معرفی نسل ششم شیشه‌های گوریلا گلس – تحمل 15 بار افتادن از فاصله 1 متری

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/4/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کورنینگ Corning ، کورنینگ گوریلا گلس Corning Gorilla Glass ، صفحه نمایش Display

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آمریکایی کورنینگ بیش از هر چیز دیگر، به تولید ظروف آشپزخانه مقاوم با نام تجاری "پیرکس" (Pyrex) مشهور است. اما این شرکت یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان شیشه نمایشگر برای گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات الکترونیکی نیز محسوب می‌شود. اسمارت‌فون‌های برندهایی مثل اپل و سامسونگ از تکنولوژی‌های کمپانی کورنینگ بهره برده و از زمانی که این شرکت در سال 2007، نخستین نسل از شیشه‌های گوریلا گلس را عرضه کرد، حدود 6 میلیارد دیوایس از بیش از 45 برند مطرح، با این شیشه‌ها روانه بازار شده‌اند. اخیرا باخبر شدیم شرکت کورنینگ در روز چهارشنبه 18 جولای 2018 (27 تیر 1397)، جدیدترین نسل شیشه گوریلا گلس یعنی Gorilla Glass 6 را معرفی کرده است.

Introducing Corning Gorilla Glass 6

شرکت کورنینگ از زمان عرضه نخستین شیشه گوریلا گلس، تقریبا هر دو سال یک بار، ورژن جدیدی از این محصول را به تولید رسانده است. آزمایش‌های شرکت کورنینگ نشان داد که آخرین نسخه – یعنی Gorilla Glass 5 که در سال 2016 تولید شد – در برابر رها شدن از دست انسان (که معمولا از فاصله 1.6 متری رخ می‌دهد) مقاوم‌تر شده بود. به گفته شرکت، مقاومت Gorilla Glass 5 در آن مقطع 5 برابر شیشه‌های معمولی و مقاوم‌سازی‌نشده بوده است. اما این بار کورنینگ با تولید Gorilla Glass 6 – که آن را مقاوم‌ترین شیشه ساخت شرکت می‌داند – سطح جدیدی از استحکام را به رخ کشیده است.

به گفته جان بین (John Bayne)، معاون و مدیر داخلی کورنینگ، هرچه افراد به اسمارت‌فون‌های‌شان وابسته‌تر می‌شوند، احتمال افتادن گوشی به گونه‌ای که به آن آسیب وارد شود نیز بیشتر خواهد شد. اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص است که شیشه پوشاننده نقش مهمی در حفاظت از نمایشگر دارد. اکنون Gorilla Glass 6 می‌تواند افتادن از ارتفاع‌ بالاتری را تحمل کرده و مهم‌تر از آن، به گونه‌ای طراحی شده تا در برابر افتادن‌های متعدد هم مقاوم باشد.

Introducing Corning Gorilla Glass 6

مؤسسه تحقیقاتی Toluna در جریان یک مطالعه گسترده روی رفتار مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا، به این نتیجه رسید که در طول یک سال، به طور متوسط 7 مرتبه گوشی از دست یک فرد به زمین می‌افتد که بیش از 50 درصد از این افتادن‌ها، از فاصله 1 متری یا کمتر از آن رخ می‌دهد. دانشمندان شرکت کورنینگ به منظور بهبود عملکرد شیشه محافظ نمایشگر، اقدام به تولید و مهندسی یک ماده کاملا جدید نموده‌اند تا با چالش افتادن‌های مکرر مقابله کنند.

در جریان نشست خبری برگزار شده در مرکز فناوری جدید کورنینگ (واقع در سانی‌ویل کالیفرنیا)، مسئولین این شرکت تصریح کردند که شیشه Gorilla Glass 6 در تست‌های آزمایشگاهی، به طور میانگین توانست 15 بار رها شدن از فاصله یک متری روی سطح خشن را بدون آسیب دیدن پشت سر گذاشته و عملکردی 2 برابر بهتر از Gorilla Glass 5 داشته باشد. جالب است بدانید، حدود 77 درصد از نمونه شیشه‌های Gorilla Glass 6 تا 20 مرتبه افتادن از فاصله 1 متری را تحمل نمودند. لازم به ذکر است، در همان شرایط آزمایش، موادی مثل "آهک سوددار" (soda lime) و آلومینیوم سیلیکات – که ترکیبات شیشه‌ای رقیب محسوب می‌شوند – به گفته Corning در همان مرتبه اول افتادن دچار آسیب شدند.

با توجه به نازک‌تر شدن گوشی‌های هوشمند و به تبع آن نازک‌تر شدن پوشش نمایشگرها، برخی کارشناسان بر این باورند که ضخامت کمِ شیشه ممکن است تلاش‌های کورنینگ در جهت استحکام بخشی به ورژن‌های جدیدتر گوریلا گلس را خنثی کند، زیرا شیشه نازک‌تر، حتی اگر تقویت هم شده باشد، ضعیف‌تر است. اما کورنینگ همچنان روی موضع خود پافشاری کرده و معتقد است نمایشگرهای مدرن تمام‌صفحه، اسمارت‌فون‌ها را قوی‌تر کرده‌‌اند. لازم به ذکر است، تمام شیشه‌های Gorilla Glass 6 تست شده، ضخامتی بین 0.6 تا 0.8 میلی‌متر داشتند که ضخامت متداول استفاده شده در اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شود.

به گفته دکتر جی‌مین امین (Jaymin Amin)، معاون بخش تکنولوژی و توسعه محصول در کورنینگ، Gorilla Glass 6 یک ترکیب شیشه‌ای کاملا جدید است. این ماده می‌تواند از لحاظ شیمیایی طوری تقویت شود که در مقایسه با Gorilla Glass 5، سطوح به مراتب بالاتری از فشرده‌سازی را داشته باشد. همین امر باعث می‌شود Gorilla Glass 6 نسبت به آسیب‌دیدگی مقاوم‌تر باشد. به علاوه، این فشردگی مضاعف، احتمال سالم ماندن پس از چندین مرتبه افتادن را افزایش می‌دهد.

Introducing Corning Gorilla Glass 6

تولیدکنندگان دیوایس‌های موبایل، ضمن افزایش اندازه نمایشگر، به طراحی گوشی با قاب شیشه‌ای در پشت نیز روی آورده‌اند. این نوع از طراحی، امکانات و کاربردهای جدیدی را برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت، مثل شارژ بی‌سیم، نمایشگر بزرگ‌تر با حاشیه کوچک‌تر و سفارشی‌سازی گوشی با قابلیت چاپ روی شیشه پشتی. به گفته اسکات فارستر (Scott Forester)، معاون بخش بازاریابی و نوآوری محصولات کورنینگ، در کنار افزایش مقاومت شیشه از لحاظ ارتفاع و تعداد دفعات رها شدن، هدف دیگر از تولید Gorilla Glass 6، پاسخ به نیاز طراحی مدرن گوشی‌هاست که در آن بیش از 85 درصد بدنه، از شیشه ساخته می‌شود. برتری‌های شیشه، از هر دو جنبه زیبایی و عملکرد، این ماده را به جایگاه مناسبی در عرصه تکنولوژی رسانده و همواره مورد پسند مصرف‌کنندگان کالاهای الکترونیکی بوده است.

Introducing Corning Gorilla Glass 6

در حال حاضر، چند شرکت مشتری کورنینگ، در حال ارزیابی شیشه Gorilla Glass 6 بوده و انتظار می‌رود این محصول ظرف چند ماه آینده، رسما وارد بازار شود. با توجه به اینکه سیگنال‌های رادیویی راحت‌تر از میان شیشه پشتی یک اسمارت‌فون عبور می‌کنند، کورنینگ انتظار دارد کمپانی‌های بیشتری از Gorilla Glass 6 استقبال کنند. اما ناگفته نماند، علی‌رغم افزایش استحکام Gorilla Glass 6، این شیشه از لحاظ مقاومت در برابر خراشیده شدن، نسبت به Gorilla Glass 5 تغییری نکرده است.

در پایان گفتنی‌ست، همزمان با معرفی Gorilla Glass 6، کمپانی کورنینگ از تولید دو شیشه مقاوم دیگر با نام‌های Gorilla Glass DX و DX+ نیز خبر داد. این شیشه‌ها با داشتن قابلیت ضدبازتاب (آنتی رفلکس) و ضدخش، برای استفاده در محصولات پوشیدنی مثل ساعت هوشمند، ایده‌آل‌اند. البته کورنینگ قصد دارد زمینه استفاده از این شیشه‌ها را در محصولاتی با ابعاد بزرگ‌تر هم فراهم کند. بهبود بازتاب از سطح (تا 75 درصد) و افزایش نسبت کنتراست (تا 50 درصد)، باعث شده تا عمل خوانش از شیشه‌های DX و DX+ به مراتب آسان‌تر شود. یکی از تفاوت‌های این دو شیشه در آن است که ویژگی ضدخش بودن در DX+ قوی‌تر از DX است.  

منبع : Corning