معرفی Helio P22 – جدیدترین چیپ‌ست میان‌رده مدیاتک در سری P

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، مدیاتک MediaTek ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مدیاتک در روز سه‌شنبه 22 می 2018 (1 خرداد 1397) جدیدترین چیپ‌ست از خانواده Helio P را معرفی کرد. این تراشه Helio P22 نام گرفته و در کنار سایر اعضای این خانواده – یعنی P23 ،P60 و P30 – این سری را تکمیل می‌کند. همانطور که می‌دانیم، سری P، تراشه‌های میان‌رده مدیاتک را شامل می‌شود ولی به گفته شرکت سازنده، هدف از ساخت این چیپ‌ست، ارائه امکانات پیشرفته به اسمارت‌فون‌های رده میانی بازار است؛ اسمارت‌فون‌هایی که مدیاتک از آنها با عبارت new premium (پیشرفته جدید) یاد می‌کند. طبق ادعای این شرکت تایوانی، P22 نخستین چیپ‌ست میان‌رده‌ای‌ست که با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته می‌شود. در ادامه بیشتر با مشخصات این تراشه جدید آشنا می‌شویم.

Introducing MediaTek Helio P22 SoC

چیپ‌ست P60 – که در اواخر فوریه سال جاری میلادی معرفی شد – با استقبال خوب کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون مواجه شده و بسیاری از گوشی‌های Vivo و Oppo در چین و هند با این تراشه عرضه شده‌اند. حال مدیاتک امیدوار است تراشه جدید P22 ضمن تکمیل خانواده تراشه‌های میان‌رده Helio P، موفقیت‌های مشابهی را برای شرکت در پی داشته باشد.

به گفته تی‌ال لی (TL Lee)، مدیر داخلی واحد کسب‌وکار ارتباطات بی‌سیم در شرکت مدیاتک، جدیدترین نسل از تراشه‌های Helio، مثل P60، علاقه چشمگیری را در کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون ایجاد کرده و عملکردی فراتر از حد انتظار داشته است. تقاضای مستمر از سوی مشتریان تصدیقی‌ست بر تمرکز مدیاتک روی بخش روبه‌رشد اسمارت‌فون‌های میان‌رده و مصرف‌کنندگان این اسمارت‌فون‌ها به شدت در پی خرید دیوایس‌های نوآورانه‌ای هستند که امکانات شاخصی را در قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه کند.

تراشه P22 با استفاده از پروسه 12 نانومتری FinFET (تکنولوژی شرکت TSMC) ساخته شده است. مدیاتک مدعی‌ست که ترکیب کم‌مصرف‌ترین پروسه تولید تراشه برای دیوایس‌های اندرویدی با تکنولوژی اختصاصی مدیاتک برای زمان‌بندی تسک‌ها و مدیریت منابع (موسوم به CorePilot)، ضمن بالا بردن عملکرد چیپ‌ست، مصرف انرژی آن را نیز کاهش می‌دهد.

چیپ‌ست P22 مشتمل بر 8 هسته پردازشی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 – با حداکثر سرعت کلاک 2 گیگاهرتز بوده و واحد پردازش گرافیکی آن را PowerVR GE8320 تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم P22 را با اسنپ‌دراگون 450 مقایسه کنیم، همان 8 هسته پردازشی از نوع Cortex-A53 را خواهیم یافت که در کنار واحد پردازش گرافیکی Adreno 506 قرار گرفته، با این تفاوت که اسنپ‌دراگون 450 با لیتوگرافی 14 نانومتری تولید می‌شود.

Introducing MediaTek Helio P22 SoC

بر خلاف P60، در تراشه P22 بخشی اختصاصی و سخت‌افزاری برای هوش مصنوعی ظاهرا وجود ندارد، اما اکوسیستم هوش مصنوعی مدیاتک – با نام NeuroPilot – در این چیپ‌ست حضور داشته و با پشتیبانی از چارچوب‌های متداول هوش مصنوعی (مثل Caffe ،TF Lite ،TensorFlow و Caffe2) و همچنین برخورداری از کارکردی که می‌تواند بهترین منابع هوش مصنوعی در دسترس را به صورت خودکار انتخاب کند، این امکانات با قیمتی مناسب توسط P22 ارائه خواهد شد. از جمله این امکانات می‌توان به قابلیت تشخیص چهره، آلبوم عکس هوشمند و همچنین ایجاد افکت عمق میدان – هم در دوربین‌های دوگانه و هم در تک‌دوربین‌ها – اشاره کرد.

تراشه P22 از یک دوربین 21 مگاپیکسلی تکی و یا سیستمی 2 دوربینه متشکل دو سنسور 13 و 8 مگاپیکسل – با سرعت فیلم‌برداری 30 فریم در ثانیه – پشتیبانی می‌کند. به گفته مدیاتک، این چیپ‌ست از یک موتور عمق سخت‌افزاری قدرتمند و کم‌مصرف برخوردار است که امکان پیش‌نمایش بی‌درنگِ افکت بوکه را فراهم کرده و مواردی از قبیل اثر دانه‌دانه شدن (grain)، نویز، aliasing (دندانه‌دارشدن یا پلکانی‌شدن لبه‌های تصویر) و کج‌نمایی رنگی یا در اصطلاح chromatic aberration را به حداقل می‌رساند. با این اوصاف، اسمارت‌فون مجهز به P22، در شرایط مختلف نورپردازی، به احتمال زیاد تصاویری واضح و شفاف را به دست خواهد داد. قابلیت‌های P22 در زمینه دوربین ادامه دارد. پشتیبانی از نوردهی، فوکوس و تعادل رنگ سفید خودکار در کنار "واحد کنترل دوربین" یا CCU در این تراشه، امکان برداشت تصویر در هنگام حرکت را فراهم می‌کند.

چیپ‌ست P22 از دو سیم‌کارت و شبکه ارتباطی LTE پشتیبانی می‌کند. دیگر امکانات ارتباطی P22 عبارتند از: پشتیبانی از وای-فای 802.11ac، بلوتوث نسخه 5 (آخرین نسخه) و سامانه ناوبری جهانیِ 4 ماهواره‌ای. گوشی‌های هوشمندی که به P22 مجهز می‌شوند می‌توانند نمایشگری تمام‌صفحه با وضوح حداکثر اچ‌دی پلاس (1,600×720 پیکسل) و نسبت تصویر تا 20:9 داشته باشند.

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد P22 یکی از ضعیف‌ترین چیپ‌ست‌های سری P بوده و لذا منطق نامگذاری P22 تا حدی زیر سؤال می‌رود. به عنوان مثال تراشه P20 که در سال 2016 توسط مدیاتک عرضه شده بود از رزولوشن فول اچ‌دی و ضبط ویدئوی 4K پشتیبانی می‌کرد، در حالی‌که چیپ‌ست P22 حداکثر از نمایشگری با رزولوشن اچ‌دی پلاس و فیلم‌برداری با وضوح 1,080p و سرعت 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

به هر حال، از روی رزولوشن نمایشگر و 8 هسته‌ای که منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 هستند، می‌توان حدس زد که تراشه P22 در اسمارت‌فون‌هایی با قیمت حدود 150 دلار به کار خواهد رفت. لذا این چیپ‌ست گزینه مناسبی برای استفاده در سری گوشی‌های Blade-A (محصول ZTE)، سری K5 (محصول لنوو) و هر اسمارت‌فون دیگر با رزولوشن صفحه اچ‌دی پلاس خواهد بود.

Introducing MediaTek Helio P22 SoC

پروسه تولید چیپ‌ست Helio P22 شروع شده و دیوایس‌های مجهز به این تراشه از سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی وارد بازار خواهند شد. با توجه به بهبود کیفیت اسمارت‌فون‌های رده میانی و افزودن قابلیت‌های پرچمدار به این دسته از گوشی‌ها (حتی دیوایس‌های زیر 200 دلار) مشتریان نیز به جای پرچمدارهای گران‌قیمت به خرید میان‌رده‌های ارزشمند روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد مدیاتک از این تغییر ذائقه کاربران به‌خوبی آگاه بوده و روی این قسمت سرمایه‌گذاری کرده است. اما یکی از مشکلات مدیاتک آن است که معمولا نرم‌افزار چیپ‌ست‌های خود را به‌روزرسانی نکرده و در نتیجه، اسمارت‌فون‌هایی که به تراشه‌های مدیاتک مجهز شده‌اند، اغلب تنها چند ماه پس از تولید، دیگر قادر به دریافت آپدیت‌های اندروید نخواهند بود البته ظاهرا این شرکت متعهد شده که این رویه نامطلوب را اصلاح کند.  

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا