گزارش ترندفورس از وضعیت تولید آیفون‌های سری 14 و چشم‌انداز اپل برای آیفون‌های سری 15

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، Apple iPhone 14 Pro ، Apple iPhone 14 Pro Max ، Apple iPhone 14 Plus ، Apple iPhone 14 ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اوایل سپتامبر 2022 بود که اپل طبق رسم هر ساله از سری جدید اسمارت‌فون‌های خود یعنی آیفون‌های سری 14 رونمایی کرد. مدتی پس از عرضه این سری به بازارهای جهانی، اپل بر اساس بازخورد دریافت شده از فروش این محصولات، در نسبت تولید گوشی‌های مختلف این سری تجدید نظر کرده است. طبق گزارشی که روز سه‌شنبه 25 اکتبر 2022 (3 آبان 1401) از سوی مؤسسه تحقیقاتی ترندفورس منتشر شد، مشتریان تا کنون از گوشی آیفون 14 پلاس استقبال خیلی گرمی به عمل نیاورده‌اند و همین مسأله موجب شده تا اپل نسبت تولید مدل‌های مختلف آیفون‌های سری 14 را (در مقایسه با نسبتی که پیش از این برنامه‌ریزی کرده بود) تا حدی تغییر دهد.

طبق گزارش ترندفورس، مشتریان اپل به گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس روی خوش‌تری نشان داده‌اند. از این رو، اپل تصمیم گرفته است، سهم تولید این دو مدل را از 50 درصد به 60 درصد افزایش دهد که البته به گفته ترندفورس ممکن است در آینده به 65 درصد نیز برسد. در حال حاضر، آیفون‌های سری 14 چیزی حدود 36 درصد از کل آیفون‌های عرضه‌شده اپل را تشکیل می‌دهند. گفتنی‌ست، طبق هدف‌گذاری اپل برای سال 2022، قرار است 240 میلیون آیفون در سال جاری میلادی وارد بازارهای جهانی شود که در مقایسه با رقم عرضه در سال گذشته، 2.8 درصد رشد را نشان می‌دهد.

ایالات متحده برای مهار تورم، همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه داده و همین امر می‌تواند میزان درآمد در دسترس مصرف‌کنندگان را تضعیف کند. خواه‌ناخواه، عملکرد تولیدی اپل در سه‌ماهه نخست سال 2023، تحت تأثیر این اتفاقات خواهد بود. طبق برآوردهای قبلی، حجم تولید آیفون‌های اپل برای سه‌ماهه اول سال 2023 چیزی حدود 56 میلیون دستگاه تخمین زده شده بود، اما به‌تازگی چشم‌انداز تولید آیفون در سه‌ماهه نخست سال آینده به 52 میلیون دستگاه کاهش یافته که افت سالانه 14 درصدی را نشان می‌دهد.

خروج خطوط تولید از چین، به دنبال افزایش فشارهای سیاسی

اخیرا وزارت بازرگانی ایالات متحده تحریم‌های وضع‌شده بر تراشه‌های چینی و صدور تجهیزات نیمه‌رسانا به چین را افزایش داده است. هرچند که محدودیتی در مراکز تولید اسمارت‌فون وجود ندارد، اما به دنبال شدت گرفتن تنش بین چین و آمریکا، برندهایی که روی بازار آمریکای شمالی تمرکز دارند، احتمالا مجبور به ایجاد تعادل بین خاستگاه محصول و فروش خواهند شد. گفتنی‌ست، اپل 50 درصد از بازار آمریکا را در دست داشته و در سال‌های اخیر، هند را به یکی از مراکز تولید خود تبدیل کرده است. مؤسسه ترندفورس با استناد به موارد یادشده، پیش‌بینی کرده است که سهم تولید آیفون‌های اپل در هند طی سال 2023 از 5 درصد فراتر رفته و سال به سال افزایش یابد.

بررسی تغییرات احتمالی در مشخصات آیفون‌های سری 15

کارشناسان ترندفورس بر این باورند که اپل در سال 2023 نیز همچنان ترکیب 4 تایی مدل‌های آیفون‌های خود را در هنگام معرفی آیفون‌های سری 15 حفظ خواهد کرد. دو تراشه متفاوت در این 4 مدل به کار گرفته خواهد شد که قاعدتا تراشه قدرتمندتر برای آیفون‌های رده‌بالاتر خواهد بود. کارشناسان ترندفورس حتی تغییرات احتمالی در آیفون‌های سری 15 را نیز به بحث گذاشته‌اند. علاوه‌بر کنار گذاشتن پورت لایتنینگ و روی آوردن به درگاه USB-C (که پیش از این هم مطرح شده بود)، انتظار می‌رود RAM دستگاه در مدل‌های پرو به 8 گیگابایت ارتقاء یابد. بهبود مشخصات دوربین نیز بدیهی به نظر می‌رسد که از آن جمله می‌توان به استفاده از لنز 8 تکه برای دوربین اصلی و همچنین به کارگیری لنز پریسکوپی در مدل پرو مکس اشاره کرد.

پیش از این، شنیده‌ها حاکی از آن بود که اپل قرار است در آیفون‌های آینده از مودم نسل پنجمی ساخت خود شرکت استفاده کند. اما از قرار معلوم، نتایج آزمایش‌های انجام‌شده روی این مودم (تست سیگنال موج میلی‌متری)، هنوز نتوانسته انتظارات اپل را برآورده کند. لذا به احتمال زیاد، اپل در ساخت آیفون‌های سری 15 نیز همچنان از مودم‌ 5G کوالکام استفاده خواهد کرد. ناگفته نماند، به گفته کارشناسان ترندفورس، انتظار می‌رود مودم نسل پنجمی ساخت خود اپل رسما در سال 2024 معرفی شود.

در پایان گفتنی‌ست، طبق گزارش اخیر مؤسسه Canalys، عرضه آیفون‌های اپل در سه‌ماهه سوم 2022 با رشد مثبت همراه بوده و سهم این کمپانی از بازار جهانی اسمارت‌فون از 15 درصد در سه‌ماهه سوم 2021 به 18 درصد در سه‌ماهه سوم 2022 افزایش یافته است. این موفقیت اپل در حالی رقم خورده که به گزارش Canalys، مجموع عرضه گوشی‌های هوشمند در دنیا طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 9 درصد افت داشته است.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا