وال استریت ژورنال از برنامه اپل برای انتقال کارخانه‌های تولید محصولات خود از چین به هند و ویتنام خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : چین China ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : وال‌ استریت ژورنال در روز شنبه 3 دسامبر سال جاری میلادی (12 آذر 1401) طی گزارشی، از برنامه‌ اپل برای شتاب بخشیدن به تولید محصولات خود در خارج از کشور چین خبر داده است. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که کارخانه‌های مونتاژ اولیه آیفون در چین، بارها به دلیل سیاست سختگیرانه دولت کمونیستی این کشور در زمینه همه‌گیری کرونا دچار اختلال شده و به طور خاص در ماه نوامبر با اعتراضات گسترده کارگری در کانون توجه جهانی قرار گرفته است. بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، اپل بیش از همه مایل به انتقال کارخانجات مونتاژ خود به هند و ویتنام است؛ مناطقی که کمپانی آمریکایی از زیرساخت مناسب و زنجیره تأمین گسترده‌ای در آن‌ها برخوردار است.

در حال حاضر برخی مدل‌های قدیمی‌تر آیفون در هند و برزیل تولید می‌شود و ویتنام نیز محل استقرار کارخانه‌های برخی شرکای اپل مانند Luxshare Precision Industry و Inventec است که مونتاژ اولیه برخی محصولات ابرشرکت آمریکایی همچون هدفون‌های AirPods و اسپیکرهای هوشمند HomePod در آن‌ها صورت می‌پذیرد. با این وجود، کارخانه فاکس‌کان چین که عمدتا مسئول مونتاژ آیفون‌های مدل Pro به شمار می‌رود، به لحاظ تاثیر بر کل خط تولید اپل اهمیت بسیاری دارد و کنار گذاشتن یکباره آن به سادگی میسر نیست.

در واقع انتقال خط تولید آیفون به خارج از چین فرآیند پیچیده‌ای است که زمان زیادی می‌طلبد. زیرساخت‌های تولیدی و نیروی کار ارزان‌قیمتی که چین ارائه می‌کند، به دشواری در مناطق دیگر یافتنی است و به همین جهت، تامین نیازهای تولید آیفون نیازمند برنامه‌ریزی مفصل و دقیقی خواهد بود. از این رو انتظار می‌رود اپل بتواند تا حداکثر 40 درصد از تولید آیفون را به کشورهای دیگر منتقل کند. به‌عنوان سندی بر مدعای دشواری انتقال خط تولید اپل از چین به دیگر کشورها می‌توان به گزارشی از بلومبرگ در سپتامبر گذشته استناد کرد که در آن زمان مورد نیاز برای انتقال تنها 10 درصد از ظرفیت تولید اپل به خارج از چین نزدیک به 8 سال تخمین زده شده است!

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، اپل از تامین‌کنندگان خود خواسته است تا فرایند توسعه محصول جدید یاNew Product Development را بیشتر در خارج از چین انجام دهند تا اکوسیستم‌های تولید پیشرفته در کشورهایی مانند هند ایجاد شود؛ خواسته‌ای که در عمل با دشواری‌های بسیاری مواجه است و شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی و روند کند استخدام در اپل از جمله موانع اصلی تحقق آن به شمار می‌رود. توسعه محصول جدید (NPI) به طور کلی تصمیمات و فعالیت‌های یک شرکت از مرحله ایجاد ایده تا ورود محصول به بازار را شامل می‌شود و در مورد اپل به فرایندی اشاره دارد که تیم‌های این شرکت با پیمانکاران در مورد طرح‌های اولیه و نقشه ساخت محصول در یک برنامه تولید کامل و دقیق کار می‌کنند. این فرایند در چین که حجم انبوهی از تأمین‌کنندگان و مهندسان تولید را در خود جای داده، برای اپل آسان بوده است.

رابطه دو طرفه اپل و چین از سال 2016 میلادی و پس از جنگ تجاری آمریکا و چین رو به تیرگی نهاده است. با این حال اپل تا کنون توانسته این شرایط ژئوپلیتیک پیچیده را با آسیب محدود مدیریت کند. اگر چه در کنترل آثار و اختلالات پس از همه‌گیری کرونا چندان موفق نبوده است. با این حال ادامه سیاست‌های چین در زمینه کووید صفر و روش سرکوب‌گرانه دولت این کشور برای مهار کرونا، ظرف دو سال گذشته چندین بار کارخانه‌های تولید آیفون را به تعطیلی کشانده است.

به عنوان نمونه در اوایل نوامبر سال جاری میلادی، کارگران در منطقه‌ای از ژنگژوی چین که با عنوان «شهر آیفون» شناخته می‌شود، به علت استراتژی‌های دولت چین در زمینه سیاست کووید صفر و پرداخت نکردن دستمزد خود دست به اعتراض زدند. در نتیجه این اقدام، اپل به طور جدی هشدار داد که بسته شدن کارخانجات مونتاژ اولیه آیفون در ژنگژو (به عنوان بزرگ‌ترین سازنده آیفون‌های مدل Pro)، تأثیر قابل توجهی بر دسترسی مشتریان به iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max در فصل تعطیلات خواهد داشت. چنان که در حال حاضر، فروشگاه اینترنتی اپل زمان ارسال سفارش‌های جدید iPhone 14 Pro را پس از پایان تعطیلات کریسمس اعلام می‌کند. امری که بر اساس تخمین‌های صورت‌گرفته ممکن است زیانی چند میلیارد دلاری به فروش شرکت در این فصل حیاتی از سال وارد کند.

گفتنی است که در کارخانه فاکس‌کان شهر ژنگژو حدود 300 هزار کارگر برای تولید آیفون و دیگر محصولات اپل کار می‌کنند. به گفته وال استریت ژورنال و به نقل از موسسه پژوهشی کانترپوینت، این کارخانه در یک مقطع زمانی به تنهایی نزدیک به 85 درصد از آیفون‌های مدل Pro را به تولید رسانده است.

در کنار مسائل مرتبط با تولید، رابطه اپل با چین هم تحت نظارت فزاینده‌ای قرار دارد، چنان که غول کوپرتینوئی اخیراً به دلیل ایجاد محدودیت برای کاربران چینی در استفاده از AirDrop (سرویس اشتراک فایل میان کاربران سیستم‌عامل iOS) به عنوان ابزاری که معترضان اغلب برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات انتقادی از دولت چین از آن استفاده می‌کنند، مورد انتقاد واقع شده است.

وال استریت ژورنال در پایان به نقل از مینگ‌چی کو (Ming-chi Kuo)، تحلیل‌گر شناخته‌شده دنیای دستگاه‌های هوشمند، عنوان کرده که هدف بلندمدت اپل افزایش تولید آیفون‌های خود در کارخانجات کشور هند از سطح تک‌رقمی حال حاضر به رقمی در حدود 40 تا 45 درصد است و در عین حال ویتنام را به عنوان مرکزی برای تولید سایر محصولات خود همچون AirPod، اپل‌ واچ و مک‌بوک در نظر دارد.

منبع : WSJ


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا