گزارش IDC از بازار تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2022 – افت بازار در نتیجه وضعیت نابه‌سامان اقتصادی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه پژوهشی IDC روز دوشنبه 31 اکتبر 2022 (9 آبان 1401) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2022 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه اخیر 38.6 میلیون دستگاه تبلت در دنیا عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.8 درصد کاهش داشته و این پنجمین افت متوالی بازار جهانی تبلت‌ها محسوب می‌شود. گفتنی‌ست، عرضه کروم‌بوک نیز در سه‌ماهه سوم با افت سالانه 34.4 درصدی بالغ بر 4.3 میلیون دستگاه گزارش شده است. طبق داده‌های IDC، کمپانی اپل با اختلاف زیاد نسبت به سامسونگ در جایگاه نخست عرضه‌کنندگان تبلت قرار داشته و رتبه نخست عرضه کروم‌بوک نیز به ایسر تعلق می‌گیرد.

پیش از این، مشکل بازار تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها، صنایعی بود که با محدودیت تأمین مواجه بودند. اما در حال حاضر، مشکل کنونی این بازار کمبود تقاضاست. به گفته کارشناسان IDC، بلاتکلیفی‌های اقتصادی موجب کاهش هزینه برای خرید این دیوایس‌ها در بخش‌های مصرفی و آموزشی شده و همین امر تقاضا برای این محصولات را پایین آورده است. البته باید اعتراف کنیم که پس از دوران کرونا، موارد استفاده از تبلت‌ها بیشتر شده است؛ از نقش تبلت در محل کار گرفته تا استفاده از آنها در آموزش‌های حضوری و از راه دور، تفریحات و حتی تحول دیجیتال.

فروشندگان چینی همچنان به عملکرد خوب خود در بازارهای نوظهور ادامه می‌دهند؛ جایی که عمده تقاضا به دیوایس‌های رده‌پایین مربوط می‌شود. در میان تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه از سوی بسیاری از کمپانی‌ها، برندهای چینی (مثل هواوی) از این فرصت استفاده کرده و توانستند عملکرد مناسبی را در بازار روسیه به نمایش بگذارند. گفتنی‌ست، ظهور برندهای چینی مثل ریلمی، شیائومی، اوپو و سایرین – که دیوایس‌های خود را با قیمت‌های نسبتا پایین عرضه می‌کنند – رقابت شدیدی را در بازار تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های رده‌پایین به دنبال داشته است. البته این موفقیت‌ها در مجموع نتوانست افت کلان فروشندگان اصلی تبلت را خنثی کند.

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر پژوهشی ارشد در IDC، در توصیف وضعیت کنونی بازار می‌گوید: «پس از رشد خیره‌کننده در سال های 2020 و 2021، افت بازار تبلت در سال 2022 قابل پیش‌بینی بود.» به گفته ناتاراج، در حال حاضر بازار نه تنها به کاهش تقاضا دچار شده، بلکه برخی ناملایمات ناشی از اقتصاد کلان را نیز تجربه می‌کند. با وجود اینکه بیشتر تبلت‌های اندرویدی و کروم‌بوک‌ها قیمت چندان بالایی ندارند، در حال حاضر شاهد آن هستیم که مشتریان – حتی در رده پایین بازار نیز – نسبت به قیمت‌ها نگران‌اند. ناتاراج این پدیده را عمدتا به نگرانی‌های فزاینده اقتصادی نسبت می‌دهد.

به باور رایان ریث (Ryan Reith)، معاون بخش بررسی فصلی دیوایس‌های مصرفی و موبایل در IDC، چالش‌های متعددی در صنعت تولید کروم‌بوک ها دیده می‌شود که همه آنها الزاما به دلیل محدودیت‌های این پلتفرم نیست. شکی نیست که کروم‌بوک‌ها همچنان به نقش اساسی خود در رایانش شخصی ادامه داده و در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های کنونی، رشد نفوذ این دیوایس‌ها در بین کاربران قابل تحسین خواهد بود. اما با توجه به اینکه این صنعت کامپیوتر خود را با شرایط جدید زندگی ما سازگار می‌کند، رشد یادشده در بازار کروم‌بوک‌ها همچنان محدود خواهد بود. در حال حاضر، شاهد آن هستیم که بسیاری از برندهای بزرگ PC، حول فرصت‌های موجود در PCهای ویندوزی اولویت‌بندی می‌کنند. لذا با توجه به اینکه کروم‌بوک‌ها از پشتیبانی کافی در زمینه تأمین برخوردار نیستند، رشد بازار این محصولات همچنان با کندی پیش می‌رود.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای مختلف در بازار تبلت‌ و کروم‌بوک طی سه ماهه سوم سال 2022:

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه سوم سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

کمپانی اپل در فصل اخیر 14.5 میلیون دستگاه آی‌پد را وارد بازار کرد و با در اختیار گرفتن 37.5 درصد از سهم بازار موفق شد رتبه نخست عرضه تبلت در دنیا را به نام خود کند. پس از اپل، سامسونگ با اختلاف زیادی (کسب 18.4 درصد از سهم بازار با عرضه 7.1 میلیون دستگاه تبلت) در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. آمازون، لنوو و هواوی نیز به‌ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص می‌دهند. نکته قابل توجه در این رده‌بندی آن است که هواوی تنها برندی بوده که عرضه تبلت‌هایش در فصل اخیر با رشد سالانه 2 درصدی همراه بوده و چهار برند برتر دیگر، همگی افت سالانه را تجربه کردند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

در بین سازندگان کروم‌بوک نیز، همان طور که گفته شد، ایسر با عرضه 1 میلیون دستگاه و کسب 23.9 درصد از سهم بازار در صدر جدول قرار داشته و برندهای دل، اچ‌پی، لنوو و سامسونگ به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم می‌ایستند. جالب است بدانید، لنوو و سامسونگ تنها برندهایی هستند که نامشان در هر دو رده‌بندی پنج برند برتر (هم تبلت و هم کروم‌بوک) به چشم می‌خورد. افت سالیانه دو رقمی تمامی برندهای برتر سازنده کروم‌بوک نیز دیگر نکته جالب‌توجه این جدول است.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا