آشنایی با گوشی مفهومی Xiaomi 12S Ultra Concept با امکان اضافه کردن ماژول لنز لایکا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مفهومی Concept Phone ، Leica ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : امروزه اسمارت‌فون‌های رده‌بالا از مجموعه دوربین‌های پیشرفته‌ای برخوردارند که علاوه ‌بر دوربین اصلی، می‌تواند دوربین التراواید، دوربین عمق، دوربین ماکرو و یا لنز تله‌فوتو را نیز شامل شود. اما بر خلاف دوربین‌های DSLR، که عکاس می‌تواند لنزهای مختلفی را روی آنها سوار کند، این امکان در گوشی‌های هوشمند وجود ندارد. البته با توجه به خبرهایی که اخیرا شنیده می‌شود، ممکن است در آینده چنین چیزی امکان‌پذیر باشد. طبق خبری که به‌تازگی از سوی شیائومی منتشر شده، این کمپانی چینی با همکاری شرکت آلمانی لایکا موفق به طراحی یک گوشی هوشمند مفهومی شده که قابلیت اضافه کردن ماژول لنز سری M شرکت لایکا به آن، فراهم شده است.

دقیقا چهار ماه قبل بود که شیائومی از پرچمدار Xiaomi 12S Ultra رونمایی کرد. این گوشی با داشتن دوربین 50 مگاپیکسلی 1 اینچی، از حیث اندازه سنسور اسمارت‌فون در دنیا (بدون در نظر گرفتن دو مدل محدود به بازار ژاپن شارپ یعنی Aquos R6 و Leitz Phone 1) بی‌نظیر بوده و به باور بسیاری از کارشناسان، شیائومی با تولید این گوشی موفق شد فاصله بین گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال پیشرفته را کم‌تر کند. البته دوربین اصلی همین گوشی نیز – مثل سایر اسمارت‌فون‌ها – دارای لنزی با فاصله کانونی ثابت بوده و در برخی موارد، عکاس حرفه‌ای را ناکام می‌گذارد.

Xiaomi 12S Ultra

به‌تازگی مشخص شده که شیائومی در واقع دو پروژه را همزمان با هم آغاز کرده بود؛ محصول پروژه نخست، گوشی پرچمدار Xiaomi 12S Ultra بود. اما پروژه دوم به دنبال ساخت دیوایسی ترکیبی بود تا بتواند محصولی بین اسمارت‌فون و دوربین بدون آینه را به بازار عرضه کند. این محصول در واقع همان اسمارت‌فون مفهومی جدید با نام Xiaomi 12S Ultra Concept است که از لحاظ مشخصات تقریبا با 12S Ultra تفاوتی ندارد، اما می‌توان ماژول لنز لایکا را روی آن سوار کرد.

همان طور که گفته شد، گوشی هوشمند 12S Ultra یک سنسور 50 مگاپیکسلی 1 اینچی دارد. اما اسمارت‌فون مفهومی 12S Ultra Concept علاوه بر این سنسور، یک سنسور 1 اینچی ثانویه نیز دارد که با پوششی از جنس شیشه یاقوت کبود محافظت می‌شود. در حقیقت همین المان است که امکان سوار کردن ماژول لنزهای لایکا را فراهم کرده و این گوشی مفهومی را به دوربینی حرفه‌ای (یا حداقل نیمه‌حرفه‌ای) تبدیل می‌کند. علاوه بر این لنزهای الحاقی، در این اسمارت‌فون مفهومی شاهد یک اپلیکیشن پیشرفته هستیم که امکاناتی حرفه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، از جمله نقطه اوج فوکوس (focus peaking)، هشدار بالا رفتن بیش از حد اکسپوژر موسوم به zebra lines، هیستوگرام و عکاسی 10 بیتی RAW.

اضافه کردن ماژول لنزها مستلزم وجود یک تطبیق‌دهنده یا آداپتور است و همین موجب ضخیم شدن دیوایس می‌شود. البته اضافه کردن ماژول دوربین یک گزینه اختیاری است، زیرا گوشی مفهومی 12S Ultra Concept به خودی خود یک اسمارت‌فون کامل بوده و با داشتن همان دوربین‌های 12S Ultra (یک سنسور 1 اینچی با لنز 23 میلی‌متری و یک دوربین التراواید با لنز 13 میلی‌متری) برای عکاسی یا فیلمبرداری به عامل خارجی وابسته نیست. لذا اضافه کردن ماژول لنزها صرفا برای افزایش کیفیت کار است.

لازم به ذکر است، پیش از این برخی لنزهای الحاقی برای اسمارت‌فون‌ها طراحی شده بودند، اما این لوازم جانبی یک مشکل اساسی دارند: نور علاوه‌بر لنز الحاقی باید از دریچه لنز دوربین خود گوشی نیز عبور کند. همین امر موجب هدر رفت نور و سافت‌تر شدن تصویر می‌شود. اما در گوشی مفهومی جدید شیائومی، لنز الحاقی لایکا نور را مستقیما به سنسور دوربین می‌فرستد (به جز شیشه محافظی که مانع ورود آب و گرد و خاک می‌شود). این سازوکار شبیه اضافه کردن لنز به دوربین‌های بدون آینه است، با این تفاوت که برخلاف دوربین‌های بدون آینه، گوشی مفهومی شیائومی به چیپ‌ست پرچمدار Snapdragon 8+ Gen 1 مجهز شده که قابلیت‌های پیشرفته عکاسی را امکان‌پذیر می‌کند.

هنوز جزییات زیادی درباره مشخصات گوشی مفهومی Xiaomi 12S Ultra Concept منتشر نشده، اما به وضوح مشخص است که این کانسپت‌فون و گوشی هوشمند 12S Ultra مشخصات مشابهی دارند که چرم مصنوعی قسمت پشتی و مقاومت در برابر آب و گرد و خاک (با احراز درجه حفاظت IP68) از این جمله است. البته فریم گوشی مفهومی در مقایسه با 12S Ultra استحکام بیشتری دارد. هنوز مشخص نیست که این گوشی مفهومی به مرحله تولید تجاری می‌رسد یا خیر. گفتنی‌ست، پرچمدار بعدی شیائومی – با نام احتمالی Xiaomi 13 Pro – نیز ظاهرا به سنسور 1 اینچی مجهز خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا