تشریح برخی از جدیدترین امکانات اضافه‌شده به One UI 5.0 در کنفرانس توسعه‌دهندگان سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : رابط کاربری User Interface ، نرم افزار Software ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : چندین هفته است که آپدیت سفت‌‌افزاری رابط کاربری One UI 5.0 (مبتنی بر اندروید 13) از طریق انتشار نسخه بتای این پوسته در برخی بازارهای منتخب، در اختیار تعدادی از کاربران قرار گرفته است. سرانجام سامسونگ روز جمعه 14 اکتبر 2022 (22 مهر 1401) در جریان رویداد سالانه «کنفرانس توسعه‌دهندگان سامسونگ» به تشریح جدیدترین موارد اضافه‌شده به One UI 5.0 پرداخت. به گفته سامسونگ، One UI 5.0 طی هفته‌های آتی در قالب یک آپدیت سفت‌افزاری برای اسمارت‌فون‌های پرچمداری مثل سری Galaxy Z Flip4 ،Galaxy S22 و Z Fold4 قابل دریافت خواهد بود. با این اوصاف، این چهارمین آپدیت بتای One UI 5.0 بوده و مشخص نیست که آیا آخرین آنها خواهد بود یا خیر.

در ادامه برخی از مهم‌ترین امکانات اضافه شده به One UI 5.0 را با هم مرور می‌کنیم:

تماس متنی Bixby

در رابط کاربری جدید سامسونگ، قابلیتی موسوم به تماس متنی Bixby به اپلیکیشن Phone اضافه شده است. تماس متنی برای مواقعی پیش‌بینی شده که از یک طرف باید به تماس پاسخ دهید و از طرف دیگر امکان مکالمه را ندارید. با فعال کردن این قابلیت جدید، صدای طرف مقابل شنیده نشده و در عوض، کلام او در آنِ واحد به متن تبدیل و روی صفحه گوشی شما ظاهر می‌شود. سپس، می‌توانید پاسخ خود را در جواب طرف مقابل تایپ و ارسال کنید. لازم به ذکر است، پاسخ متنی شما نیز برای او تبدیل به صوت می‌شود، منتهی صوتی ماشینی و نه چندان طبیعی. لازم به ذکر است، در حال حاضر تماس متنی Bixby صرفا از زبان کره‌ای پشتیبانی می‌کند، اما سامسونگ قصد دارد در سال آینده، پشتیبانی از زبان انگلیسی را نیز به آن اضافه کند. این ویژگی را می‌توان پاسخ سامسونگ به قابلیت Screen calling گوگل تلقی کرد.

قابلیت Modes

انتظارات ما از یک گوشی ممکن است در طول روز تغییر کند. مطمئنا آن دسته از امکانات گوشی که در یک روتین صبحگاهی جهت بیداری و سرحال کردن شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، با آنچه برای متمرکز ماندن در طول روز کاری از آن بهره می‌گیرید، متفاوت است. به لطف قابلیت Routines – که پیش از این در One UI شاهد آن بودیم – کاربر می‌تواند زنجیره‌ای از دستورها را مطابق با نوع فعالیت خود، در گوشی هوشمندش اجرا کند. اما به موجب قابلیت جدید Modes، می‌توانید برای بخش‌های مختلف زندگی خود (از خواب و استراحت گرفته تا ورزش و رانندگی)، تنظیمات شخصی ایجاد کنید.

به عنوان مثال، زمانی که در حال ورزش هستید، می‌توانید mode یا حالتی را ایجاد کنید که در آن نوتیفیکیشن‌ها بی‌صدا شده و در عین حال، موزیک نیز پخش شود. مثال دیگر، پروسه به رختخواب رفتن است. مطابق با نیازهای خود، می‌‌توانید حالتی را شخصی‌سازی کنید که در آن، مقدمات خواب – از جمله غیرفعال کردن صداها، فعال شدن حالت تیره و ... – همگی با هم اجرا شده و زمینه یک خواب راحت را فراهم کنند.

تغییرات ظاهری

ظاهر One UI 5.0 از جهات زیادی تغییر کرده که از جمله آنها می‌توان به آیکون‌های درشت‌تر و ساده‌تر و همچنین طرح رنگ همگون‌تر اشاره کرد. نوتیفیکیشن‌ها در One UI 5.0 مورد بازبینی قرار گرفته و خوانش آنها در یک نگاه راحت‌تر شده است. یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در تجربه کاربری، به امکان شخصی‌سازی و ابراز خود مربوط می‌شود. این ویژگی خود را در لاک‌اسکرین One UI 5.0 نشان می‌دهد. در رابط کاربری جدید سامسونگ، می‌توانید از کلیپ‌های ویدئویی کوتاه به عنوان وال‌پیپر در لاک‌اسکرین خود استفاده کنید. دسترسی به تنظیمات وال‌پیپر ویدئویی از خود لاک‌اسکرین امکان‌پذیر شده است. تغییر سبک ساعت و همچنین شخصی‌سازی پاپ-آپ‌های نوتیفیکیشن از دیگر قابلیت‌های جدید در One UI 5.0 به حساب می‌آیند.

سازماندهی ویجت‌ها

یکی از نکاتی که باعث می‌شود یک هوم‌اسکرین مرتب و خلوت‌تر داشته باشید، امکان پشته‌سازی یا روی هم انباشت کردن ویجت‌ها در One UI 5.0 است. به این ترتیب، خیلی راحت می‌توانید با درگ-اند-دراپ، ویجت‌ها را در هم ادغام کنید. اما One UI 5.0 با معرفی قابلیتی موسوم به Smart Suggestions (پیشنهادهای هوشمندانه) برای ویجت‌ها، حرف جدیدی برای گفتن دارد. به این شکل که بر مبنای الگوی استفاده کاربر و همچنین فعالیتی که هم‌اکنون در حال انجام آن است، لیستی از اپلیکیشن‌ها و اقدامات مفید به کاربر پیشنهاد شده و وی می‌تواند خیلی راحت از هوم‌اسکرین خود به آنها دسترسی پیدا کند.

منوی دیوایس‌های متصل

از طریق این منوی جدید – که Connected Devices نام دارد – ضمن مشاهده تمام دیوایس‌های متصل به گوشی هوشمند خود، می‌توانید کنترل همه این دیوایس‌ها را از یک مکان در دست بگیرید. همچنین، این منو امکان دسترسی شما به قابلیت‌هایی که با دیگر دیوایس‌ها کار می‌کنند – از جمله Quick Share ،Smart View و Samsung DeX – را فراهم می‌کند. گفتنی‌ست، در One UI 5.0 می‌توانید به منویی تحت عنوان Auto Switch Buds دسترسی پیدا کرده و به طور خودکار ای‌یرباد متصل به یک دیوایس را به دیوایسی دیگر متصل کنید.

داشبورد جدید امنیت و حریم شخصی

در این داشبورد جدید کاربر با یک نگاه از وضعیت کلی امنیت گوشی آگاه شده و متناسب با این وضعیت، پیشنهادها یا هشدارهایی را دریافت می‌کند. یکی دیگر از امکانات امنیتی One UI 5.0، اضافه شدن نوتیفیکیشنی جدید در Share Panel (پنل به اشتراک‌گذاری) است. بعضی از کاربران در هنگام به اشتراک‌گذاری عکس‌ها، ممکن است به محتوای عکس توجهی نکنند، در صورتی که اگر عکسی شامل محتوای حساس باشد (مثل عکس از کارت بانکی، گواهینامه رانندگی، کارت خدمات تأمین اجتماعی و یا پاسپورت)، ممکن است از اطلاعات کاربر سوء استفاده شود. اما طبق این قابلیت امنیتی جدید، زمانی که کاربر سهوا در حال به اشتراک‌گذاری عکسی با محتویات حساس است، این نوتیفیکشن روی صفحه ظاهر شده و به کاربر هشدار می‌دهد.

استخراج متن از عکس

بارها پیش آمده است که هدف ما از برداشت یک عکس، صرفا متن یا شماره درون آن بوده است. به عنوان مثال، برای اطلاع از جزییات یک رویداد اجتماعی، از پوستر آن عکس می‌گیریم و یا برای داشتن یک شماره تلفن مجبور به عکاسی از کارت ویزیت می‌شویم.

اما One UI 5.0 این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند متن موجود در عکس را به صورت هوشمندانه‌ای استخراج کند. به این ترتیب، به جای به اشتراک گذاشتن عکس پوستر، خیلی راحت متن داخل عکس را استخراج کرده و آن را به دوست خود می‌فرستید و یا شماره درون کارت ویزیت را استخراج کرده و در قسمت مخاطبین گوشی ذخیره می‌کنید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا