معرفی vivo Y02s – اسمارت‌فون ارزان‌قیمت ویوو با صفحه‌نمایش 6.5 اینچی و پردازنده Helio P35

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/6/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو پی 35 Helio P35 ، Vivo Y02s ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ویوو روز شنبه 20 آگوست 2022 (29 مرداد 1401) از یک گوشی هوشمند جدید در سری Y رونمایی کرد. این دیوایس vivo Y02s نام داشته و همان طور که از سری Y انتظار داریم، این محصول نیز به رده پایین بازار تعلق دارد. در حقیقت، vivo Y02s جانشینی‌ست برای vivo Y01 که اوایل مارچ امسال معرفی شده بود. با این حال، این دو گوشی در بسیاری از مشخصات با هم اشتراک دارند، از جمله چیپ‌ست، اندازه و وضوح نمایشگر، دوربین سلفی، باتری و شبکه ارتباطی. البته بر خلاف vivo Y01 که عمدتا برای کشورهای آفریقایی تدارک دیده شده بود، vivo Y02s در ابتدا راهی برخی بازارهای آسیایی خواهد شد. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات vivo Y02s را با هم مرور می‌کنیم.

همان طور که از از یک گوشی ارزان‌قیمت انتظار می‌رود، در ساخت بدنه vivo Y02s از پلاستیک استفاده شده است، اما طبق ادعای شرکت سازنده، این پلاستیک بافتی مانند شیشه داشته و در عین ضدخش بودن، اثر انگشت را هم به خود جذب نمی‌کند. وجود انحنای موسوم به 2.5 بعدی نیز، در زیباتر شدن دستگاه بی‌تأثیر نیست. ناگفته نماند، vivo Y02s در ابعادی برابر با 8.19×75.55×163.95 میلی‌متر طراحی شده و 182 گرم وزن دارد.

نمایشگر گوشی از پنل ال‌سی‌دی (از نوع IPS) تشکیل شده است. این نمایشگر 6.51 اینچی – که شرکت سازنده از آن با عنوان Halo FullView یاد می‌کند – رزولوشن +HD (معادل 720×1600 پیکسل) داشته و ظاهرا نرخ به‌روزرسانی آن 60 هرتز است. تنظیم روشنایی متناسب با میزان نور محیط و فیلتر نور آبی مضر از دیگر امکانات این نمایشگر ذکر شده است. البته لازم به ذکر است، به منظور برخورداری از فیلتر نور آبی، کاربر باید حالت محافظت از چشم یا همان Eye Protection Mode را در تنظیمات گوشی فعال کند.

مثل vivo Y01، شرکت سازنده پردازش vivo Y02s را نیز به تراشه Helio P35 (محصول مدیاتک) سپرده است. این تراشه – که با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته شده – دارای 8 هسته پردازشی از نوع Cortex-A53 است که چهار هسته آن 2.3 گیگاهرتزی و چهار هسته دیگر 1.8 گیگاهرتزی بوده و واحد پردازش گرافیکی آن PowerVR GE8320 است. محصول جدید ویوو تنها در یک پیکربندی با 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی (با قابلیت ارتقاء) به تولید می‌رسد.

ظاهر گوشی کمی غلط‌انداز بوده و با داشن دو حلقه در قسمت ماژول، این طور می‌نماید که گوشی دارای دو دوربین در پشت است؛ اما در حقیقت تنها درون یکی از حلقه‌ها لنز دوربین کار گذاشته شده و حلقه دوم، صرفا محل قرارگیری فلش LED است. دوربین پشت دستگاه 8 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار دارد. علی‌رغم نبود دوربین عمق، نرم‌افزار دوربین می‌تواند افکت بوکه را در پس سوژه اصلی ایجاد کند. عکاسی تایم-لپس و زیباسازی صورت با الگوریتم‌ هوش مصنوعی از دیگر امکانات این دوربین بر شمرده شده‌اند. ناگفته نماند، در ناچ قطره آب بالای نمایشگر، یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی (f/2.2) کار گذاشته شده که طبق ادعای شرکت سازنده، به لطف قابلیتی موسوم به Aura Screen Light حتی می‌تواند در محیط‌های کم‌نور نیز سلفی‌های قابل‌قبولی به دست دهد.

یک باتری بزرگ 5,000 میلی‌آمپر ساعتی وظیفه تأمین انرژی vivo Y02s را بر عهده دارد. با یک بار شارژ کامل باتری، می‌توانید 22 ساعت موزیک پخش کنید، 18 ساعت ویدئوی HD را به شکل آنلاین تماشا کنید و یا 7 ساعت مشغول بازی باشید. البته این باتری فاقد شارژ سریع بوده و حداکثر توان شارژر آن 10 وات است. گفتنی‌ست، شرکت سازنده هیچ اشاره‌ای به وجود حسگر اثر انگشت در این گوشی نکرده، اما به گفته برخی منابع، این حسگر روی دکمه پاور در لبه سمت راست گوشی قرار گرفته است.

بر خلاف vivo Y01 – که با ویرایش Go اندروید 11 و پوسته Funtouch OS 11.1 وارد بازار شده بود – vivo Y02s به اندروید 12 و رابط کاربری Funtouch OS 12 مجهز شده که پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای به حساب می‌آید. پوسته Funtouch OS 12 امکانات نرم‌افزاری مفیدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ از جمله Multi-Turbo 5.5 که طبق ادعای ویوو با کاهش کندی و لگ، کیفیت بازی را بالا می‌برد. همچنین به لطف قابلیت Easy Share، ضمن انتقال راحت فایل‌ها بین دو گوشی، می‌توانید پس از خرید گوشی جدید، تمامی داده‌ها و فایل‌های گوشی قبلی را به گوشی جدید منتقل کنید و به عبارت دیگر، گوشی قبلی را روی گوشی جدید شبیه‌سازی کنید.

اسمارت‌فون vivo Y02s یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) بوده و در آن علاوه‌بر 2 اسلات سیم‌کارت، یک اسلات جداگانه نیز به کارت حافظه اختصاص یافته است. محدودیت‌های تراشه دستگاه، مانع از اتصال گوشی به شبکه نسل پنجم شده و لذا vivo Y02s یک گوشی 4G به حساب می‌آید. از دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی می‌توان به بلوتوث 5.0، پورت USB-C، جک هدفون، OTG و پشتیبانی از مسیریاب‌های GLONASS ،BeiDou ،GPS و Galileo اشاره کرد.

گوشی هوشمند vivo Y02s در دو رنگ مشکی و آبی، به‌زودی وارد بازار می‌شود. قیمت این محصول 6,499 پزوی فیلیپین اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 116 دلار آمریکا. برخی منابع نیز قیمت این گوشی را در بازار چین 906 یوان (132 دلار) اعلام کرده‌‌اند.

منبع : vivo