IDC و Strategy Analytics: اپل، سامسونگ و آمازون، شرکت‌های برتر سازنده تبلت در سه‌ماهه نخست 2022

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، مایکروسافت Microsoft ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی IDC در روز جمعه 29 آوریل سال جاری میلادی (9 اردیبهشت 1401)، عرضه جهانی تبلت در سه‌ماهه منتهی به مارس 2022 با 3.9 درصد افت سالانه به دلیل کاهش تقاضا به 38.4 میلیون دستگاه رسیده است. اگر چه این میزان همچنان از مقدار عرضه تبلت پیش از آغاز همه‌‌گیری کرونا بیش‌تر است، اما کاهش نرخ رشد، از بازگشت بازار به روند عادی و فصلی حکایت دارد. به علاوه، موج تهاجمی خرید دستگاه‌ها در سال‌ 2020 و 2021 سبب شده که بسیاری از کاربران، تبلت‌هایی که به تازگی خریداری کرده‌اند را حفظ کنند و به تهیه دستگاه جدید نپردازند.

طبق گزارش IDC، در حالی که اشباع شدن بازارهای بالغ سبب افت کلی بازار تبلت‌ها شده، اما عرضه این محصولات در منطقه آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن و چین) به علت سرمایه‌گذاری گسترده در آموزش دیجیتال، در سه‌ماهه نخست امسال همچون دوره‌های پیش صعودی بوده و موفق به ثبت رکورد شده است.

از سوی دیگر، موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics نیز در همین روز گزارش خود را از بازار جهانی تبلت‌ها منتشر کرده است. یافته‌های این گزارش از ادامه داشتن آثار همه‌گیری جهانی کرونا در بازار تبلت‌ها حکایت دارد و نتایج جالب توجه سه‌ماهه اخیر را گواهی بر این امر می‌داند. مطابق گزارش Strategy Analytics، در سه‌ماهه نخست امسال با وجود آن که تولیدکنندگان برای سومین سال پیاپی با محدودیت‌های گوناگونی در زمینه زنجیره تأمین و مسائل لجستیکی ناشی از همه‌گیری رویارو هستند، تقاضای بالا برای تبلت همچنان ادامه یافته است و شرکت‌های سامسونگ، آمازون، مایکروسافت و اپل با نرخ رشد قابل توجه بر چالش‌های پیشِ رو فائق آمده‌اند. البته تحلیل‌گران این موسسه بر این باورند که آغاز درخشان سال 2022 ممکن است کوتاه‌مدت باشد، چرا که محدودیت‌های مجدد مرتبط با کرونا در چین، فشارهای مربوط به تأمین قطعات و همچنین فشار تورمی، در کنار تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، همگی عرضه تبلت در فصل‌های آتی را در معرض خطر قرار می‌دهند.

به گفته آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیل‌گر پژوهشی ارشد موسسه IDC، بازار تبلت‌ به سبب کاهش تقاضا در بازارهای بالغ، در روندی نزولی قرار دارد. اما در عین حال چندین بازیگر جدید به بازارهای نوظهور وارد شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به فروشندگان اسمارت‌فون مانند ریلمی، اوپو و شیائومی اشاره کرد. او در ادامه می‌افزاید: « با آن که در حال حاضر حجم [عرضه این شرکت‌ها] برای به حرکت درآوردن بازار کافی نیست، تقاضای بالا برای تبلت در بازارهای نوظهور از آغاز همه‌گیری کرونا سبب شده که این فروشندگان از حضور کانال‌های موجود خود استفاده کنند تا اکوسیستمی بسازند که در آن مصرف‌کنندگان، همچون [کاربران] اپل، چندین محصول از یک برند را در اختیار داشته باشند».

با این حال، اریک اسمیت (Eric Smith) مدیر بخش رایانش متصل در Strategy Analytics بر این باور است که تقاضا برای تبلت،‌ با وجود کاهش عرضه در سه فصل گذشته، هرگز به طور کامل متوقف نشده است. از نگاه او، مشکل اصلی پیش رویِ تولیدکنندگانی است که چالش دوگانه تقاضای مداوم و محدودیت‌های تأمین کالا را مقابل خود می‌بینند. به گفته اسمیت، کمپانی‌های سامسونگ، آمازون و مایکروسافت با توجه به تمام چالش‌های موجود در سطح کلان، با ارائه سبد جدید محصولات و استراتژی توزیع مناسب، فصل‌ فوق‌العاده‌ای را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. اسمیت بهبود موقعیت اپل از محدودیت‌های مربوط به تأمین قطعات در سه‌ماهه گذشته را قابل توجه می‌داند، چرا که این شرکت به طور متوالی عرضه‌های خود را افزایش داده است؛ امری که در صنعت اسمارت‌فون بی‌سابقه به شمار می‌رود. با این حال از دید او، با توجه به مجموعه عوامل منفی موجود، همچنان باید در انتظار رخدادهای غیرمنتظره باشیم.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه اول سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

گزارش Strategy Analytics نشان می‌دهد که اگر چه سهم بازار تبلت‌های اندرویدی به پایین‌ترین حد خود یعنی 50 درصد رسیده است، اما رقابت میان تولیدکنندگان اندرویدی که به دنبال تصاحب سهم بازار برجای مانده از ردپای کوچک‌تر شده هواوی و کاهش تولید برندهای ناشناخته یا white box هستند، داغ‌تر شده است. لنوو بیش از دو سال با تکیه بر همین استراتژی در حال رشد بوده است، در حالی که شیائومی، آنر، ریلمی، اوپو و حتی نوکیا نیز اخیراً وارد بازار تبلت‌ شده‌اند و پویایی تازه‌ای را در بازارهایی همچون چین و برخی مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا پدید آورده‌اند.

5 فروشنده برتر تبلت در سطح جهانی در سه‌ماهه اول سال 2022

در ادامه مروری داریم بر عملکرد تولیدکنندگان برتر تبلت در سه‌ماهه نخست 2022:

اپل

بر اساس آمار Strategy Analytics، اگر چه عرضه محصولات مبتنی بر iPadOS اپل به فروشندگان واسط یا sell-in در سه‌ماهه منتهی به مارس 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش یافته و به 15.8 میلیون دستگاه رسیده است، اما سهم بازار جهانی این دستگاه‌ها با رشد 1.7 درصدی به 39 درصد ارتقا یافت. از سوی دیگر میزان عرضه ابرشرکت آمریکایی از ژانویه تا مارس 2022 در مقایسه با فصل تعطیلات که اپل به شدت با محدودیت عرضه مواجه بود، 1 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که از دید IDC، اپل در نخستین فصل امسال موفق به عرضه 12.1 میلیون واحد iPad شده و 4.6 درصد افت را به ثبت رسانده است. سهم بازار اپل نیز در آمار IDC از 31.7 درصد سال گذشته تقریبا بدون تغییر به 31.5 درصد رسیده است.

سامسونگ

بر خلاف گزارش IDC که در آن از رشد سالانه 3.5 درصدی سامسونگ خبر داده بود، یافته‌هایStrategy Analytics نشان می‌دهد که کمپانی کره‌ای در سه‌ماهه نخست امسال با 1.2 درصد کاهش نسبت به سال پیش، 8.2 میلیون دستگاه وارد بازار کرده است و توانسته عنوان برترین تولیدکننده اندرویدی تبلت را از آنِ خود سازد. با این حال، سهم بازار غول کره‌ای در این دوره با 1.8 درصد افزایش سالانه به 20 درصد رسیده است.

آمازون

مطابق آمار هر دو موسسه، میزان تبلت عرضه‌شده آمازون در فصل ابتدایی 2022 معادل 3.7 میلیون دستگاه بوده و جایگاه سوم در اختیار این شرکت قرار گرفته است. اما در حالی که Strategy Analytics از کاهش سالانه 1.3 درصدی در میزان عرضه آمازون خبر داده، مطابق داده‌های اولیه IDC، این شرکت با افزایش سالانه 6.3 درصدی تبلت‌های ارائه‌شده، بیشترین میزان رشد را در میان 5 سازنده برتر به خود اختصاص داده است.

لنوو

لنوو در فهرست هر دو موسسه در جایگاه چهارم قرار دارد و 3 میلیون تبلت را روانه بازار کرده است. طبق گزارش Strategy Analytics، میزان عرضه تبلت‌های این شرکت پس از دو سال رشد، بار دیگر کاهش را تجربه کرده‌، اما با وجود بالا گرفتن رقابت حاصل از حضور فروشندگان کوچک‌تر چینی، رتبه چهارم این کمپانی در سطح جهانی همچنان حفظ شده است. البته میزان افت گزارش‌شده IDC و Strategy Analytics با یکدیگر تفاوت دارد چنان که اولی به کاهش سالانه 25.9 درصدی و دومی به کاهش سالانه 20 درصدی در عرضه اشاره کرده است.

هواوی/مایکروسافت

مهم‌ترین تفاوت میان گزارش این دو موسسه به جایگاه پنجمین تولیدکننده برتر تبلت در سه‌ماهه منتهی به مارس 2022 باز می‌گردد؛ جایگاهی که در گزارش IDC از آنِ هواوی شده، در حالی که در گزارش Strategy Analytics در اختیار مایکروسافت قرار گرفته است. بنا بر آمار اولیه IDC هواوی در فصلی که گذشت، 2.2 میلیون تبلت وارد بازار کرده و با 17.2 درصد افت سالانه، 5.8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. یافته‌های Strategy Analytics از آن حکایت دارد که مایکروسافت در دوره زمانی ژانویه تا مارس امسال، خود را در میان 5 برند برتر تولیدکننده تبلت جای داده و با عرضه 1.4 میلیون تبلت و نرخ رشد سالانه 1 درصدی، برای دومین فصل متوالی به رتبه پنجم در سطح جهانی دست یافته است. به گزارش این موسسه، مایکروسافت تنها تولیدکننده در میان پنج شرکت برتر بوده که در فصل اخیر رشد عرضه را تجربه کرده و با 0.4 درصد افزایش، سهم بازار خود را به 3 درصد رسانده است.

IDC در ادامه این گزارش به آمار عرضه کروم‌بوک‌ها هم اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، در نخستین فصل 2022 کروم‌بوک‌ها نیز کاهش سالانه 61.9 درصدی را در میزان عرضه تجربه کرده‌اند. پنج سازنده برتر این فهرست شرکت‌های لنوو، Acer Group ،Dell Technologies، اچ‌پی و سامسونگ را شامل می‌شوند که به ترتیب موفق به عرضه 1.2، 1.2، 1.1، 0.8 و 0.3 میلیون دستگاه کروم‌بوک شده‌اند.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی بخش ردیابی موبایل و دستگاه‌های مصرفی در IDC در خصوص کروم‌بوک‌ها می‌گوید: «کاهش [عرضه] کروم‌بوک‌ها با توجه به انباشت موجودی به سبب کاهش تقاضا در چند فصل گذشته تعجب‌آور نیست. از این رو اگر تغییر عمده‌ای در عرضه روی ندهد، پیش‌بینی می‌کنیم که موجودی [فعلی] با کمک فعالیت[‌های] تبلیغاتی در طول ماه‌های آینده به فروش برسد و با شروع دوباره چرخه خرید [برای کاربردهای] آموزشی، عرضه‌های تازه شروع به افزایش خواهند کرد».

منبع : IDC