اپل به دنبال افزایش 25 درصدی تولید محصولات خود در هند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هند India ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : خبرگزاری رویترز به تازگی و در روز دوشنبه 23 ژانویه سال جاری میلادی (3 بهمن 1401) به نقل از پیوش گویال (Piyush Goyal)، وزیر تجارت هند خبر داده است که کمپانی اپل قصد دارد 25 درصد از تولید خود را به این کشور منتقل کند. در همین راستا، وال استریت ژورنال نیز چندی پیش از برنامه اپل برای انتقال کارخانه‌های تولید محصولات خود از چین به هند و ویتنام خبر داده بود. به گفته گویال در جریان یک کنفرانس تجاری، در حال حاضر حدود 5 تا 7 درصد از محصولات ابرشرکت آمریکایی در هند ساخته می‌شود و هدف آن است که این میزان در آینده 5 برابر شود. البته مقام هندی برنامه زمانی خاصی برای این مساله ارائه نکرده و اپل نیز تاکنون در خصوص اظهار نظر او واکنشی نشان نداده است.

این نخستین بار نیست که چنین تغییری در سطح تولید اپل در هند خبرساز شده است. چنان که پیش از این هم تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان در سپتامبر 2022 برآورد کرده‌ بودند که تا سال 2025 حدود یک‌چهارم از محصولات اپل در خارج از چین تولید خواهد شد؛ رقمی که در حال حاضر تنها 5 درصد است. مطابق این گزارش‌ها، شرکت تایوانی فاکس‌کان نیز در حال افزایش نیروی کار خود در کارخانه حومه شهر چنای (Chennai) هند است و قصد دارد نیروی کار خود را کارخانه آیفون هند طی دو سال آینده چهار برابر کند.

سال گذشته نیز خبرگزاری‌ها گزارش داده بود که هند در حال بررسی انتقال برخی از خطوط تولید آیفون و آی‌پد از چین به این کشور است. با آن که هند در حال حاضر درصد کوچکی از سهم بازار اپل را تامین می‌کند، تیم کوک، مدیرعامل اپل، مدت‌هاست که این کشور پهناور را منطقه‌ای مناسب و دارای پتانسیل برای برنامه‌های آتی شرکت می‌داند.

از سوی دیگر، آشوینی وایشناو (Ashwini Vaishnaw)، وزیر الکترونیک و فناوری اطلاعات هند، نیز اخیرا در توییتی اعلام کرده که صادرات اپل از مبدا هند در دسامبر 2022 به یک میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که غول آمریکایی سال گذشته مونتاژ آیفون 14 را در هند آغاز کرد. در واقع این اولین باری بود که آخرین سری از محصولات در شرف عرضه این کمپانی در هند تولید شدند. البته مسیر مونتاژ آیفون در هند از سال 2017 میلادی آغاز شده است، اما تا همین اواخر تنها نمونه‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر این محصول در هند تولید می‌شدند.

اپل در سالیان اخیر آشکارا به دنبال تنوع بخشیدن به خطوط تولید خود و انتقال آن به خارج از کشور چین بوده است. اکنون به نظر می‌رسد شکنندگی شرایط چین پس از همه‌گیری کرونا و اعتراضات کارگری در بزرگ‌ترین کارخانه آیفون جهان در ژنگژوی چین که توسط فاکس‌کان اداره می‌شود، این روند را سرعت بخشیده است. بنا بر گزارش‌ها، اعتراضات کارگران ژنگژو منجر به کاهش موجودی مدل‌های پرچم‌دار آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس شد، به طوری که زمان تحویل این دو محصول به خریداران به حدود 6 هفته رسید. همچنین شرایط قرنطینه و محدودیت‌های حاصل از کووید و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی میان پکن و واشنگتن از جمله دیگر دلایل اپل برای کاهش اتکا به چین در زمینه تولید محصولات عنوان شده است.

ناگفته نماند که غول کوپرتینوئی قرار است امسال برای نخستین بار فروشگاه‌های اپل را در هند افتتاح کند. این امر بخشی از قراردادی است که اپل با گروه تولیدی تاتا (Tata) در سال گذشته امضا کرده است و مطابق آن یکصد فروشگاه در سراسر این کشور و نخست در شهر بمبئی افتتاح خواهد شد.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا