معرفی MIUI 13- پوسته کاربری جدید شیائومی برای گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : رابط کاربری User Interface ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی شیائومی پس از گذشت حدود یک سال از معرفی رابط کاربری MIUI 12.5 سرانجام در رویداد بزرگ معرفی اسمارت‌فون‌های سری Xiaomi 12 از پوسته کاربری جدید خود با نام MIUI 13 در چین رونمایی کرد. هر چند واسط کاربری جدید ممکن است به‌روزرسانی عمده‌ای به نظر برسد، اما در واقع تغییر بنیادینی در مقایسه با MIUI 12 در آن ایجاد نشده است؛ چرا که رابط کاربری MIUI 12.5 و MIUI 12.5 Enhanced Edition پیش‌تر تغییرات قابل توجهی را ارائه کرده بودند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تقریباً تمام ویژگی‌های جدید و جذاب رابط کاربری تازه، به احتمال زیاد، به مرزهای چین محدود خواهند ماند.

شیائومی حالا سه شاخه متفاوت از رابط کاربری خود را برای دستگاه‌های اندرویدی طراحی کرده که MIUI 13 Pad ،MIUI 13 و MIUI 13 Fold نام دارند و به ترتیب برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های خم‌شونده این شرکت بهینه‌سازی شده‌اند. جالب آن که واسط کاربری گوشی‌های خم‌شونده یعنی MIUI 13 Fold ترکیبی از MIUI معمولی و MIUI Pad است.

با این مقدمه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ویژگی‌ها و قابلیت‌های واسط کاربری جدید شیائومی برای گوشی‌های هوشمند.

فونت‌ MiSans

در رابط کاربری MIUI 13 فونت جدیدی به نام MiSans در نظر گرفته شده که بر اساس ادعای شیائومی یک فونت ساده و بهینه‌سازی‌شده برای زبان‌های چینی و انگلیسی است و دید واضح و امکان خواندن آسان‌تر را برای کاربران فراهم می‌آورد. این فونت بخشی از Dynamic Font System 2.0 به شمار می‌رود و با تکیه بر ویژگی‌ ساختار فونت‌های OpenType، ارتفاع خط تیره (hyphen) می‌تواند به طور خودکار بر اساس حروف بزرگ و کوچک تنظیم شود. دانلود این فونت مینیمالیستی در حال حاضر از طریق اپلیکیشن MIUI Themes در چین و برای دستگاه‌هایی که از نسخه‌های قبلی MIUI بهره می‌برند امکان‌پذیر است.

ویجت‌ها

از زمانی که اپل در iOS 14 ویجت‌ها را به طور رسمی معرفی کرد، تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی در تلاش برای رقابت با این ویژگی بوده‌اند. در حقیقت با وجود آن که گوگل سال‌ها از این قابلیت‌ در سیستم‌عامل خود بهره گرفته، توسعه نیافتن آن توسط تیم اندروید به تلاش انفرادی شرکت‌ها برای ارتقای ویجت‌های خود در قالب پوسته‌های کاربری انجامیده است.

حال شیائومی نیز با رابط کاربری جدید خود به این رقابت پیوسته است. گفتنی است که شرکت چینی از آگوست سال جاری میلادی این ویژگی را به طور آزمایشی به کار گرفته و ویجت‌های موجود در MIUI 13 به نوعی مشابه با ویجت‌هایOriginOS Ocean ویوو و ColorOS 12 اوپو به شمار می‌روند. البته این ویجت‌ها احتمالاً راهی به بازارهای بین‌المللی نخواهند یافت و به طور عمده توسط اپ‌های چینی به کاربران این کشور عرضه خواهند شد. علاوه بر این، شیائومی ویجت‌هایی را برای بازی‌های کوچک (mini-games)، ثانیه‌شمار، اپ یادآوری نوشیدن آب، پیشنهادهایی برای غذای روزانه و مواردی از این دست ارائه کرده است.

تصاویر پس‌زمینه Beauty of Science

شیائومی در MIUI 12 با معرفی MIUI Super Wallpapers، بهبود قابل ملاحظه‌ای در جنبه بصری رابط کاربری خود اعمال کرده بود و در MIUI 13 نیز در همکاری با شرکت Beauty of Science، مجموعه جدیدی از تصاویر پس‌زمینه را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. وال‌پیپرهای تازه، ساختار کریستالی مواد معدنی مختلف را به نمایش می‌گذارد و حاصل عکاسی تایم‌لپس 8K با استفاده از میکروسکوپ پولاریزه‌اند. البته طرح‌های پس‌زمینه جدید هم مانند فونت MiSans، ظاهرا تنها در اختیار کاربران چینی قرار خواهند گرفت.

قابلیت شخصی‌سازی دستیار مجازی Xiao AI

کاربران در رابط جدید می‌توانند آواتار شخصی‌سازی‌شده خود را از دستیار دیجیتال شیائومی موسوم بهXiao AI ایجاد کنند و بیش از 50 مجموعه لباس و لوازم جانبی را برای این آواتار برگزینند. همچنین از میان صداهای مختلف، آوای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

حفاظت از حریم خصوصی

رابط کاربری MIUI 13 از نظر حفاظت از حریم خصوصی تأییدیه چندین موسسه را اخذ کرده است. از جالب‌ترین قابلیت‌های واسط کاربری تازه در این زمینه می‌توان به شناسه مجازی (Virtual ID) اشاره کرد. شیائومی پوسته کاربری جدید خود را با تغییراتی در سیستم احراز هویت مبتنی بر تشخیص چهره ارائه کرده است. پیش از این تنها چهره کاربر برای تشخیص هویت او اسکن می‌شد، اما با تغییرات صورت‌گرفته در رابط کاربری جدید، اینک قسمت بالایی بدن (از کمر به بالا) نیز برای افزایش میزان اطلاعات در فرایند ثبت چهره گنجانده شده است.

تغییر دیگر به افزودن ویژگی حفاظت با استفاده از واترمارک تعلق دارد که با کمک آن کاربران می‌توانند هنگام اسکن اسناد مهم یا تصاویر، به منظور جلوگیری از سوء استفاده، یک واترمارک برای آن‌ها انتخاب کنند.

ویژگی دیگر محافظت در برابر کلاهبرداری است که با مواردی همچون اخطار کلاهبرداری الکترونیکی (E-fraud warning)، لوگوی رسمی و محافظت در برابر انتقال (Transfer protection) دستگاه کاربر را در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین محافظت می‌کند.

همچنین کاربران با استفاده از قابلیت‌های حفاظتی MIUI 13 قادر خواهند بود از دریافت تماس‌ها و متن‌های نامطلوب، بدافزارها و فایل‌های آلوده جلوگیری کنند.

بهینه‌سازی عملکرد سیستم

در کنار جنبه‌های نرم‌افزاری MIUI 13 عملکرد Atomic Memory ،Focus Computation و Liquid Storage نیز بهبود یافته است. این سه فناوری پیش از این در MIUI 12.5 Enhanced Edition معرفی شده بودند و بنا بر ادعای شیائومی ارتقاء این سه ویژگی در رابط کاربری جدید استفاده از برنامه‌های سیستمی و سایر اپلیکیشن‌ها را در مقایسه با نسخه پیشین به ترتیب 20 تا 26 و 15 تا 52 بهبود خواهد داد. به طور مثال، گوشی‌هایی مانند Xiaomi Mix 4 اکنون می‌توانند به طور متوسط 14 برنامه را به راحتی در پس‌زمینه نگاه دارند. از سوی دیگر عملکرد خواندن و نوشتن در گوشی‌هایی مانند Mi 11 Pro نیز بهبود یافته است؛ چنان که پس از 36 ماه استفاده، تنها 5 درصد از میزان عملکرد این دستگاه کاسته خواهد شد.

Mi Magic Center

در واقع می‌توان Mi Magic Center را واکنش شیائومی به Super Device در سیستم‌عامل هارمونی هواوی دانست که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، محصولات اکوسیستم شیائومی خود را از یک مکان واحد مدیریت کنند. در این ویجت امکان نمایش یا ضبط محتوای صفحه‌نمایش یا موسیقی روی یک دستگاه و انتقال آن به دستگاه دیگر، به سادگی در دسترس قرار گرفته و برخلاف هواوی، شیائومی به کاربران اجازه می‌دهد دستگاه‌های خود را با برچسب‌های سفارشی شخصی‌سازی کنند و به این ترتیب با سادگی بیشتری آن‌ها را برای استفاده آماده نمایند. ناگفته نماند که تنها برخی از محصولات شیائومی به این قابلیت مجهز خواهند شد.

همان طور که اشاره شد، شیائومی در این رویداد در کنار معرفی MIUI 13 برای گوشی‌های هوشمند، از MIUI 13 Pad نیز برای تبلت‌ها رونمایی کرده است که نسخه بهینه‌شده‌ای از پوسته اندرویدی شیائومی برای دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ محسوب می‌شود. کمپانی چینی همچنین به منظور بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها برای این رابط کاربری به همکاری با توسعه‌دهندگان پرداخته و از سازگاری بیش از سه هزار اپ با دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ خبر داده است.

MIUI 13 Pad ویژگی‌هایی را برای بهبود تجربه چندوظیفه‌ای (multi-tasking) در دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به میانبرهای جدید برای جابه‌جایی سریع بین حالت‌های تمام‌صفحه و پنجره‌ کوچک برنامه و نوار ابزار کارهای جاری با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن برای عملکرد چندوظیفه‌ای اشاره کرد. این رابط جدید همچنین از تعدادی میانبر صفحه‌کلید برای افزایش بهره‌وری کاربران بهره می‌برد.

زمان‌بندی انتشار

بر اساس اخبار منتشرشده، شیائومی قصد دارد تا پایان ژانویه 2022 رابط کاربری MIUI 13 را برای نخستین گروه از دستگاه‌ها خود عرضه کند که اسمارت‌فون‌های شیائومی 12، شیائومی 12 پرو و شیائومی 12 ایکس، در کنار Mi 11 Pro ،Mi 11 Ultra و Mi 11 از آن جمله‌اند. MIUI 13 Pad نیز از اواخر ماه آینده میلادی برای Mi Pad 5 و Mi Pad 5 Pro در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا