنوو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 25.67 درصدی را تجربه کرده و با عرضه 3.5 میلیون دستگاه تبلت و 8.7 درصد از سهم بازار، به رتبه چهارم سقوط کرده است. هواوی هم با داشتن 5.3 درصد از سهم بازار و ارائه 2.1 میلیون تبلت، در رتبه پنجم این فهرست ایستاده است. این در حالی است که 23.3 درصد باقیمانده نیز در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار دارد.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه دوم سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

در میان شرکت‌های اصلی تولیدکننده کروم‌بوک هم Dell با وجود کاهش سالانه 15.5 درصدی، با 25.5 درصد از سهم بازار و 1.5 میلیون واحد عرضه موقعیت پیشتاز را در اختیار دارد. پس از این شرکت نیز گروه Acer با عرضه 1.3 میلیون دستگاه کروم‌بوک در جایگاه دوم و لنوو با ارائه 1.2 میلیون واحد از این محصولات در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. پس از این سه کمپانی، HP با نهصد هزار دستگاه عرضه و 78.6 درصد کاهش سالانه به جایگاه چهارم رسیده و سامسونگ هم با چهارصد هزار واحد فروش و 6.2 درصد از سهم بازار جایگاه پنجم را از آنِ خود ساخته است.

منبع : IDC