آشنایی با امکانات جدید ویرایش Go اندروید 12

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اندروید گو Android Go ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : اندروید Go نام ویرایش سبک‌تری از اندروید است. این ویرایش – که برای اولین بار در سال 2017 معرفی شد – به گونه‌ای طراحی شده تا با حداقل سخت‌افزار مورد نیاز نیز سازگاری داشته باشد. به این ترتیب، حتی کاربران دیوایس‌های رده‌پایین و ارزان‌قیمت نیز می‌توانند از مزایای اندروید بهره‌مند شوند. ظاهرا اندروید Go پروژه موفقی بوده زیرا به گفته گوگل، در حال حاضر بیش از 200 میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا از این ویرایش اندروید استفاده می‌کنند. گوگل پس از معرفی اندروید 12 و اندروید 12L، روز سه‌شنبه 14 دسامبر 2021 (23 آذر 1400) از ویرایش Go اندروید 12 نیز رونمایی کرد. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین امکانات این ویرایش جدید.

لود شدن سریع‌تر اپلیکیشن‌ها

طبق ادعای گوگل، اپلیکیشن‌ها در ویرایش Go اندروید 12، تا 30 درصد سریع‌تر و با انیمیشن روان‌تری لود می‌شوند. به عبارت دیگر، اپلیکیشن‌ها (به‌گفته گوگل) بلافاصله باز شده و دیگر از انتظار کشیدن و خیره شدن به صفحه خالی نمایشگر خبری نخواهد بود. به گفته گوگل، در این ویرایش جدید یک واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار یا API مخصوص Splash Screen نیز پیش‌بینی شده که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند تجربه روانی را در هنگام اجرای اپلیکیشن برای کاربران رقم بزنند. لازم به ذکر است منظور از Splash Screen (یا صفحه اسپلش)، تصویری گرافیکی‌ست که در ابتدای بالا آمدن برخی اپلیکیشن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و معمولا نام و لوگوی برنامه (به همراه ورژن آن) را در بر دارد.

عمر طولانی‌تر باتری

بنا بر آنچه گوگل اعلام کرده، ویرایش Go اندروید 12 با تعلیق – یا در اصطلاح «هایبرنیت» کردن – اپلیکیشن‌هایی که به مدت طولانی استفاده نشده‌اند، می‌تواند به طور خودکار در مصرف باتری و حافظه صرفه‌جویی کند. نکته جالب دیگر، به‌روزرسانی اپلیکیشن Files Go است که به کاربر اجازه می‌دهد تا 30 روز پس از پاک کردن یک فایل، بتواند آن را بازیابی کند. به این ترتیب، با خیال راحت می‌توانید فایل‌های اضافی را برای آزاد کردن حافظه پاک کنید.

قابلیت‌های هوشمند بیشتر

ظاهرا ویرایش Go اندروید 12 هوشمندتر شده و می‌تواند شناسایی محتوا را به شکل آسان‌تری انجام دهد. به این ترتیب که با کلیک روی دکمه اپلیکیشن‌های اخیرا بازشده، بسته به محتوای نمایشگر چند گزینه به شما ارائه می‌شود، از جمله گوش دادن به اخبار یا ترجمه محتوای روی صفحه نمایش به زبان دلخواه شما. نکته جالب این‌که این قابلیت در نسخه اصلی اندروید 12 هنوز وجود ندارد!

به اشتراک‌گذاری آسان‌تر اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌ها هسته مرکزی تجربه کار با اسمارت‌فون‌ها را تشکیل می‌دهند، اما دانلود اپلیکیشن‌ها – به ویژه اگر حجم بالایی داشته باشند – گاهی اوقات مصرف داده را بالا برده و هزینه زیادی را به کاربر تحمیل می‌کند. در ویرایش GO اندروید 12 تمهیداتی اندیشیده شده که کاربر بتواند اپلیکیشن‌های نصب شده در دیوایس خود را به وسیله Nearby Share و Google Play، مستقیما با دیوایس‌های مجاور به اشتراک بگذارد.

به اشتراک‌گذاری ساده‌تر دیوایس

چنان‌چه گوشی هوشمند یا تبلت شما به ویرایش Go اندروید 12 مجهز باشد، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از آسیب دیدن حریم شخصی، آن را در اختیار دوستان یا اعضای خانواده قرار دهید. به گفته گوگل، در این ویرایش جدید، استفاده کاربر میهمان از گوشی ساده‌تر شده، زیرا می‌توان پروفایل کاربر میهمان را مستقیما از لاک‌اسکرین فعال کرد. به این ترتیب، می‌توانید به سادگی قبل از سپردن گوشی به دوست خود، این پروفایل (موسوم به Guest Mode) را فعال کرده و پس از آن‌که کار او با گوشی شما تمام شد، آن را غیرفعال کنید.

کنترل بیشتر روی حریم شخصی

طبق ادعای گوگل، در ویرایش Go اندروید 12، نحوه دسترسی اپلیکیشن‌ها به داده‌های کاربران شفاف‌تر شده و کاربر روی میزان اطلاعات شخصی که اپلیکیشن‌ها می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، کنترل بیشتری خواهد داشت. این امر با اضافه کردن یک داشبورد امنیتی جدید که در اندروید 12 اصلی نیز حضور داشت میسر شده است. این داشبود امنیتی به وضوح نشان می‌دهد که چه اپلیکیشن‌هایی در حال دسترسی به اطلاعات حیاتی شما هستند. نکته جالب دیگر آن است که درست مثل اندروید 12 اصلی زمانی که یک اپلیکیشن از میکروفن یا دوربین شما استفاده می‌کند، این اتفاق از طریق نشانگر کوچکی در نوار وضعیت بالای نمایشگر به کاربر اعلان می‌شود.

کنترل بیشتر روی میزان اطلاعاتی که کاربر در اختیار اپلیکیشن قرار می‌دهد نیز، یکی دیگر از امکانات جدید این ویرایش است. به لطف قابلیت جدیدی که گوگل آن را approximate location permissions (مجوزهای موقعیت نسبی) می‌نامد، شما می‌توانید به جای لوکیشن دقیق، لوکیشن نسبی خود را در اختیار اپلیکیشن قرار دهید. مطمئنا فعال‌سازی این قابلیت برای همه اپلیکیشن‌ها – مثل تاکسی‌های اینترنتی – قابل استفاده نخواهد بود، اما در بسیاری از موارد، از جمله اپلیکیشن‌های هواشناسی، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در پایان لازم به ذکر است، هنوز مشخص نیست چه دیوایس‌هایی آپدیت ویرایش Go اندروید 12 را دریافت می‌کنند. حتی گوگل به زمان ارائه این آپدیت نیز اشاره نکرده ولی آنچه مسلم است، آن است که حداقل تا پایان سال 2021، آپدیت به ویرایش Go اندروید 12 امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا