آشنایی با MIUI 14 – جدیدترین ورژن از رابط کاربری اختصاصی شیائومی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/9/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : رابط کاربری User Interface
واحد خبر mobile.ir : رابط کاربری اختصاصی شیائومی موسوم به MIUI برای نخستین بار در سال 2010 عرضه شد. اکنون پس از گذشت 12 سال، تعداد کاربران فعال ماهانه این پلتفرم به بیش از 564 میلیون نفر رسیده است. اخیرا همزمان با رونمایی از پرچمدارهای جدید شیائومی (یعنی Xiaomi 13 و Xiaomi 13 Pro)، این کمپانی چینی از جدیدترین نسخه رابط کاربری خود با نام MIUI 14 نیز پرده برداشت. شاید این پوسته اندرویدی جدید از لحاظ ظاهری نسبت به ورژن قبلی خود (MIUI 13) تغییر چندانی نکرده باشد، اما شیائومی مدعی شده با اعمال بهینه‌سازی‌ها و تغییر در معماری سیستمیِ پوسته جدید خود، MIUI 14 سریع‌تر و روان‌تر شده و از منابع کمتری استفاده می‌کند.

بهینه‌سازی‌ها

پوسته اندرویدی MIUI 14 محصول ادامه کاری‌ست که شیائومی بیش از دو سال قبل برای بهینه‌سازی و روان‌تر کردن این رابط کاربری آغاز کرده بود. به گفته شیائومی، اجرای MIUI 14 تا 60 درصد روان‌تر از اجرای MIUI 13 در Xiaomi 12S Ultra خواهد بود. همچنین، MIUI 14 به حافظه RAM کمتری نیاز داشته و فضای کمتری از حافظه داخلی را اشغال می‌کند (1.5 گیگابایت یا 23 درصد کمتر از ورژن قبلی). شاید این موارد روی گوشی‌های پیشرفته‌ای مثل Mix Fold 2 به چشم نیاید، اما در گوشی‌های ارزان‌قیمت کاملا محسوس خواهد بود.

در اسمارت‌فون‌های مجهز به MIUI 14، تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرضِ سیستمی (که غیرقابل حذف هستند) به 8 اپلیکیشن کاهش یافته است که عبارتند از تنظیمات، تلفن، Mi App Store، مرورگر، مخاطبین، دوربین، فایل‌ها و پیام‌ها. همچنین، گفته می‌شود اجرای اپلیکیشن‌های دیگر (غیر از اپ‌های شیائومی) نیز سریع‌تر و روان‌تر خواهد بود. نکته جالب دیگر آنکه MIUI 14 می‌تواند به طور خودکار حجم فایلِ سرویس‌هایی که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید را کاهش دهد. به عنوان مثال، فرض کنید یک بازی را روی اسمارت‌فون خود نصب کرده‌، اما تا به حال زیاد با آن کار نکرده‌اید. در این حالت، MIUI 14 با کاهش حجم فایل آن بازی، حافظه در دسترس را بیشتر می‌کند.

ظاهرا شیائومی با تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها وارد همکاری شده تا مطمئن شود که نرم‌افزارهای آنها انرژی کمتری مصرف کنند. البته با توجه به اینکه در حال حاضر درباره ورژن چینی MIUI 14 صحبت می‌کنیم، این سرویس فعلا در داخل چین برقرار است، اما بعید نیست در ورژن گلوبال نیز شاهد چنین قابلیتی باشیم.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها

احتمالا با نوتیفیکیشن‌های سمج (!) سر و کار داشته‌اید و می‌دانید مقاومت این نوتیفیکیشن‌ها در برابر غیرفعال شدن تا چه اندازه زیاد است. این پدیده در MIUI امری نسبتا شایع بوده و کاربران به آن عادت دارند. به عنوان مثال هرگاه یک دستبند هوشمند (مثل Mi Band 7) را به اسمارت‌فون خود متصل می‌کنید، اپلیکیشن Xiaomi Wear نوتیفیکیشنی را ارسال می‌کند که برای حذف آن به ناچار باید آن را با استفاده از کانال‌های نوتیفیکیشن و به صورت دستی حذف کنید. اما این مشکل در MIUI 14 حل شده و این رابط کاربری، رویکرد آسان‌تری را برای حذف چنین نوتیفیکیشن‌هایی ارائه می‌کند: افزودن یک تاگل برای خاموش کردن نوتیفیکیشن‌های دائمی.

امنیت داده‌ها

امروزه یکپارچگی داده‌ها یکی از مسائل امنیتی مهم به شمار می‌رود. شیائومی در MIUI 14 ابزارهای بهتری در زمینه پردازش داده روی خود دیوایس فراهم کرده تا این اطمینان را به کاربران بدهد که داده‌های آنها برای اموری مثل ترجمه یا تبدیل صوت به متن، به سرورهای خارجی فرستاده نمی‌شود. موارد دیگری مثل استخراج متن از عکس و زیرنویس‌گذاری بی‌درنگ ویدئوها در MIUI 14 نیز کاملا در خود دیوایس انجام می‌شود. البته در حال حاضر این قابلیت در ورژن چینی MIUI 14 فعال بوده و صرفا می‌تواند صوت انگلیسی را به متن چینی تبدیل کند. البته احتمال حضور این ویژگی در ورژن بین‌المللی MIUI 14 دور از انتظار نیست.

به گفته شیائومی، قابلیت تشخیص متن، تنها در اسمارت‌فون‌هایی قابل دسترس خواهد بود که در ساخت آنها از تراشه‌های میان‌رده سری 7 کوالکام و بالاتر و همچنین تراشه‌های Helio G80 مدیاتک و بالاتر استفاده شده باشد. زیرنویس‌گذاری ویدئوها نیز به دیوایس‌هایی محدود می‌شود که چیپ‌ست آنها جزو تراشه‌های رده بالای کوالکام باشد.

جابه‌جایی بین دیوایس‌ها

شیائومی جابه‌جایی بین دیوایس‌ها را آسان‌تر کرده است. شیائومی محصولات سخت‌افزاری متنوعی دارد از جمله گوشی هوشمند، تبلت، نوت‌بوک‌های ویندوزی و حتی ای‌یربادهای بی‌سیم. به گفته شیائومی، به لطف MIUI 14 جابه‌جایی بین گوشی و نوت‌بوک و حتی تبلت آسان‌تر شده است. به طریق مشابه، می‌توانید عمل mirroring را بین تبلت و نوت‌بوک انجام دهید (یعنی محتوای تبلت را روی نوت‌بوک مشاهده کنید). نکته جالب‌تر، قابلیت به اشتراک‌گذاری موس و کی‌بورد بین این دو دیوایس است.

شخصی‌سازی

برخی امکانات شخصی‌سازی نیز در MIUI 14 پیش‌بینی شده‌اند، از جمله ویجت‌های جدید، فولدرهای قابل شخصی‌سازی و چهار اندازه مختلف برای آیکون‌ها. همچنین، شیائومی آواتارهای جدیدی با تم گیاهان و حیوانات به این رابط کاربری اضافه کرده که می‌توانند به هوم‌اسکرین نیز اضافه شوند. با توجه به اینکه برخی از این آواتارها، شخصیت‌هایی مشابه انیمیشن تاماگوچی هستند، به نظر می‌رسد این ویژگی هم به بازار داخلی چین اختصاص داشته باشد.

یکی از امکانات کاربردی MIUI 14، امکان ساخت حساب خانوادگی است. به لطف این قابلیت، شما می‌توانید عکس‌ها و سرویس‌های اشتراکی خود در فضای ابری را با حداکثر 9 نفر دیگر به اشتراک بگذارید. به همین ترتیب، اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به سلامتی (که از ساعت هوشمند به دست می‌آید) نیز امکان‌پذیر شده تا افراد خانواده بهتر بتوانند در جریان وضعیت سلامتی یکدیگر قرار بگیرند.

تغییرات Mi Home

می‌رسیم به سرویس Mi Home که تغییراتی کلی در ساختار آن صورت گرفته است. طبق ادعای شیائومی، افزودن و کنترل اجزای خانه هوشمند در MIUI 14 آسان‌تر شده است. شیائومی رابط کاربری جدیدی را برای Mi Home تعریف کرده و قصد دارد برای کنترل محصولات خود دیوایس‌های هوشمند جدیدی (مشابه Nest Hub) به تولید برساند. با توجه به اینکه این دیوایس‌ها ناگزیر باید به دستیار هوشمند شیائومی مجهز باشند، بعید است که در خارج از چین عرضه شوند.

به‌روزرسانی XiaoAi

جالب است بدانید، حتی دستیار هوش مصنوعی شیائومی – یعنی XiaoAi – نیز در MIUI 14 به‌روزرسانی شده و به ورژن 6.0 ارتقاء یافته است. طبق ادعای شیائومی، این دستیار با یاد گرفتن عادت‌های کاربر می‌تواند میان‌برهایی برای پرداخت و کدهای حمل‌ونقل ارائه کند که البته بیشتر مناسب کاربران چینی خواهد بود. یادآورهای چندکارکردی برای برنامه‌ریزی، خانه هوشمند و مسافرت از دیگر قابلیت‌های این دستیار به شمار می‌رود.

زمان عرضه و دیوایس‌های دریافت‌کننده

Xiaomi 13 و Xiaomi 13 Pro نخستین دیوایس‌هایی هستند که در 14 دسامبر (23 آذر) با MIUI 14 عرضه می‌شوند. برنامه زمانی به‌روزرسانی رابط کاربری دیوایس‌های دیگر به MIUI 14 نیز منتشر شده است.

البته این برنامه زمانی مختص دیوایس‌های شیائومی در چین است. به این ترتیب، عرضه جهانی MIUI 14 کمی دیرتر اتفاق خواهد افتاد. لیست دیوایس‌هایی که در ژانویه و آوریل 2023 آپدیت MIUI 14 را دریافت می‌کنند، به این شرح است:

ژانویه 2023:

Xiaomi 12S Ultra

Xiaomi 12S Pro

Xiaomi 12S

Xiaomi 12 Pro

• Xiaomi 12 Pro Dimensity Edition

Xiaomi 12

Xiaomi Mix Fold 2

Redmi K50 Pro

Redmi K50

Redmi K50 Ultra

Redmi K50 Gaming Edition

آوریل 2023:

Xiaomi Pad 5 Pro 12.4

Xiaomi Pad 5 Pro

Xiaomi Pad 5

Redmi Pad