آشنایی با vivo Y02 – اسمارت‌فونی ارزان‌قیمت با اندروید Go و باتری 5,000mAh

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/9/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید گو Android Go ، Vivo Y02 ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی ویوو روز سه‌شنبه 29 نوامبر 2022 (8 آذر 1401) خیلی آرام و بی‌سروصدا از اسمارت‌فون رده پایینی به نام vivo Y02 رونمایی کرد. این محصول در حقیقت جانشین vivo Y01 محسوب می‌شود که اوایل مارچ 2022 معرفی شده بود. البته ویوو حدود سه ماه قبل، از نسخه s این گوشی تحت عنوان vivo Y02s نیز پرده‌برداری کرده بود. از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، Y02 و Y02s اشتراکات زیادی دارند، اما شاید مهم‌ترین تفاوت آنها به جنبه نرم‌افزاری مربوط باشد؛ جایی که Y02s به اندروید 12 مجهز شده، اما Y02 از ویرایش Go اندروید 12 بهره می‌برد. در ادامه، جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات vivo Y02 را با هم مرور می‌کنیم.

گوشی هوشمند vivo Y02 – با لبه‌های تخت و رنگ‌پردازی بدون زرق و برق – طراحی ساده و در اصطلاح مینی‌مالیستی دارد. بخش پشتی بدنه از جنس پلاستیک است، اما ظاهر شیشه‌ای دارد. این گوشی در دو رنگ آبی (Orchid Blue) و خاکستری (Cosmic Grey) به تولید می‌رسد که در هر دو مدل، ظاهر ماتی داشته و طبق ادعای شرکت سازنده، در برابر خش و اثر انگشت مقاوم است. ناگفته نماند، این گوشی در ابعاد 8.49×75.63×163.99 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن به 186 گرم می‌رسد.

یک ال‌سی‌دی 6.51 اینچی (از نوع IPS) در جلوی گوشی خودنمایی می‌کند. این نمایشگر – که دارای نسبت تصویر 20:9 است – وضوح چندان بالایی نداشته و رزولوشن آن +HD (معادل 720×1600 پیکسل) اعلام شده است. شاید تنها نکته قابل ذکر از این نمایشگر، وجود حالت محافظت از چشم یا Eye Protection Mode باشد که با فیلتر کردن نور آبی، تا حدی از خستگی چشم‌های کاربر جلوگیری می‌کند. (البته، شرکت سازنده در این زمینه، تأییدیه معتبری را ارائه نکرده است)

ویوو از چیپ‌ست مورد استفاده در Y02 نام نبرده و صرفا به هشت هسته‌ای بودن آن اشاره کرده است. اما برخی اطلاعات درز کرده حاکی از آن است که این گوشی به تراشه قدیمی Helio P22 مدیاتک (محصول سال 2018) مجهز شده است. 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به Y02 اختصاص یافته که با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی می‌توان حافظه داخلی را تا 1 ترابایت دیگر ارتقاء داد.

علی‌رغم ماژول بزرگ پشت دستگاه و همچنین حلقه بزرگی که درون آن قرار گرفته، مجموعه دوربین پشتی تنها از یک دوربین 8 مگاپیکسلی و یک فلش‌ ال‌ای‌دی تشکیل شده است. این دوربین در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته و از امکاناتی مثل عکاسی تایم-لپس و زیباسازی صورت بهره می‌برد. این مجموعه، فاقد دوربین عمق است، اما می‌تواند افکت بوکه را به شکل نرم‌افزاری پیاده‌سازی کند. گفتنی‌ست، در ناچ قطره آب بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 به چشم می‌خورد.

باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعت، منبع تغذیه مطمئنی محسوب شده و به گفته شرکت سازنده، به لطف این باتری می‌توان تا 18 ساعت به شکل آنلاین ویدئو تماشا کرد. البته – همان طور که از یک گوشی رده پایین انتظار می‌رود – شارژر گوشی توان بالایی نداشته و گوشی را با توان 10 وات شارژ می‌کند. نکته مثبت، امکان شارژ معکوس با استفاده از کابل OTG است که با استفاده از آن می‌توان باتری سایر دیوایس‌ها را با توان 5 وات شارژ کرد.

متأسفانه گوشی هوشمند vivo Y02 فاقد حسگر اثر انگشت است. البته برای قفل‌گشایی گوشی بدون وارد کردن پسورد، می‌توان از گزینه تشخیص چهره استفاده کرد. رابط کاربری اختصاصی FuntouchOS 12 بخش نرم‌افزاری گوشی را تشکیل می‌دهد. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، سیستم‌عامل گوشی، ویرایش Go اندروید 12 است. گفتنی‌ست، شرکت سازنده تست‌های متعددی را برای اطمینان از دوام بالای گوشی روی آن انجام داده و مدعی شده که Y02 آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته است، از جمله: تست رها شدن روی سطح سخت 32 هزار بار، تست درآوردن و جا زدن کابل یواس‌بی 10 هزار بار و تست درآوردن و جا زدن هدفون 6 هزار بار.

اسمارت‌فون Y02 فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و یک گوشی 4G محسوب می‌شود که دو سیم‌کارت نانو پذیرفته و یک اسلات نیز به میکرو اس‌دی اختصاص دارد. از گزینه‌های ارتباطاتی این گوشی می‌توان به بلوتوث 5.0، وای-فای 2 باندی، جک هدفون، پورت قدیمی microUSB و پشتیبانی از مسیریاب‌های Galileo ،Beidou ،GLONASS ،GPS و QZSS اشاره کرد.

مقصد اولیه گوشی هوشمند vivo Y02 اندونزی‌ست. فروش این گوشی در فروشگاه‌های آنلاین این کشور با قیمت 1,499,000 روپیه اندونزی آغاز شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 95 دلار آمریکا. درباره امکان عرضه این محصول در سایر کشورها، هنوز خبری از سوی شرکت سازنده، منتشر نشده است.

منبع : vivo