آشنایی با قابلیت Crash Detection یا تشخیص تصادف در آیفون‌های سری 14 و اپل ‌واچ سری 8 و اولترا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Apple Watch Series 8 Aluminum ، Apple Watch Ultra ، Apple iPhone 14 ، Apple iPhone 14 Plus ، Apple iPhone 14 Pro ، Apple iPhone 14 Pro Max ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : هنوز چند روزی بیشتر از معرفی سری آیفون 14 و خانواده اپل ‌واچ سری 8 و اولترا نگذشته و محافل خبری همچنان به پوشش مشخصات و امکانات این دیوایس‌های جذاب می‌پردازند. اما شاید یکی از امکانات جالبی که کمتر از بقیه جلب توجه کرده و حتی در رویداد Far Out (مراسم رسمی رونمایی از این محصولات) نیز چندان به آن پرداخته نشد، قابلیت «تشخیص تصادف» یا Crash Detection است. به زبان ساده، می‌توان گفت Crash Detection ورژن پیشرفته‌تری از Fall Detection (تشخیص افتادن روی سطح) است و بدون شک برای تحقق آن به سنسورهای حرکتی دقیق‌تری نیاز است. فایده این قابلیت در آنجاست که دیوایس شما پس از تشخیص تصادف، می‌تواند دیگران را از این اتفاق باخبر کند.

در صورت وقوع تصادف خودرویی، آیفون 14، اپل واچ اولترا یا اپل واچ سری 8 شما گزینه استفاده از Emergency SOS را ارائه می‌کند. با فعال شدن این گزینه، دیوایس‌های شما مخاطبین ضروری و سرویس‌های اضطراری را با خبر کرده و موقعیت مکانی شما را در اختیار آنها قرار می‌دهد. به گفته اپل، قابلیت Crash Detection تنها زمانی اجرا می‌شود که شما در حال رانندگی باشید و به منظور رعایت ملاحظات امنیتی، داده‌ها فقط در هنگام وقوع تصادف (تماما روی دیوایس شما) پردازش می‌شوند.

اپل در ساختار آیفون‌های سری 14 و اپل ‌واچ سری 8 و اولترا از دو سنسور حرکتی جدید استفاده کرده است: یک ژیروسکوپ با دامنه دینامیکی بالا و یک شتاب‌سنج با نیروی g بالا. طبق ادعای اپل، این دو سنسور در کنار هم می‌توانند با شناسایی نیرویی به شتاب 256g، ضربه ناشی از تصادف خودرویی را تشخیص دهند. از قرار معلوم، نمونه‌برداری حرکت توسط این سنسورها تا 4 برابر سریع‌تر از سنسورهای نسل قبلی آنها بوده است. البته، به غیر از سنسورهای یاد شده، اجزای دیگری نیز در این میان دخیلند. به عنوان مثال، فشارسنج یا بارومتر موجود در آیفون‌ و اپل ‌واچ جدید تلاش می‌کند تا تغییرات فشار اتمسفری ناشی از باز شدن ایربگ را تشخیص دهد. میکروفن موجود در دیوایس‌ها نیز صداهای بلندی که در نتیجه تصادف خودرویی ایجاد می‌شود را تشخیص می‌دهد. علاوه بر این سنسورها، مؤلفه دیگری که توسط اپل برای این منظور به کار گرفته شده، الگوریتم پیشرفته «ادغام سنسور» است که دقت تشخیص تصادف را بالا می‌برد.

اپل مدت مدیدی در آزمایشگاه‌های مدرن، مشغول مطالعه ضربات وارده به خودرو بوده و در این مدت روی چهار نوع تصادف خودرویی شدید کار کرده است: برخورد شاخ به شاخ، تصادف از پشت، تصادف از پهلو و همچنین واژگونی. در هر یک از تست‌های انجام‌شده، اپل داده‌های موردنیاز را از ژیروسکوپ و شتاب‌سنج – و همچنین سنسورهای دیگری مثل فشارسنج، میکروفن و GPS – جمع‌آوری کرده و سپس با کمک یادگیری ماشینی همه این سیگنال‌ها را در قالب یک الگوریتم تلفیق کرده است. طبق ادعای اپل، این الگوریتم طی بیش از یک میلیون ساعت آزمایش رانندگی و تصادف واقعی توسعه پیدا کرده است. حاصل کار، قابلیت Crash Detection خواهد بود که البته اپل امیدوار است هیچ‌گاه مجبور به استفاده از آن نشوید.

قابلیت Crash Detection یا تشخیص تصادف، به طور پیش‌فرض روی دیوایس‌های زیر فعال خواهد بود: آیفون 14، آیفون 14 پلاس، آیفون 14 پرو، آیفون 14 پرو مکس و همچنین اپل ‌واچ سری 8 و اپل‌ واچ اولترا. با توجه به اهمیت موضوع، این قابلیت حتی با وجود فعال بودن حالت صرفه‌جویی باتری در آیفون یا اپل‌ واچ نیز در صورت نیاز اجرا خواهد شد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا